Inlägg från: Topdog |Visa alla inlägg
  • Topdog

Sen abort - efter vecka 21

Tygtiiger skrev 2009-03-15 20:20:53 följande:
    I Sverige får man inte det. Här gäller att barn inte aborteras efter v 21 om det är livsdugligt, dvs kan överleva med maximala intensivvårdsinsatser. De allra flesta senaborter i Sverige som sker med socialstyrelsens tillstånd sker innan v 20. Och sos beviljar inte abort efter v 18 pga LKG. Men i andra länder kan man säkert få abort på de grunderna. Abortlagstiftningen skiljer sig från land till land.
    Fast det är ju verkligen en sanning med modifikation. Sena aborter görs, i Sverige, på helt livdugliga foster. Både Downs syndrom och Turners syndrom är exempel där barnen överlever utan maximala intensivvårdsinstatser. De allra flesta överrrlever utan några som helt sjukvårdsinsatser. Ändå aborteras de flitigt för att föräldrarna inte vill ha barn med en extra eller en saknad kromosom.
  • Topdog
    siamusen skrev 2009-05-06 13:23:39 följande:
    Barnen som aborteras efter v. 21+6 är inte livsdugliga tolkar jag det som. Och det stämmer ju.
    Hur menar du nu?
  • Topdog
    siamusen skrev 2009-05-06 13:59:37 följande:
    "I Sverige får man inte det. Här gäller att barn inte aborteras efter v 21 om det är livsdugligt, dvs kan överleva med maximala intensivvårdsinsatser. De allra flesta senaborter i Sverige som sker med socialstyrelsens tillstånd sker innan v 20. Och sos beviljar inte abort efter v 18 pga LKG. " Barn som aborteras efter V21, dvs jag antar att hon syftar pa efter v. 21+6 somligger inom ramen för där man fortfarande kan göra abort med socialstyrelsens tillstand. De avbrytanden som ser efter v. 21+6 rör sig om svårt sjuka barn som inte skulle överleva i vilket fall som helst, foster utan hjärna tex.
    Fast jag har en bekant som har gjort abort efter vecka 21+6. Barnet var livsdugligt men hade downs syndrom.
  • Topdog
    siamusen skrev 2009-05-06 14:19:15 följande:
    Vilket ar var det? Borde ju sta med pa socialstyrelsens sida. De ska inte ga att abortera livsdugliga foster efter 21+6. Är du säker pa att hon sa râtt vecka eller att det inte var nagot annat som komplicerade det hela?
    Jag tror att det var 2003 eller 2004. Enligt senaste mens, insemination och tidigt UL, så skulle hon ha varit i vecka 24 eller 25 när aborten gjordes. Bebisen var dock tillväxthämmad på RUL och sedan visade fostervattensprovet att barnet hade T21. Det kan ju ha varit för att hon blev tillbakaflyttad på RUL som gjorde att aborten fick utföras så sent.
Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21