Inlägg från: Silme |Visa alla inlägg
  • Silme

Sen abort - efter vecka 21

Usch, vilken vidrig människa!
    Min mamma föddes med läppspalt (även gomspalt), känns ju kul att din polare tycker att hon inte borde finnas... {#lang_emotions_undecided}

Jag har eventuellt anlagen jag också och väntar mitt första barn.
    Om det visar sig ha läppspalt so what? Det går att åtgärda med enkla op och det är i princip ingen skillnad från oss med vanlig överläpp.
    Känns som att det finns MYCKET värre saker att råka ut för!!
    Tycker också att din kompis ska gå in på nämnda blogg!

InteVetJag skrev 2009-03-14 20:38:02 följande:
    Hallååååååååååååå Min son föddes för snart 1år sen med läppspalt. Han opererades när han var 3månader och ser nu ut som en vanlig 1åring! Be din vän kika in i min blogg så får hon se att läppspalt inte alltid är så illa! Men å andra sidan så vet ja inte om man är mogen för ett barn när man inte kan ta att barnet har läppspalt! Förresten kan dom väl inte ens godkänna en abort i v.21 pga att hon inte vill ha ett barn med läppspalt??? Min blogg: Anjoviis.devote.se
    Undrar också det, läppspalt är väl inget godkänt skäl att göra abort?
    Och håller med, om man vill göra abort p.g.a. en sån sak är man inte redo att ha barn överhuvudtaget!

Och vilket charmtroll du har InteVetJag! {#lang_emotions_laughing} Ursöt!
    Om allt går som det ska; BF 090717
  • Silme
    Fru Sveden skrev 2009-03-15 20:27:11 följande:
    För 2 år sedan skulle jag säga att jag utan tvekan skulle gör abort eftersom jag inte skulle klara av att ta hand om ett barn som inte var helt friskt. Idag efter jag varit gravid och fött barn så skulle jag säga att jag enbart skulle göra en sen abort om barnet skulle ha ett så allvarligt fel att läkarna inte trodde att det skulle överleva när det var fött. Visst det är säkert jätte jobbigt att ha ett barn som inte är helt frisk, men med tanke på alla sjukdomar som kan drabba ett barn så är det egentligen mer otroligt att det föds barn som är friska överhuvudtaget.
    Läppspalt är ingen sjukdom!
    Familjetrollet skrev 2009-03-15 20:23:16 följande:
    ush hur tänker vissa.det är ju ett skönhetsfel som kan åtgärdas!min son föddes med en defekt som de inte såg på UL.aldrig att jag skulle döda ett barn för ett skönhetsfel som kan fixas till
    Precis!
    Finns en liten risk att min lilla skrutt i magen har läpp-/gomspalt men inte fasen skulle jag göra abort!
    Klarar man inte av en så liten sak, som dessutom går att fixas på ett så enkelt sätt, kanske man ska ta sig en funderare på om man ska ha barn överhuvudtaget.
  • Silme
    MLT skrev 2009-03-17 02:11:42 följande:
    Så är det ju inte, att hon anser att din mamma inte borde finnas. Utan vad det handlar om är att hon vill göra abort pga att barnet i magen har läppspalt. Det betyder inte att hon tycker att alla människor med läppspalt borde dö.
    Nej, jag vet. Vart ironisk där
  • Silme

Förstår att det är svårt ts.

Hade det varit min kompis så hade jag inte gett något stöd alls. Hade inte känts rätt att stödja någon i ett beslut som jag själv tycker är fel.
    Om hon då hade tagit avstånd från mig och inte velat vara min kompis längre, må så vara. Hade inte kunnat umgås med henne efter en sådan sak ändå.

Det är riktigt beklagligt att det finns människor som resonerar som din kompis gör, och som dessutom ljuger för omgivningen.

• Silme
    VulgusProfanum skrev 2009-03-17 15:53:18 följande:
    Jag blir ändå konfunderad med tanke på hur det ser ut i Italien. Alltså grunden där är ett abortförebyggande som inte inbegriper preventivmedelsrådgivning utan att övertala kvinnan att inte göra abort. Oavsett om det är en tidig abort och trots att den är fri. Man har därutöver en klausul som inbegriper rätten för läkare att neka att göra abort p.g.a. t.ex religiösa övertygelser och det har lett till att 70% av läkarna vägrar att utföra aborter just därför att man är bekännande Katoliker. Varje kvinna behöver intyg ifrån läkare och ett tillstånd att få göra abort och läkaren som utför aborten måste kunna motivera varför han/hon väljer att göra den. Därutöver så krävs det efter vecka 12 synnerliga skäl och de skäl som godkänns är fara för kvinnans liv/hälsa och svåra fosterskador. (Inte ens våldtäkt godkänns i vissa fall.) Det är därför jag är väldigt konfuderad över att en läkare då på dessa premisser skulle gå med på att göra en abort i vecka 21 om det bara handlar om LKG. Du får ursäkta min skepsisim men jag tror inte att din väninna berättat hela historien.
    Ful-läkare finns överallt, säkert även i Italien... {#lang_emotions_undecided}
Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21