• PyretS

Privat eller kommunal förskola?

Sitter i ett jättesvårt läge och vet inte vad jag ska välja! Hoppas på att någon har lite tips om hur jag kan tänka...

Vår 20-månaders dotter har fått plats på ett kommunalt dagis och ska eg börja där om några veckor. Nu precis ringde det från en privat förskola och erbjöd oss en plats där (ungefär samma startdatum)!
    Vi är nyinflyttade och ställde oss i den privata kön för ett halvår sen efter att ha varit där på besök och tyckt att det kändes mysigt och bra. Vi fick sen reda på att kötiden var flera år och därför räknade vi inte alls med att få plats. Anledningen till att de ringde oss nu är att de har en plats på deltid och alla före oss i kön har tackat nej till deltid. Vi däremot, vill ha en deltidsplats.

Håller på bli tokig nu och vet inte vad jag/vi ska välja! Nästa så att jag önskar att det privata inte ringt så jag sluppit välja :). Vad är bäst för vår lilla tjej.....?

Lite info om de olika förskolorna;

Kommunalt; ca 100 barn på 5 avdelningar. 1-4 års avdelningar + en avd för 5-6-åringar. 5,5 barn på en personal. Ca 5 min promenad från hem.

Privat; 27 barn, alla på en avdelning. 3 barn är 07:or som vår dotter, 10 st 05-06:or, resten äldre. 4,9 barn på en personal. ca 10 min proemnad från hem.

Fördelar med den privata är att det känns mer mysigt och personligt. Sen är det en fördel också att det är litet, det kanske blir mer personligt. Samtidigt så blir ju antalet kompisar mer begränsat på en mindre förskola och är det kanske en nackdel när hon sen börjar skolan (litet samhälle) och känner färre?

Någon som kan råda mig!?

• Svar på tråden Privat eller kommunal förskola?
  • Repro

Du har ju säkert varit där och hälsat på, så din magkänsla får fälla avgörandet, tycker jag. Men ett par erfarenheter från oss:

Välj ett som ligger nära. Fem minuter låter som himmelriket... Tio också för den delen.
    Välj ett som har låg personalomsättning
    Välj ett som inte är "för litet". Det verkar rart och fint med små dagis. Inte lika kul om de har 8 v sommarstängt och alltid katastrofer med olika vikarier när mer än en i personalen blir sjuk
    Välj ett med bra mat. Gärna eget kök, helst inte ljummen catering
    Välj ett med många jämnåriga barn och hyfsad könsfördelning. 50/50 är inte viktigt men du vill inte att hon ska vara ensam tjej heller.
    Välj ett där du tror att du passar ihop med de andra föräldrarna

Lycka till!

• mapo51

Lite frågor som jag fick när jag läste din beskrivning:
    - 27 barn på en avdelning låter mycket. Hur gör de för att det inte ska bli för stökigt?
    Gör de något speciellt med de stora barnen? Det är ju lätt så att de stora barnen får stå tillbaka när de små barnen behöver hjälp med något som inte kan vänta exv blöjbyte.

Det är lite samma på det kommunala dagiset eftersom de har intervallet 1-4 år på en del avdelningar.

• PyretS

Tack för era svar! Fler som har för/nackdelar med kommunalt resp privat?

• lihuto

Jag skulle lugnt valt det privata alternativet. Förutsatt att personalen känns bra och du får en god känsla för verksamheten.

• Pelargonen

TS: När man läser det du skriver så låter det som att du själv föredrar det privata alternativet? Om så är fallet ska du såklart välja det.

Lycka till!

• mammamutilltre

Hej!

Med privat..är det då personal koperativ eller föräldrarkoperativ el annat?
    Om det är föräldrarkoperativ som vi har....så
    Ja visst är det så som du skriver att en privat förskola är mer personligt...jag har mina barn och man lär känna barn/föräldrar och verksamheten på ett annat sätt än kommunalt.
    Men kolla upp vad det innebär av dig som förälder....vi lagar mat och en del annat på vår förskola och har man inte mkt tid så kan detta vara mkt stressande...men kanske kan det vara värt det med.
    Min dotter hade inte med någon kompis till sin skola då hon skulle till förskoleklass eftersom barnen som går på vårt dagis kommer från olika delar av stan..och detta tyckte jag var trist men det har inte varit något problem hon hittade snabbt nya vänner.

Lycka till i ditt val!

• guldbruden

En annan fråfa du ska ta ställning till är om du av någon anledning inte kan ha deltid längre utan måste utöka till heltid, kommer det gå då , tänkte eftersom du skrev att det var en deltids plats.

det vore ju lite knasigt att behöva byta till kommunalt senare pga den anledningen.

• PyretS

Tack för era svar! :)

Det är ett personalkooperativ, så det innebär inte massa extra jobb för oss.

Frågan om att utöka från deltid till heltid ska jag ta upp när vi ska dit på besök imorgon. För det är absolut viktigt.

• mammamutilltre

Ja, det tycker jag du ska ta upp för möjligheten måste finnas det ska inte vara så att det är dagis som styr det...

• PyretS

Tack för alla råd och tips!

Ville bara tala om att vi valde det privata till slut.

Vi har möjlighet att gå upp till heltid när vi inte längre är föräldralediga.

Känns jättebra just nu! :)

Svar på tråden Privat eller kommunal förskola?