Inlägg från: Marie IE B |Visa alla inlägg
  • Marie IE B

Inget förlängt medgivande pga ålder

De ska definitivt överklaga! Det finns ingen lag om detta, bara en rekommendation och om jag inte är helt fel ute så gäller det när man ansöker om medgivande för första barnet. (Kanske är dottern inte adopterad?)
    När går deras medgivande ut? Jag vet en familj som tidigt, ca 1 år i förväg, kontaktade sin utredare ang förnyande och fick då veta att de inte skulle få förlängt. Hon var 30 och några år medan han var några år under 50. Nu är de sedan ett par månader tillbaka hemma med ett barn via 48-timmarslistan istället. Så man ska aldrig ge upp!
    Den här nya 42-årsrekommendationen som tillämpas i vissa kommuner har jag hittills inte sett något positivt med.

• Marie IE B
    Maskrosen skrev 2009-03-14 11:04:10 följande:
    Någon frågade om dotter också är adopterad och det är hon (också från Kina) och det finns ett avsnitt som nämner att det torde vara positivt för henne att få ett syskon från samma land. Så håll gärna en tumme för att Länsrätten har en generösare syn på det hela så att de kan få sitt efterlängtade syskon!
    Då gäller väl inte den här 42-årsrekommendationen alls?
    Så vitt jag hört så är den tillämpningsbar när man söker om medgivande för första barnet.
    Håller alla tummar jag har och kan för att det ska ordna sig till det bästa för dem.
    Man kan inte låta bli att undra VARFÖR man fattar ett så'nt här beslut? Till vilken nytta och till vems gagn? Inte till föräldrarnas, inte till syskonets och inte för det nya barnets i alla fall. Med tanke på de undantag som nämnts så kan de ju heller inte luta sig tillbaka på regler och paragrafer och känna sig nöjda med det. Det är skrämmande att beslut som så'na här kan skilja så beroende på var man bor och vara så godtyckliga.
Svar på tråden Inget förlängt medgivande pga ålder