• Anonym (frågvis)

Vad är rimligt att ha i bolån med min inkomst?

Jag får i snitt ut 20 000kr i månaden efter skatt.
    vad är rimligt att jag klarar av i bolån anser ni? hur mkt hade ni vågat ta i lån i min situation och hur mkt tror ni banken beviljar?
    det gäller köp av hus, och jag kommer endast att ha ett bottelån.
    Huset ligger på ett mkt attraktivt område och jag kommer få köpa det till kompispris, men behöver renovera upp det.

Jag har inga barn, inga csn-lån. men däremot ett medlemslån på banken på strax över 40 000kr.

• Svar på tråden Vad är rimligt att ha i bolån med min inkomst?
  • Anonym (frågvis)
    natural skrev 2009-03-12 23:32:54 följande:
    Vart bor du?
    varför undrar du?
  • Isnogood

Tror natural frågar då det kan vara lite olika beroende på vart någonstans man bor i landet (Sverige..) o bor du utomlands...ja då är det ju ännu större skillnad..!!!
    Hoppas du förstår vad jag menar....

Så, utan att veta något om detta så tycker jag att det är omöjligt att ens spekulera i, så jag ger mig så länge....

• metallgem

Sök runt på nätet, jag är inte hundra säker men sägs det inte att boendet ska max ta ungefär 1/3 av inkomsten? Eller är det hälften.. ink el, vatten, värme sophämtning mm mm

• Anonym (frågvis)
    Hästarobarn skrev 2009-03-13 07:33:56 följande:
    Tror natural frågar då det kan vara lite olika beroende på vart någonstans man bor i landet (Sverige..) o bor du utomlands...ja då är det ju ännu större skillnad..!!!Hoppas du förstår vad jag menar.... Så, utan att veta något om detta så tycker jag att det är omöjligt att ens spekulera i, så jag ger mig så länge....
    jag bor i Sverige, men jag förstår inte vad det spelar för roll var jag bor någonstans?!
    lönen är ju densamma oavsett om jag bor i Malmö eller Piteå.
  • Issa79

Anonym (frågvis) skrev 2009-03-13 08:50:57 följande:

jag bor i Sverige, men jag förstår inte vad det spelar för roll var jag bor någonstans?!lönen är ju densamma oavsett om jag bor i Malmö eller Piteå.
    Ett kompispris på ett hus i Piteå är nog betydligt lägre än ett kompispris i Malmö eftersom det skiljer så hemskt mycket i pris på själva bostadsmarknaden. Eftersom priset ganska säkert varierar en hel del beroende på vart du bor och eftersom storleken på lånet får sättas i relation till din lön så spelar det lite roll vart du bor.
  • Anonym
    metallgem skrev 2009-03-13 07:36:28 följande:
    Sök runt på nätet, jag är inte hundra säker men sägs det inte att boendet ska max ta ungefär 1/3 av inkomsten? Eller är det hälften.. ink el, vatten, värme sophämtning mm mm
    Det beror ju på hur mkt man tjänar!
  • Isalel

Jag skulle inte låna så mycket mer än 750 000-950 000 tror jag om jag var ensam med den lönen, eftersom att det tillkommer driftskostnader och diverse vardagsräkningar...
    Men det är min personliga åsikt då jag skulle vilja kunna spara undan till buffert och dyl.
    Vi har lån på 950 000 och betalar i lånedel på huset ca 5,500 i månaden, men sen tillkommer ju driften...och då har vi inget topplån heller, när vi hade topplånet hade vi en kostnad på 6500.

Om du vill ha bra tips kan du väl kanske be om ett lånelöfte från någon bank, dom är ju säkert bättre på att räkna ut vad du är i behov av och vad du har för resurser och möjligheter.

• Izzo

Skulle tro att i dessa tider får du bara låna max 1 milj. Hoppas det räcker till huset du vill ha

• Carisma95

Svårt att säga, men om man räknar generellt med att du ska klara av 4 % räntehöjning, samt driftkostnader och ändå ha ca 10.000 kr kvar (bankernas schablonsiffra) så skulle jag gissa på någonstans runt 1,2 miljoner.

Men även där spelar det lite roll vart du bor. Är det ett attraktivt område i storstan eller mitt ute på landet i småland. Bankerna ser väldigt olika på det, eftersom värderingen på huset blir annorlunda. 

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
Svar på tråden Vad är rimligt att ha i bolån med min inkomst?