• Ronja016

Få spisplattor svarta igen?

Flyttade in i min lägenhet för 1år sedan och fick då en ny spis samma dag som jag flyttade in. Tyckte det var jätte fint med dom svarta plattorna men nu ett år senare så är dem fläckiga av gammalt inbränt smuts. Har försökt stå med svinto men det hjälper inte :(

Har ni något tips på att få dem svarta och fina igen?

• Svar på tråden Få spisplattor svarta igen?
  • Lapplandspärlan

Jo, på våran affär finns det nå svarta "tygbitar" som man ska gnida plattorna med. Provade de då våra spisplattor var fula och det blev jättefint!
    MEN efter att ha torkat spisen med trasan några gånger efter det så var all färg borta igen och trasorna förstörda
    Och de är ju lite svårt att INTE torka plattorna efter matlagningen då de ofta blir grisigt...

• Zana1
    Svar på #2
    det hjälper ingenting,jag har forsökt med allt möjligt..
  • Marie IE B

Oj, så fula/förstörda plattor efter ETT år så att de inte går att få rena, det är bra marscherat.
    När vi hade spis med gjutjärnsplattor (som f ö var 16 år gammal) så använde vi så'na här svarta putsdukar som vi tyckte funkade jättebra. De svärtar ju plattorna igen, men gör inte rent utan man får ju fixa rengöringen först.
    Nu är ju skadan redan skedd men enda sättet att hålla sin spis fräsch, oavsett det är plattor eller häll, är att torka noga efter varje gång man lagat mat. Inte särskilt betungande och det ger resultat.
    Svinto brukar ju ta det mesta men det hade du visst redan testat.

• Ronja016

Tack för alla svar. Alltså den är ju inte direkt skitig utan det är typ fläckar det de har varit fastbrännt

• Kime

Jag blev jättebesviken på de svarta putsdukarna som jag satte mitt hopp till när vi flyttade in i den här lägenheten! Fan, när man torkade spisen sen försvann ju all svärta och kletade ut sig över det vita och trasan. Irriterande. Det vore ju najs om det fanns svärta som faktiskt kunde hålla också ;)

• Anna i Hult

Vi använder en stålborste( koppar egentligen, finns på de flesta varuhus) . Innan dess kan man använda plattan med att koka vatten, eller bara låta den bli riktigt varm, rykvarm. Låt svalna, använd borsten och smörj sen in den med vanlig matolja, så blir det fint igen.

• Marie IE B
    Anna i Hult skrev 2009-03-14 21:24:05 följande:
    Vi använder en stålborste( koppar egentligen, finns på de flesta varuhus) . Innan dess kan man använda plattan med att koka vatten, eller bara låta den bli riktigt varm, rykvarm. Låt svalna, använd borsten och smörj sen in den med vanlig matolja, så blir det fint igen.
    jaaa, en så'n hade vi ju ! Funkade jättebra
Svar på tråden Få spisplattor svarta igen?