• Tili

Byta fönster eller sätta in kamin?

Vi bor i ett radhus och har direktverkande el. Vi satte in en värmepump för ett par år sedan och visst gör den att el kostnaderna blir lite billigare men vi har jätte kallt inne.

Nu har vi fått pengar av mamma att göra något med huset. Då funderar jag ska vi byta ut alla fönster (de är från 1970) vilket blir svindyrt eller ska vi investera i en kamin så att vi får ett komplement till värmepumpen?

Någon som kan tipsa lite ang att byta fönster och även lite tips på kamin?

Vad kostar det att sätta in en kamin och vad kostar det att byta fönster?

• Svar på tråden Byta fönster eller sätta in kamin?
  • SIN74

Kamin är ju jätteskönt men om det är kallt pga fönstren kommer ni att elda en hel del för kråkorna.

• Tili

Jo det är ju sant!

Vet inte om det räcker att täta fönstrena eller om vi helt enkelt behöver byta ut dom.

• downey

Om ni väljer kamin så är det bra om ni har öppen planlösning och då tittar på en pelletskamin med termostat. Då tänder och släcker kaminen för att ge en jämn värme istället för som med en vedkamin ge väldigt hög värme för att sedan bli kall.

• Repro

Ni kommer kanske inte undan att byta fönster förr eller senare om de är från 1970 (jag gissar att de inte håller samma kvalitet som tidigare decenniers).

Sätter ni in kamin så kommer den att förbruka många härliga kubikmeter med luft när ni eldar. Den luften kommer in genom otäta fönster...och vips har ni det ännu dragigare. Värt att tänka på. Å andra sidan - tätar ni ihjäl fönstren totalt kommer det inte in luft, ni får dåligt inomhusklimat och kaminen får inte något syre...

Var lite tråkigt objektiva och satsa på fönstren först.
    Och ska ni ha kamin senare, kolla så den får tilluft. Helst utifrån.

• Tili

Jag tänkte i och för sig på en vedkamin som ger både värme och mysfaktor i hemmet.

Finns det inga vedkaminer som håller värme?

• downey
    Tili skrev 2009-03-13 13:29:32 följande:
    Jag tänkte i och för sig på en vedkamin som ger både värme och mysfaktor i hemmet. Finns det inga vedkaminer som håller värme?
    Problemet blir att du eldar och tycker att det kanske blir för varmt och då slutar du elda. Då tar det inte alltför lång tid innan den har kallnat och du börjar elda igen. Temperaturen kommer att variera väldigt mycket. En pelletskamin med termostat ger en jämnare värme efter som den anpassar både tillförseln av pellets och att den tänder och släcker elden automatiskt. Du får även mysfaktorn med en pelletskamin.
  • Repro

En tung kamin magasinerar värme, en lätt blir glödhet fort och svalnar lika fort. Inte så praktiskt. Men mysigt.

Termostatstyrd pelletskamin behvöer itne väga ett ton eftersom den alltid eldar lagom. Praktiskt och förnuftigt. Men verkar lite tråkigare, säger jag som inte har någon.

• Jennick

Det finns ju täljstenskaminer också, dom håller värmen ett tag efter man slutat elda.

• Tili

Tack för alla era svar!!

Nu måste vi räkna lite på vad allt kommer att kosta.

Tror ni att man kommer att spara in på elkostnaderna om man byter fönster?

• PetterL
    Svar på #9
    Det går knappast att räkna hem ett fönsterbyte (om befintliga fönster är i gott skick). Speciellt inte eftersom ni har värmepump. Däremot ger nya fönster ökad komfort och fräscht utseende, vilket ju också är värt någonting.
Svar på tråden Byta fönster eller sätta in kamin?