• Titti17

nån med Grand danois, hjälp!

Jag älskar min hund men HUR orkar ni med deras hyss? Min hane blir 1år nu och är helt vild, han äter allt som han kan få tag på.
    Skor, leksaker, blommor, tidningar, soffan och nu väggar...
    Han är lös på våran gård som har tillhörande skog när vi är ute med resten av djuren, Jag går dagliga promenader med honom och låter han leka med sin kull-syster en stund varje dag. Han lyssnar och lyder när vi är ute tillsammans men när han är ensam inne är han ett riktigt yrväder. Han tar grejer även när vi är hemma eller när vi sover. har nu varit tvungen att dela av så han inte kan gå in i vardagsrummet o käka upp mer på soffan.
    Ja känner mej som en usel hundägare som inte förstår vad jag gör för fel.
    Eller är GD sånna här? hur 17 kan folk säga att de är lägenhetshundar?!
    Är så förvirrad..

• Svar på tråden nån med Grand danois, hjälp!
  • sänka

Hej.
    Till att börja med så undrar jag vem i hela friden har sagt att det är en lägenhetshund?! Det är det inte....
    Har själv en hane på 6 år snart, och har haft turen att inte få en "gnagare". Men vi bor på gård och han får vara ute precis hur mkt hanvill på dagarna, när hanblev lämnad själv när han var yngre. Så erbjöd vi honom alltid ett stort tuggben, då blev han liksom inte lockad att tugga på andra saker. Annars är det som vanligt, ni måste komma på honom när han gör det.
    Tyvärr har jag hört många som har det här problemet med Grandisar, så jag tror nog det är ett ganska vanligt problem. Men ofta så beror det ju på understimulering, dom måste bli aktiverade mentalt för att må bra...
    Lycka till

• Titti17

Jag har läst de på olika sidor på internett, de skulle vara de för att dom inte kräver så mycke enligt dom. min hund blir nog aldrig trött, hehe men självklart köpte jag inte honom o trodde de va en lägenhets hund.

De är så jobbigt att behöva ha koll på honom så han inte tar nåt han inte får, han har en stor leklåda brevid sin plats som är full med både tuggben o olika leksaker som han älskar...får väl fixa färska märgben till honom ;)

• Titti17

Dum fråga men hur ska han stimuleras?
    vi har 3 st hund-kompisar och hans syster bor granne så han har ju hundar att leka med.
    Och som jag sagt han är ju lydig när vi är ute, han kommer när jag ropar o kan sitt o ligg o sånt...

• suset
    Svar på #4
    Nu är jag inte så insatt hur en GD är till personligheten, men många hundar kan behöva "arbeta" för att stimuleras.
    Våran hund mår allra bäst när han får vakta, spåra och sånt.
    Vi har en svarterrier.
    Nu går ju han på dagis varje vardag och är helt slut när han kommer hem.
    När man ska lära en hund något eller ska träna så måste han vara trött... annars kommer det inte gå. Du måste se till att han är undergiven så han förstår att det han gör är fel.
    Vi hade för bara ett år sedan många problem med vår hund.
    Ett tips är att titta på Cesar Milan, allt han har gjort har vi provat och allt har funkat!
    Vi har en helt anan hund nu efter att ha satt hårt mot hårt och hunden är mkt gladare =)

Lycka till!
  • Titti17

Han vet när han gör fel, och han är väldigt "pjåskig" av sig.. vi är ju ute väldigt mycke och när han leker med sin syster så springer o hoppar dom i bergen o har race hagarna men när hon blir trött o vill stå hos sin ägare står min hund o biter henne i bakbenet. De känns som om han har en inre stress eller att han har svårt att slappna av när han väl har varit igång o lekt.

• suset
    Svar på #6
    Prova med nåt som får honom att använda huvudet... att springa kanske inte är tillräckligt för att trötta ut honom. Få honom att jobba med huvudet.
  • iii

Även om en GD kanske inte är så krävande jämfört med andra raser så behöver den ändå få använda hjärnan lite, det gäller alla raser. Annars blir dom understiumulerade och roar sig själva som din nu gör. Att bara motionera och låta leka räcker inte, det krävs mental stimulans också.

Saker som är mentalt stimulerande är tex att träna lydnad, lär honom tricks. Låt honom spåra. Göm godis hemma. Köp en aktivitetsboll som man lägger godis i och låt honom arbeta för att få ut godiset. Man får ha lite fantasi Sen är han ung och inne i en tuff period, han kommer lugna sig.

• Titti17

okej, dags att aktivera honom...och mej själv hehe
    tack för era tips o råd, hoppas jag får stopp på detta nu då

Svar på tråden nån med Grand danois, hjälp!