Inlägg från: siamusen |Visa alla inlägg
  • siamusen

Sen abort - efter vecka 21

Minnie69 skrev 2009-03-25 11:11:41 följande:
    Hon har ju redan gjort den och verkar dessutom må bra efter den handlingen.
    Vad menar du med dessutom? Det är väl bra att hon mår bra, vad man än tycker om aborten. Vore ju hemskt om hon ångrade sig och mådde dåligt.
  • siamusen
    Minnie69 skrev 2009-03-25 12:18:04 följande:
    "det kommer säkert göra väldigt ont att se bebisen efteråt"Jag skrev detta med dessutom för att klargöra att det tydligen inte enligt den info som ts lagt ut gjorde väldigt ont efteråt utan att hon tydligen verkade må bra.
    Ok. Bra att hon mar bra ândå.
  • siamusen
    Topdog skrev 2009-05-06 13:04:18 följande:
    Fast det är ju verkligen en sanning med modifikation. Sena aborter görs, i Sverige, på helt livdugliga foster. Både Downs syndrom och Turners syndrom är exempel där barnen överlever utan maximala intensivvårdsinstatser. De allra flesta överrrlever utan några som helt sjukvårdsinsatser. Ändå aborteras de flitigt för att föräldrarna inte vill ha barn med en extra eller en saknad kromosom.
    Barnen som aborteras efter v. 21+6 är inte livsdugliga tolkar jag det som. Och det stämmer ju.
  • siamusen

"I Sverige får man inte det. Här gäller att barn inte aborteras efter v 21 om det är livsdugligt, dvs kan överleva med maximala intensivvårdsinsatser. De allra flesta senaborter i Sverige som sker med socialstyrelsens tillstånd sker innan v 20. Och sos beviljar inte abort efter v 18 pga LKG. "

Barn som aborteras efter V21, dvs jag antar att hon syftar pa efter v. 21+6 somligger inom ramen för där man fortfarande kan göra abort med socialstyrelsens tillstand.

De avbrytanden som ser efter v. 21+6 rör sig om svårt sjuka barn som inte skulle överleva i vilket fall som helst, foster utan hjärna tex.

• siamusen
    Topdog skrev 2009-05-06 14:16:12 följande:
    Fast jag har en bekant som har gjort abort efter vecka 21+6. Barnet var livsdugligt men hade downs syndrom.
    Vilket ar var det?

Borde ju sta med pa socialstyrelsens sida. De ska inte ga att abortera livsdugliga foster efter 21+6. Är du säker pa att hon sa râtt vecka eller att det inte var nagot annat som komplicerade det hela?
  • siamusen
    sörjer skrev 2009-05-06 17:08:14 följande:
    Siamusen. 22+6 tror jag att det är. Kan det förklara saken? Det är ju svårt när det inte finns någon riktig gräns utan att praxis är att fostert inte ska vara livsdugligt.
    Nej, 21+6 är det.

Innan dess kan det ju vara foster som skulle kunna överleva senare men som bedöms att inte vara livsdugliga vid tiden för aborten.

Efter ska det vara foster som inte är livsdugliga alls, eller i sâllsynta fall nagot där mamman skulle dö om graviditeten fullföljes.
  • siamusen

21+6 är sista dagen. Nästa dag blir 22 fulla veckor. Men 21+1 etc är vecka 22.

• siamusen
    Minnie69 skrev 2009-05-06 18:05:04 följande:
    Men var har du hittat att det är så? Jag har letat både i lagtext och praxis men inte hittar jag det inte
    Det star i det du kopierat land annat.

lagen.nu/1974:595

18e veckan är v. 17+1, 17+2 etc och sista dagen i den är v. 17+6

Samma sak med 22a veckan. Det är vecka 21+1 etc upp till v. 21+6.

22 fulla veckor är v. 22+0.
  • siamusen
    Mayen skrev 2009-05-07 13:20:43 följande:
    I Italien gör man f ö många fler ultraljud. Det är 3 som är "rutin" och ibland gör man fler om man har privat gynekolog. Det är fler test här än i Sverige, men just läppspalt uttäcks först vid det "större" och "viktigare" ultraljudet runt vecka 20-22.
    Later som Frankrike. Här är det minst 3 UL ( v. 12, 22 och 32). Fri abort till v. 12 och sedan far man avbryta för sjukdom. Hur mangt man far avbryta för DS och liknande oftast ofarliga saker vet jag inte, men är det nagot stort och riktigt daligt kan man avbryta när som helst.
  • siamusen

Socialstyrelsens rättsliga råd

kommer förmodligen inte att ändra

praxis för den tidsgräns då

man tillåter sen abort, dvs fram

till och med 22 fullgångna veckor.

Det underlag som fanns för en

förändring har visat sig tunnare

än vad som antogs från början.

Tag denna text då för enkelhetens skull: "dvs fram till och med 22 fullgangna veckor".

Där star det ju klart och tydligt.

• siamusen
    Minnie69 skrev 2009-05-07 14:23:55 följande:
    Jag utgår därmed från att det inte finns någon referens i Veckor + dagar. Utan att alla utgår från begreppet fulla veckor och då lägger in sin tolkning. Jag släpper därmed förhoppningen om att få ett tolkningsfritt svar .
    Nej, det gäller att veta hur läkarna räknar helt enkelt. Och veckorna är inte uppe för tolkning.

www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/1ACAC77A-D968-4AFC-B65C-8AAFD379BC28/10418/2008424_rev2.pdf

ga till definitioner om du inte förstar hur de räknar.
  • siamusen
    sörjer skrev 2009-05-07 14:32:31 följande:
    Problemet är väl att vissa BM och läkare fortfarande räknar på det gamla sättet. Att man är i v 22 om man är i 22+1 eftersom de bara räknar fulla veckor. Med det nya (och mest vedertagna) sättet så är man ju i v 23. Antar att det är det du menar Minnie när du säger att det är svårt att få klarhet? Hoppas i alla fall att alla på socialstyrelsen räknar likadant.
    Ja, socialstyrelsens råd lär räkna likadant. De har ju inget direkt intresse av att abortera foster, speciellt inte sådana som kan överleva.
Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21