Inlägg från: annbom |Visa alla inlägg
  • annbom

Sen abort - efter vecka 21

Jag fick inte heller välja. Jag miste ett för ett år sedan och ett i november. Men det finns altid ett starkt själ till att man väljer en sen abort, för det är knappast en lätt väg att gå.

Man får vara bitter men man ska inte stanna där, det mår ingen bra av.

CoolaSuperMamsen skrev 2009-03-18 15:58:11 följande:
    kan säja att jag inte är elak och jag tycker att detta är så fruktansvärt sak att göra mot ett friskt foster kan du förstå? sen ska man inte önska andra otur men ibland skriver man även innan man tänker. Och jag är nog ganska bitter över att de gör abort på ett friskt så långt gånget foster när vi själv inte ens fick den möjligheten att välja.Dumt av mig att låta känslor styra. men tyck vad du vill
  • annbom

Vad vet vi IGENTLIGEN om skälet till aborten. Jag har mycket svårt att tro att en läppspalt är problemet. Jag är inte ens säker på att man kan se det på ett vanligt UL.

CoolaSuperMamsen skrev 2009-03-19 13:34:35 följande:
    detta skäl är inte okej .är inte alls emot abort tycker det är jätte bra det finns men att göra så här pga skönhetsfel det nfår mig att må illa vi har hela tiden spekulerat i att det måste vara någon mer orsak att hon gör detta men enlig ts är läppspalt den enda orsaken. beklagar att ni miste eran kram
  • annbom

Då måste jag hålla med om att de nog inte bör ha några barn alls. Klarar de inte av en läppspalt så klarar de inte av att vara föräldrar över huvud taget

Mayen skrev 2009-03-19 15:20:01 följande:
    Jag kan tala om att läppspalten ÄR orsaken till aborten. Det här handlar om ett gift par sen 3 år, de planerade graviditeten och var fram till förra tisdagen jätteglada över allt.Jag har pratat med personen det handlar om, senast igår och hon själv säger till mig att bebisen INTE har några andra fel. Det vore ju faktiskt lättare för henne att säga till mig att den lider av det och det och det, därför gör vi abort, än att erkänna att den "bara" har läppspalt.Jag mår själv illa av vad hon har valt att göra och känner inte för att stå och backa upp hennes beslut när/om det kommer upp till diskussion (vi är även kollegor) Andra personer kommer säkerligen till mig för att prata om vad som har hänt, för att de inte vågar fråga min vän om det och jag vet inte vad jag ska säga.
  • annbom

Du tror inte att det var en kraftig gom- och läppspalt barnet hade? En bekants barn hade det och det var väldigt jobbigt. De visste att det aldrig skulle kunna bli helt bra och han skulle nog få framtida men trots operationer. Jag tror att det är ganska ovanligt att de är så skadade som han var, dubbelsidig gomspalt. Jag är lite osäker men jag tror att han inte hade någon gom alls.

Mayen skrev 2009-03-20 15:24:37 följande:
    Har inte kunna prata med min väninna, då hon inte svara på sms/telefon. Gissar att hon är i nån slags chocktillstånd. Igår ska aborten ha varit. Hon vidhåller att barnet har (nu hade...) "labioschisi laterale ",vilket är läppspalt på svenska.
  • annbom

Man får hoppas att hon inser att hon inte alls borde ha några barn alls, åtminstonde inte just nu. Klarar man inte av att ha ett barn med läppspalt så klara man nog inte av ett barn alls.

Mayen skrev 2009-03-21 14:31:07 följande:
    Det hade varit enklare att förstå, men "labioschisi" betyder just läppspalt, "palatoschisi" betyder istället gomspalt, och det har det aldrig varit nåt prat om. Inatt blev det hela klart. Min väninna har skrivit några sms nu på förmiddagen och hon låter ovanligt "glättig" tycker jag. Säger att de redan "vänt blad" och ser framåt istället för att tänka på det som skett.Jag tror jag själv är mer chockad än vad hon är. Åtminstone verkar det så...
  • annbom

Jag tycker att du ska behålla henne som vän. Även vänner gör idiotiska val ibland. Hon måste ha fått en knäpp av något slag och det kommer nog ikapp henne så småningom. Trots allt så är hon en bra vän även om du inte håller med henne.

Mayen skrev 2009-03-24 15:34:53 följande:
    Till er som inte förstår att jag står kvar som hennes vän...Tyvärr fick jag en hjärntumör i nov förra året och då var min vän där vid min sida. Hon tog ledigt i från jobbet, satt i väntsalen i över 15 timmar. Köpte allt jag behövde och kom till sjukhuset nästan varje dag i 3 veckor. Det kan jag inte bara slänga bort.Trots att jag är helt emot vad hon precis nu har gjort.
    Till er som säger att hon ska säga upp vänskapen. Jag skulle vilja veta varför? För mig räcker det inte att hon har en annan syn på abort än vad vi har. Hon är ju så mycket mer än bara det.
  • annbom

Om eranbästa vän mördar någon av någon orsak som vi inte vet något om så skulle jag aldrig säga till er att ni ska säga upp vänskapen. Hon är er vän av någon anledning och den anledningen försvinner inte bara för att hon har mördat, hon har ju inte gjort er något. Jag tror att ni bara ser aborten och inte människan bakom beslutet.

Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21