• AstridStjärna

Bearded Collies

Hej på er!

Jag har gått i tankarna att kanske skaffa en till familjemedlem och då en bearded collie men jag vet inte så mycket om rasen. Jag har tittat runt lite på olika sajter och hittat lite info men jag skulle vilja veta om det finns några som har några peronliga åsikter om rasen.

Hur är dom som hund, sjukdomar, lydnad, med barn osv. Är själv intresserad av lydnad och agility.

Dessutom skulle jag vilja veta om det finns någon bra kennel i södra Sverige.

A

• Svar på tråden Bearded Collies
  • kitto

Har en beardie/bordie tik som nu är 6år och hon är en alldeles utmärkt familjehund. Lätt att lära och rolig att träna agility med, Mina barn vart ju inte så små när vi skaffade henne men fungerar bra med barn annars. Kan vara lite nervösa det är ju collie men annars så är det fina hundar. känner tyvär inte till någon kennel, men kolla med kennelklubben.

• Icca

Hej!

Jag har viss erfarenhet av Bearded Collies. Jag har haft några på kurs samt att jag har sett dem viltspåra och på Mentalbeskrivning.

Jag personligen skulle inte rekomendera hunden till någon som har höga mål inom agility eller lydnad. Det är inte en "lättdresserad" hund, dessutom har den ganska mycket rädslor. Självkart är det individuellt, vissa individer har mer rädslor än andra precis som inom alla raser.

Förekommande sjukdomar är bland annat SLO (klolossningssjukdom). Även Addisons sjukdom förekommer inom rasen (läs mer på bearded Collieklubbens hemsida www.sbc-beardedcollie.com/)

Annars är Bearded Collien en vänlig, svammlig och glad hund! Du får räkna med mycket pälsvård dock.

Är du seriöst intresserad av rasen tycker jag att du ska kontakta avelsrådet för rasen. Kotaktuppgifter hittar du på hemsidan.

• AstridStjärna

Tack för informationen, jag ska kolla på den sidan men jag vill gärna ha mer tips och råd!

Svar på tråden Bearded Collies