Inlägg från: VulgusProfanum |Visa alla inlägg
  • VulgusProfanum

Sen abort - efter vecka 21

TS:
    Vilket land gäller detta?

Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • VulgusProfanum
    WhiteAngels skrev 2009-03-17 14:20:21 följande:
    Man dödar väl inte sitt friska lilla barn för sjutton...går här och retar mig...
    Det kan vara så att detta rör sig om någon form av syndrom där LKG är en del i själva syndromet. I de fallen så brukar inte fostret/barnet vara livsdugligt överhuvudtaget utan det dör endera under graviditeten eller kort därefter.
    Det finns några syndrom som har just denna del.

Så vi vet ju inte om vad det rör sig om riktigt.
  • VulgusProfanum
    WhiteAngels skrev 2009-03-17 14:39:21 följande:
    Barnet har en skönhetsfel...Barnet är friskt för övrigt..Man tar inte bort ett friskt nästan fullvuxet barn..
    Det finns syndrom t.ex Trisomi 13 där LKG är en liten del i problematiken. I de fallen handlar det inte om skönhetsfel utan där finns ett blandat spektra av diverse svåra missbildningar av bl.a. hjärna, inre organ och skelett.
    De flesta dör redan intrauterint och det är ett fåtal barn som överlever en längre tid.

Så handlar det om en abort på de grunderna förstår jag mycket väl varför man väljer att avbryta.
  • VulgusProfanum
    WhiteAngels skrev 2009-03-17 14:48:07 följande:
    Om det nu är en LITEN del trro jag chansen är fortfarande väldigt liten mer än att detta stackars lilla barnet bara har ett skönhetsfel...
    Det vet vi ju inte eller hur?
    Så varför spekulera?

Här är information kring Trisomi 18 som även det kan inbegripa LKG
    www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/Trisomi+18-syndromet.htm

Fakta om Trisomi 13
    www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/Trisomi+13-syndromet.htm
  • VulgusProfanum
    WhiteAngels skrev 2009-03-17 14:54:29 följande:
    Yes i can..man gör inte så ..
    Om det nu rör sig om Trisomi 13 eller 18 så har föräldrarna i många fall inget val. De här barnen är så svårt skadade att de inte kommer att leva speciellt länge och då under mycket svåra förhållanden.
    Möter man dessa par så förstår man också deras förtvivlan
    Det är efterlängtade graviditeter och önskade älskade blivande barn där något tyvärr gått väldigt fel.

I det läget dömer man ingen.
  • VulgusProfanum
    Pimpinellan skrev 2009-03-17 15:03:50 följande:
    Dessutom: det finns barn som fötts i v.22 och som överlevt så ska man göra abort så sent måste man antingen först döda barnet innan det kommer ut eller riskera att det lever när det föds och ta livet av det sen. Har ju hänt förr. I USA hugger de av huvet på helt fullgångna bebisar inne i livmodern så de föds döda. Minns inte vad metoden heter,men det kanske är samma som detta par ska göra?
    Nej man hugger inte av huvudena på foster i USA det är en abortskröna så god som någon annan. Tyvärr eller kanske tack och lov är den inte sann
    Inte ens i USA får du göra abort i fullgången graviditet- inte ens efter viabilitet.
  • VulgusProfanum
    Pimpinellan skrev 2009-03-17 15:11:44 följande:
    Jo, det är helt sant och ingen skröna! Tack o lov inte i alla stater,men några. Abort av vilket skäl som helst till v40. Har varit uppe i högsta instans at det ska förbjudas,men ännu inte gått igenom. Dessutom: abort innebär alltid lemlästande av fostrets kropp såvida det inte är en tidig abort. Tycker gott och väl man kan visa alla blivande mammor hur foster egentligen ser ut och hur abort egentligen går till.
    Då skulle jag vilja ha en länk till den källan
    För kikar man på gällande abortlagstiftning- som varierar mellan de olika delstaterna- så tillåter man inte abort efter viabilitet.
    Det vill säga är fostret livsdugligt så tillåts inte abort.
    Däremot kan du få avbryta en graviditet om fostret inte är livsdugligt.

Det gör man däremot inte genom att halshugga fostren utan man sätter igång ett värkarbete precis på samma sätt som när du sätter igång en förlossning.

Det är ju viktigt att faktiskt hålla sig till fakta.
  • VulgusProfanum
    siamusen skrev 2009-03-17 15:16:27 följande:
    fast avbryta en graviditet med ett vâldigt sjukt foster far man vâl göra i de flesta europeiska lânder i vilken vecka som helst? Här i Frankrike är genom hela graviditeten. Sverige ocksa vâl?
    Ja är det så att fostret är så svårt skadat att det inte kan anses vara livsdugligt t.ex saknar delar av hjärnan eller andra vitala organ så får man avbryta när som helst i graviditeten.
  • VulgusProfanum
    WhiteAngels skrev 2009-03-17 15:17:13 följande:
    "Det vill säga är fostret livsdugligt så tillåts inte abort" Hur kan då personen i TS beskrvning få göra det?
    I Sverige så är det inte skäl för att avbryta en graviditet i vecka 21_om_det inte rör sig om en svårartad form av trisomi 13, 18 eller något annat som gör att barnet aldrig någonsin kommer att kunna överleva utanför livmodern.
    Här får du inte avbryta på grunderna att fostret har LKG inte efter vecka 21.
  • VulgusProfanum
    Mayen skrev 2009-03-17 15:20:03 följande:
    Hej alla, jag har varit ute och rest och har inte kunnat kolla på inläggen förrän idag. Det gäller Italien.
    Italien har väl väldigt hårda abortlagar?
  • VulgusProfanum

Snabbcheck på Italien
    De har fri abort t.om vecka 12 därefter får endast graviditeten avbrytas om det är fara för kvinnans liv eller vid mycket svåra missbildningar.

• VulgusProfanum
    siamusen skrev 2009-03-17 15:22:03 följande:
    Kanske kan vara sa att USA har samma bestämmelser och det är det som misssupfattats som fri abort till v. 40. Vet att det hänt förut pa forumet gällande Frankrike.
    Jag skulle kunna tänka mig att det kan vara på det viset

Många skiljer inte mellan abort och avbrytande som i de fall där barnet är livsdugligt innebär att man sätter in alla resurser för att rädda barnet och i de fall där barnet inte kommer att kunna överleva utanför livmodern så dör det.
  • VulgusProfanum
    Emmy K skrev 2009-03-17 15:19:12 följande:
    Mina tvillingar föddes i vecka 23+5 och de var små men starka tjejer. Jag vet inte så mycket om läpp och gomspalt och jag har inte heller läst hela tråden men utifrån trådstarten så blir väldigt orolig när jag hör detta. Några av er såg väl Carmen igår på Spårlöst?!? I mitt fall så var vi beredda att göra allt för att ge våra tvillingar en chans. Några av er kanske tycker att det var fel av oss men ni har antagligen inte heller suttit i en sådan situation.
    Nej varför skulle det vara fel att ge era tvillingar en chans?

Självklart så ska alla resurser sättas in om det finns möjlighet att rädda ett prematurtbarn. Det är ju självklart.
  • VulgusProfanum
    CoolaSuperMamsen skrev 2009-03-17 15:23:22 följande:
    om det nu bara är gomspalt så har jag väldigt svårt att tro att de får tillstånd till abort våran pojke hade trisomi 18 och vi fick söka om tillstånd för abrytande trotts att han alldrig skulle överleva han föddes i v20 det var det värsta jag gått igenom känna sparkar och det ser ut som en mini bebis.
    Beklagar att ni var tvungna att ställas inför ett så svårt beslut

Det är nog bland det värsta någon ställs inför. *kraaam*
  • VulgusProfanum
    CoolaSuperMamsen skrev 2009-03-17 15:31:12 följande:
    är det inte från v22 man gör insatser om de föds???
    Riktlinjerna är att man sätter in behandling fr.om vecka 23.
    Då gör man en bedömning utifrån det enskilda barnets möjligheter och man gör detta i samråd med föräldrarna.
    www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2004/5169/Sammanfattning.htm
  • VulgusProfanum
    Mayen skrev 2009-03-17 15:32:54 följande:
    Jag har nu läst igenom alla inlägg och vad jag vet har barnet bara läppspalt, inga andra missbildningar. Italien har knepiga abortlagar, men min väninna och hennes man verkar ha stått på sig väldigt. Det senaste hon skrev till mig är att de har pratat massor med gånger med läkare och psykologer och att de kommit till en "lösning" på problemet och på fredag "är det över". Till andra i hennes omgivning har hon sagt att det är fara för barnets liv, men till mig (som ska vara hennes bästa vän) har hon sagt att det är läppspalt. Jag tror att hon faktiskt skäms för det hon ska göra att hon är rädd för vad andra ska säga och därför säger att det är fara för barnets liv. Jag har försökt hänvisa till internet och visa på hur bra det blir efter operationen, men hon säger bara "vi tänker inte titta på internet, vi har redan bestämt sig". Jag känner mig väldigt kluven inför min vän nu. Jag tycker personligen att hon gör fel, vet att hon vill ha allt mitt stöd - och det vill jag ju ge - men de tar ju bort sitt egna, friska barn. Vet inte hur jag ska klara av att ge fullt stöd, ärligt. Hjälper jag henne inte förlorar jag ju henne som vän, och fram till det här har vi aldrig haft några "dispyter" eller större meningskillnader. Det här är så svårt...
    Det är detta som jag finner lite konstigt.
    Just därför att Italien har så pass eller i vartfall rätt restriktiva lagar kring detta med abort.
    Det med influenser av Vatikanstaten givetvis.
    Man tillåter alltså fri abort t.om vecka 12 men därefter så är man väldigt restriktiva.
    Varje enskild läkare ska alltså redovisa skriftligen skälet varför man valde att genomföra aborten och kvinnan ska ha tillstånd.
    Därför så är min magkänsla denna att det ligger ett djupare problem bakom detta och inte endast LKG.
    För vilken läkare skulle riskera att bli åthutad om det inte finns synnerliga skäl.
    Ett sådant synnerligt skäl är ju isåfall trisomi 18 eller 13 som visserligen inbegriper en LKG men därutöver också andra mycket svåra problem.
    Kan det vara så enkelt att din väninna inte berättat hela storyn?
  • VulgusProfanum

Coolasupermamsen:
    "ja det var det värsta vi vart med om jag och min man satt och önskade att det vart downs istället för då hade han kunnat leva. men jag blev gravid ganska fort kännde att jag bara skulle ha en levande frisk bebis och nu sitter jag med våran Vilda i famnen en gåva från storebror tror jag "

Jag avundas er inte det ni har varit tvungna att gå igenom
    Det är så mycket sorg och förtvivlan kring ett sådant beslut

Härligt att allt gick bra denna gången och grattis till Vilda *kram*{#lang_emotions_heart}
  • VulgusProfanum
    Mayen skrev 2009-03-17 15:47:49 följande:
    Det vore ju nästan bättre (tycker jag som det är nu) om barnet hade nån kraftig missbildning som utgör verklig fara för livet, då skulle det vara lättare att förstå den här aborten och ge stöd. Men det är det inte. Tyvärr. Barnet har inte tisomi 18 el 13 och inga andra svåra problem. Det är av den anledningen att de träffat läkare och psykologer sen förra tisdagen, jag antar att de försöker övertala mina vänner(det är så hon beskriver det för mig). Sen det här hände vill min vän inte tala i telefon, med någon. Hon skulle ringa mig idag, men sen skulle de till psykologen och det gick inte. Vi får se om jag kan prata med henne senare.
    Jag blir ändå konfunderad med tanke på hur det ser ut i Italien. Alltså grunden där är ett abortförebyggande som inte inbegriper preventivmedelsrådgivning utan att övertala kvinnan att inte göra abort. Oavsett om det är en tidig abort och trots att den är fri.

Man har därutöver en klausul som inbegriper rätten för läkare att neka att göra abort p.g.a. t.ex religiösa övertygelser och det har lett till att 70% av läkarna vägrar att utföra aborter just därför att man är bekännande Katoliker.

Varje kvinna behöver intyg ifrån läkare och ett tillstånd att få göra abort och läkaren som utför aborten måste kunna motivera varför han/hon väljer att göra den.
    Därutöver så krävs det efter vecka 12 synnerliga skäl och de skäl som godkänns är fara för kvinnans liv/hälsa och svåra fosterskador. (Inte ens våldtäkt godkänns i vissa fall.)
    Det är därför jag är väldigt konfuderad över att en läkare då på dessa premisser skulle gå med på att göra en abort i vecka 21 om det bara handlar om LKG.
    Du får ursäkta min skepsisim men jag tror inte att din väninna berättat hela historien.
Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21