Mayen skrev 2009-03-17 15:32:54 följande:
Jag har nu läst igenom alla inlägg och vad jag vet har barnet bara läppspalt, inga andra missbildningar. Italien har knepiga abortlagar, men min väninna och hennes man verkar ha stått på sig väldigt. Det senaste hon skrev till mig är att de har pratat massor med gånger med läkare och psykologer och att de kommit till en "lösning" på problemet och på fredag "är det över". Till andra i hennes omgivning har hon sagt att det är fara för barnets liv, men till mig (som ska vara hennes bästa vän) har hon sagt att det är läppspalt. Jag tror att hon faktiskt skäms för det hon ska göra att hon är rädd för vad andra ska säga och därför säger att det är fara för barnets liv. Jag har försökt hänvisa till internet och visa på hur bra det blir efter operationen, men hon säger bara "vi tänker inte titta på internet, vi har redan bestämt sig". Jag känner mig väldigt kluven inför min vän nu. Jag tycker personligen att hon gör fel, vet att hon vill ha allt mitt stöd - och det vill jag ju ge - men de tar ju bort sitt egna, friska barn. Vet inte hur jag ska klara av att ge fullt stöd, ärligt. Hjälper jag henne inte förlorar jag ju henne som vän, och fram till det här har vi aldrig haft några "dispyter" eller större meningskillnader. Det här är så svårt...
Det är detta som jag finner lite konstigt.
Just därför att Italien har så pass eller i vartfall rätt restriktiva lagar kring detta med abort.
Det med influenser av Vatikanstaten givetvis.
Man tillåter alltså fri abort
t.om vecka 12 men därefter så är man väldigt restriktiva.
Varje enskild läkare ska alltså redovisa skriftligen skälet varför man valde att genomföra aborten och kvinnan ska ha tillstånd.
Därför så är min magkänsla denna att det ligger ett djupare problem bakom detta och inte endast LKG.
För vilken läkare skulle riskera att bli åthutad om det inte finns synnerliga skäl.
Ett sådant synnerligt skäl är ju isåfall trisomi 18 eller 13 som visserligen inbegriper en LKG men därutöver också andra mycket svåra problem.
Kan det vara så enkelt att din väninna inte berättat hela storyn?