• Girly

Akta Graco Duoflex

Vi har tidigare en bilbarnstol från Be Safe som är så ruskigt klumpig. Har därför bestämt oss för att köpa en ny och hittade en potensiell i från Akta Graco DuoFlex.

Är det någon som har en erfarenhet av en sådan?
    För- resp. nackdelar?

Gärna omgående svar, dom hade bara en kvar i butiken

• Svar på tråden Akta Graco Duoflex
  • thecarseatlady

Jag äger ingen själv, har bara testat den, men det här är vad jag har hört från andra föräldrar både i Sverige och Finland;

Nackdelar;
    -Den är bara godkänd till 18kg i baksätet, 25kg fram. Så kan ni använda framsätet?
    -Väldigt många föräldrar upplever den som trång och för liten redan när barnet är i 2,5-3års åldern. Många blir då tvungna att köpa en till bakåtvänd bilstol.
    -Nackstödet brukar det också sväras rejält över när barnet blir lite äldre.
    -Många föräldrar klagar på att barnens huvuden inte hålls på plats när de sover, utan faller framåt hela tiden.
    -Många föräldrar upplever den som stor och klumpig, att den tar mycket plats i bilen.

Fördelar;
    Stolen är bekväm och passar väldigt bra medan barnet är litet.

Hmmm...fler fördelar kommer jag inte på, men kanske någon annan kan hjälpa till.

• Joico

Jag håller nog med thecarseatlady på alla punkter

jag brukar installera en sådan och installationen är enkel (förutom att dra förankringsbanden, men det beror ju på var stolen är och hur man väljer att dra dom )

Mycket plats i bilen tycker jag inte att den tar, men det beror självklart på vilken bil man har. Jag brukar ha stolen i framsätet i en Citroën C3 (liten bil!)

Svar på tråden Akta Graco Duoflex