Privat eller kommunal förskola?
Sitter i ett jättesvårt läge och vet inte vad jag ska välja! Hoppas på att någon har lite tips om hur jag kan tänka...
Vår 20-månaders dotter har fått plats på ett kommunalt dagis och ska eg börja där om några veckor. Nu precis ringde det från en privat förskola och erbjöd oss en plats där (ungefär samma startdatum)!
Vi är nyinflyttade och ställde oss i den privata kön för ett halvår sen efter att ha varit där på besök och tyckt att det kändes mysigt och bra. Vi fick sen reda på att kötiden var flera år och därför räknade vi inte alls med att få plats. Anledningen till att de ringde oss nu är att de har en plats på deltid och alla före oss i kön har tackat nej till deltid. Vi däremot, vill ha en deltidsplats.
Håller på bli tokig nu och vet inte vad jag/vi ska välja! Nästa så att jag önskar att det privata inte ringt så jag sluppit välja :). Vad är bäst för vår lilla tjej.....?
Lite info om de olika förskolorna;
Kommunalt; ca 100 barn på 5 avdelningar. 1-4 års avdelningar + en avd för 5-6-åringar. 5,5 barn på en personal. Ca 5 min promenad från hem.
Privat; 27 barn, alla på en avdelning. 3 barn är 07:or som vår dotter, 10 st 05-06:or, resten äldre. 4,9 barn på en personal. ca 10 min proemnad från hem.
Fördelar med den privata är att det känns mer mysigt och personligt. Sen är det en fördel också att det är litet, det kanske blir mer personligt. Samtidigt så blir ju antalet kompisar mer begränsat på en mindre förskola och är det kanske en nackdel när hon sen börjar skolan (litet samhälle) och känner färre?
Någon som kan råda mig!?