• Gotlandstösen

enkelt recept med torsk? panik vet inte vad jag skall laga ikväll!

har tagit upp två torskfileer ur frysen men är kass på matlagning och vet inte vad jag skall laga :S någon vänlig själ som kan hjälpa en vilsen kvinna i köket??

vad skall jag laga? {#lang_emotions_surprised}
  • Svar på tråden enkelt recept med torsk? panik vet inte vad jag skall laga ikväll!
  • ludenben

kokt torsk med äggsås.... det är gott. Nu är ju skadan redan skedd men en liten upplysning tänk på att köpa annan fisk i fortsättningen pga att torsken är så hotad. Hoki tex är ett gott alternativ till torsk.

Nu har våran Elias kommit 24/2-09
  • Silverkatten06

panera dem och stek dem, servera med kokt potatis, sallad och nån god sås.

• SuzR

eller gör en god vitvinssås, lägg torsken i ugn och sen såsen över när den är ute och så skalar du lite färska räkor och lägger ovanpå..och så potatismos eller pressad potatis över det.mums!

• Gotlandstösen

glöm inte att jag är totalt fantasilös när det gäller mat så ni får gärna lägga in recept om ni har..inte alltför dyrt får det bli med ingredienserna och det skall vara lätt å göra {#lang_emotions_innocent}

• funfactory

Detta receptet är JÄTTEGOTT, nyttigt och gott till ris, couscous m.m.

Medelhavsgryta med torsk
    1 msk olivolja
    400 g torskfilé
    2 tomater
    1 röd paprika
    1 rödlök
    1 vitlök
    1 knippe persilja
    Chili
    1 dl sojagrädde
    Vatten

Skär tomater och paprika i grova bitar. Strimla rödlöken och finhacka vitlök samt chili. Häll olivoljan i en gryta och fräs lök, paprika, tomat och persilja någon minut. Skär torskfiléerna i bitar och lägg i grytan tillsammans med sojagrädde och vatten. Låt puttra någon minut. Servera grytan med kokt råris och grönsallad.

• funfactory

Du kan så klart använda vanligt grädde också =)

• Nicke Nyfiken

Torsk med tapenade (olivröra på svarta oliver).
    Köp en burk tapenade, grädde (visp, matlagnings, mini-ta vad man vill ha)

Dela torsken i lite mindre bitar lägg i ugnsform (man kan krydda med citronpeppar om man har det hemma men det behövs inte) bred tapenaden på torsken, häll grädden runt om.
    In i ugnen ca 25 minuter i 200grader

Kokt ris till är gott

• Höströd

Fräs 2 hackade vitlöksklyftor med en hackad lök i smör och olja
    Tillsätt 1-2 burkar á 400 g krossade tomater
    Låt koka ca 5 minuter
    Lägg i torsken i bitar
    Koka igen
    Krydda med peppar, salt och tabasco eller annan stark krydda
    Lägg i en burk majs. Fast utan burk :)

Koka tills fisken är klar.

Servera med ris

Du kan ha fler grönsaker i som paprika och squash

• Gotlandstösen

tack så mycket för alla tips. har skrivit ner några på papper här.  får se vad de blir för skojj!

Svar på tråden enkelt recept med torsk? panik vet inte vad jag skall laga ikväll!