• Sicali

Ni som haft/har spiral, fördelar och nackdelar...

Var hos Bm på efterkontroll igår
    och då diskuterade vi naturligtvis
    preventivmedel och så.
    Sambon tycker spiral och Bm sa
    att hon kunde fixa det direkt
    men jag tyckte det verkade läskigt
    så jag valde minipiller istället.
    Ni som haft/har spiral, vad tycker ni är
    fördelar och nackdelar?
    Gjorde den ont att sätta in eller ta ut?
    Hur lång tid efter ni tagit ut den
    tog det innan ni blev med barn igen?

• Svar på tråden Ni som haft/har spiral, fördelar och nackdelar...
  • Helene m Olivia o Sigrid

Jag hade en hormonspiral i fem år. Det var innan jag fick mitt första barn så de var tvungen att söva mig för att kunna sätta in den! (livmodertappen var för trång.)

Fördelar:
    -ingen mens på fem år (mycket bra för mig för jag hade fruktasvärd mens!!)
    -inte lika mycket biverkningar som av p-piller

Nackdelar:
    -gick upp massor i vikt (fast det kan också ha att göra med min då oupptäckta hypothyreos och att jag flyttade hemifrån och började äta skräpmat)
    -hade perioder då jag var på fruktansvärt dåligt humör eller blev deprimerad

När jag tog ut den fick jag tillbaka mensen typ direkt (fast huuuuur jobbig som helst, ännu jobbigare än innan!!) Och jag märkte rätt tydligt att humöret blev bättre (om inte annat så märkte min omgivning det! )
    Sen några månader senare startade vi bäbisverkstan och det tog sig på andra försöket.

Med mina erfarenheter (typ 6-7 olika sorters p-piller och hormonspiral) så kommer jag aldrig mer att använda onaturliga preventivmedel!

Vi kör med Billingsmetoden, den går ut på att man har koll på sina sekret! (visst låter det kul? ) Den funkar både för att förhindra och för att planera graviditet.

• Helene m Olivia o Sigrid

Kan tillägga att de försökte sätta in den först utan att söva mig och det var inte sååå trevligt men när den togs ut så kändes det knappt!

• Cattis63

Jag har haft hormonspiral i 10 år, ingen mens i 10, inga biverkningar alls som viktuppgång eller dylikt, jag kommer helt klart att sätt in en hormonspiral till efter denna graviditet för piller, det glömmer jag bara

• Skarpa

Jag har kopparspiral, och den trivs jag väldigt bra med. Jag har inte fött barn, men det var inga problem att sätta in den. Det kändes en del, det ska jag inte förneka, men det var ungefär som ordentlig mensvärk då och ett par dagar efteråt, vilket lätt botades med värktablett. Första mensen efter att jag hade satt in spiralen var både riklig och långvarig, och jag hade också mycket mensvärk då, men sedan dess har mens+ mensvärk varit precis som vanligt. Det enda är att jag har kunnat känna av lite lite värk när jag har ägglossning, men inte så mycket att jag behöver ta någon tablett för det. Jag har inte märkt av några nackdelar med min spiral, förutom det jag beskrivit ovan, men däremot den stora fördelen att vara helt hormonfri. Jag har lärt känna min kropp på ett sätt som jag inte gjort tidigare, och humör och allting är mycket bättre än då jag åt p-piller och minipiller.

Med kopparspiral ska man ju dessutom kunna bli gravid på en gång då man tar ut den.

Lycka till!

• Cattis63

Glömde säga att det inte kändes ett dugg för mig att sätta in den, däremot när jag skulle ta ut den första gången så fick jag bedövning för den hade vandrat iväg och de fick inte tag på den utan var tvungen att vara lite våldsamma, därav bedövningen. Men det berodde på att barnmorskan hade satt in den för tidigt efter förlossningen så den stannade inte kvar på plats när livmodern fortfarande drog ihop sig

• Japonica

Har vanlig kopparspiral.

Fördelarna är att man inte behöver tänka på det efter att man stoppat in den, och vill man bli gravid är det bara att ta ut den. Jag blev gravid samma månad jag tog ut min förra gången. Det är gratis, och den kan sitta i 5 år.

Nackdelarna är att man kan blöda mer, Allt blir mera på nåt sätt. Man missar inte ägglossningen om jag säger så, vilket jag aldrig märkt av förut. Men jag blöder mycket och länge varje månad, vilket är segt.

Det gör liite ont att sätta in, men det är överkomligt, och går långsamt över, samma dag upplevde jag.
    Ta ut den känns inte alls.

• Skarpa

Jag kan tillägga att min kopparspiral räcker i 10 år också.

• Ihlse

Hade kopparspiral innan bebisverkstad och var jättenöjd med den!
    Inga hormoner som styrde över min kropp utan den fick sköta sig själv, jag hade nog mens lite längre än förut men inte så att det störde.
    Innan kopparspiralen hade jag testat både p-piller och p-stav med humörsvängingar, deppighet, och migrän som följd.
    Jag rekomenderar starkt kopparspiral!
    Gör ont som f att sätta in (iallafall när man inte fött barn) men känns inte alls att ta ut. en annan fördel är också att, eftersom man inte mixtrar med hormoner finns chansen att bli gravid direkt när den tas ut.

• Sicali

Men om man sätter in den efter man fött barn,
    gör det ont även då tror ni?

Svar på tråden Ni som haft/har spiral, fördelar och nackdelar...