Hur är det möjligt att vår dotter har skrattgropar?
Jag läste precis att skrattgropar i är dominant. Men varken jag eller min sambo har skrattgropar. Dock har dottern stora sådana i kinderna.
Hur har det gått till?
Jag läste precis att skrattgropar i är dominant. Men varken jag eller min sambo har skrattgropar. Dock har dottern stora sådana i kinderna.
Hur har det gått till?
sv.wikipedia.org/wiki/Skrattgropar
Ni kanske hade när ni var små..
Här står det att skrattgroparna kan växa bort: http://sv.wikipedia.org/wiki/Skrattgropar Någon av er kanske hade skrattgropar som barn?
Och när jag googlade så hittade jag på första stället jag gick in även infon om att ögonfärg är klassisk enkel nedärvning, med bara ett anlag inblandat. Vilket inte är sant. Så kanske är de dominanta enkelt nedärvda skrattgroparna också en genetikmyt?
KAn ju vara nån långt bak i släckten som har det. Var ett par på Operah för några år sedan, de fick ett barn som var helt vit och såg vit ut, fast att föräldrarna var svarta. De hade tagit DNA test så de viste att föräldrarna var rätt. Sen så hade de släckt forskat och fått reda på att de hade en vit pappa till nån gammal släkting och helt plötsligt så hade denes gener slagit igenom 
Sen har jag för mig att skrattgroppar är ett nerv fel eller om det var en sena som ligger fel och det kan ju hända vem som helst 
Engelska wikipedia kanske ger en lite bättre förklaring
en.wikipedia.org/wiki/Dimple
Fast jag tycker vår dotters skrattgropar har blivit mer markerade ju äldre hon blivit. Jag la t ex inte märke till dem i början, när hon började le, utan först senare som de blivit mer framträdande.