• konkelbär

Kuggade på uppkörningen igår. Men varför egentligen?

Detta var min andra uppkörning. Förra gången gjorde jag ett fel enligt protokollet; jag utnyttjade en lucka när jag körde ut på en landsväg så bakomvarande trafik fick bromsa lite grann. Jag vet att det var fel, kommer aldrig göra om misstaget. Till mitt försvar var jag nervös och tänkte att jag skulle vara tuff och ta för mig - som körskolan sagt. Även om det nu blev tokigt den gången.

Denna gång gick allt bra. Trodde jag, även om benen skakade på mig under hela uppkörningen. Jag var så nervös så att jag antagligen inte ens kunnat ange mitt personnummer om hon frågat.

Det var samma kvinna vid denna uppkörning som vid den första, som var med. Förra gången fick jag en utskällning i stil med "fattar du inte...". Det faktum att det var samma kvinna gjorde mig ännu mer nervös.

Aja, TILL SAKEN.

Det hon kuggade mig för denna gång:

Citerar protokollet: "rondell, tittar åt höger!?" - Eftersom att det körde in bilar ifrån alla påfarter in i rondellen samtidigt som mig, ville jag ju ha koll på hur snabbt alla åker. Så att jag inte kör in i baken på någon. Därför tittade jag både åt vänster och höger. Det fanns ingen som helst säkerhetsrisk i och med det jag gjorde då.

Citerar protokollet: Korsning, högerregeln, "hårda inbromsningar". - I en korsning med dåligt sikt där högerregeln gällde kom en bil väldigt snabbt, antagligen FÖR snabbt, och jag reagerade genom att bromsa. På rätt plats i korsningen, och inbromsningen var verkligen ingen tvärnit. Den var hård, hårdare än normalt kanske men även det berodde på min nervositet. Jag hindrade inte trafiken, var ingen säkerhetsrisk och körningen blev inte ojämn. Jag bromsade, och körde sedan vidare.

Det jag funderar över är om hon verkligen är befogad att kugga mig. Det kändes ju redan från början som att hon bestämt sig. Väldigt sur kvinna, i medelåldern. Jag - ung och nervös 21-åring.

Jag ska skicka in en överklagan, men jag undrar vad ni andra tror?

Har för övrigt hört mycket negativt om just denna kvinna...

• Svar på tråden Kuggade på uppkörningen igår. Men varför egentligen?
  • Wry

Det är möjligt att hon bedömde din totala körstil som för osäker, om hon reagerade på hårda inbromsningar och att titta åt "fel" håll. Sedan om det var rätt eller fel av henne är ju svårt att säga, att du var nervös spelade såklart in på hur du körde.

Kanske att du kan få igenom en överklagan, har ingen erfarenhet i sådana frågor. Däremot bör du ju kunna be att få köra upp med någon annan, OM du nu behöver köra upp igen?

Lycka till.

• konkelbär
    bakeacake skrev 2009-03-13 19:45:03 följande:
    frågan är tittade du åt höger före du tittade åt vänster?
    Nej, absolut inte. Vänster först såklart, eftersom att det är bilar som kommer ifrån vänster (logiskt i en rondell) som jag har väjningsplikt för.
  • Trynträ

Fast om du kollade åt vänster först och sen höger så kan det ju ha hunnit komma nån från vänster om du körde ut efter du kollat höger. Känns ju som du skulle avslutat åt vänster också innan du körde in.

Kan ju vara som Wry säger att hon tyckte det kändes för osäkert. Säkert berodde en hel del av det på att du var nervös för då kan man ju göra lite nyckfulla saker. Tycker också du ska be att få nån annan nästa gång.

Ang. korsningen med högerregeln. Var det du som kom från höger så den andra bilen skulle ha väjat för dig eller skulle du ha väjat för den bilen? Det kan inte vara så att du körde med lite för hög fart in i korsningen då? Om det är extra dålig sikt i korsningen så ska man ju nästan krypa fram innan utifall det kommer nån. Särskilt om högerregeln gäller.

• konkelbär
    Trynträ skrev 2009-03-13 22:06:36 följande:
    Fast om du kollade åt vänster först och sen höger så kan det ju ha hunnit komma nån från vänster om du körde ut efter du kollat höger. Känns ju som du skulle avslutat åt vänster också innan du körde in. Kan ju vara som Wry säger att hon tyckte det kändes för osäkert. Säkert berodde en hel del av det på att du var nervös för då kan man ju göra lite nyckfulla saker. Tycker också du ska be att få nån annan nästa gång. Ang. korsningen med högerregeln. Var det du som kom från höger så den andra bilen skulle ha väjat för dig eller skulle du ha väjat för den bilen? Det kan inte vara så att du körde med lite för hög fart in i korsningen då? Om det är extra dålig sikt i korsningen så ska man ju nästan krypa fram innan utifall det kommer nån. Särskilt om högerregeln gäller.
    Nej, nej nej. Jag tittade inte bara åt vänster och sedan höger och sedan inget mer. självklart fortsätter man att ha uppsikt.

Ang. högerkorsningen så hade jag väjningsplikt emot den bil som kom från höger. Men jag körde inte speciellt snabbt, jag visste ju att högerregeln gällde i den korsningen. Bilen som kom ifrån höger tvärnitade däremot. Det blev ett hastigt möte och vem som helst hade bromsat.
  • Trynträ
    konkelbär skrev 2009-03-14 08:48:19 följande:
    Nej, nej nej. Jag tittade inte bara åt vänster och sedan höger och sedan inget mer. självklart fortsätter man att ha uppsikt.Ang. högerkorsningen så hade jag väjningsplikt emot den bil som kom från höger. Men jag körde inte speciellt snabbt, jag visste ju att högerregeln gällde i den korsningen. Bilen som kom ifrån höger tvärnitade däremot. Det blev ett hastigt möte och vem som helst hade bromsat.
    Ok ja då låter det ju lite konstigt. Fick du ingen förklaring av henne om varför hon kuggat dig?
  • FlaxMamma

Jag fick höra att dessa saker var jätte viktiga på min uppkörning:

titta åt vänster, titta åt höger sen åt vänster igen -sen köra VIKTIGT tydligen.

Ang där högerregeln gäller så måste man alltid förbereda sig genom att i god tid börja motorbromsa även om det inte kommer någon eftersom att det lätt kan dyka upp någon dåre i hög hastighet.

Hon var kanske extra grinig och hade en dålig dag men vissa håller ju verkligen benhårt på regler och ger inga undantag.

tråkigt iaf. det blir alltid jobbigare och mer nervöst om man kuggar.

Lycka till på nästa

• FlaxMamma

Måste berätta en sak som hände en vän till mig.
    hon blev påkörd bakifrån när hon stod stilla vid ett trafikljus och hon blev kuggad för han tyckte att hon skulle haft bättre uppsikt bakåt..
    skumt..

• zappo123
    FlaxMamma skrev 2009-03-14 10:49:28 följande:
    Måste berätta en sak som hände en vän till mig. hon blev påkörd bakifrån när hon stod stilla vid ett trafikljus och hon blev kuggad för han tyckte att hon skulle haft bättre uppsikt bakåt..skumt..
    Det låter skumt!

TS: överklaga om du känner för det men jag tror att utsikterna är mycket små. Bättre lycka nästa gång. För mig hängde det på den jag körde upp med, först en sur gubbe som gjorde mig jättenervös = jag gjorde bort mig och kuggade. Sedan vär¨ldens mest avslappnade kvinna som frågade om jag ville ha musik på och gjorde allt för att jag skulle känna mig bekväm= körkort
  • Virriga Vera

Det hjälper inte att överklaga, ett uppkörningsresultat ändras inte. Jag tror t.o.m att det står på det papper du fått av inspektören.

• Amaury

Hej Ts! Titta in i denna tråden, där är många som håller på med kortet och så är vi ett par stycken som kuggade i veckan, jag råkade ut för en inspektör som knäckte mig totallt och agerade fel under körningen.

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m39666651.html

vi är himla duktiga på att peppa varandra och diskutera beslut osv.

• Amaury

precis som dig hade jag en medelålders sur kvinna som nog hade bestämmt sig för att hon ville kugga mig, gjorde en liten miss vid ett vägarbete och då påpeckade hon det och sa till mig hur jag skulle göra och att jag inte bara skulle ta för givet osv osv... därefter gjorde jag bort mig och gjorde missar med placeringen vid svängar osv, kände direkt att hon kuggat mig.

skyller absolut inte mina misstag på kvinnan, men hade hon som dom ska göra, suttit tyst och bara sagt eller gjort något vid trafikfara, men jag var knappst en trafikfara, så kanske jag inte hade gjort sådana små slarv fel och fick problem med att backa runt hörn, men 30 minuter tidigare backade jag med min lärare och då blev det skitbra.... konstigt att man kan bli så osäker, hoppas verkligen att jag får en annan nästa gång.

• Chiba

Själv blev jag kuggad för att jag körde för lugnt och försiktigt i ett okänt villaområde och vid en högerregelskorsning kommer en bil i snabb fart och jag avgjorde att han inte tänkte stanna så jag gjorde det. Trots att den bilen hade väjningsplikt för mig, men jag vill ju inte dö lixom. Så då tycket kontrollanten att "jag måste hävda min rätt i trafiken". *suck* Skitjobbig men vad gör man lixom. Kämpa på!! Du kommer få ditt körkort snart

• konkelbär

Virriga Vera skrev 2009-03-14 12:38:34 följande:

Det hjälper inte att överklaga, ett uppkörningsresultat ändras inte. Jag tror t.o.m att det står på det papper du fått av inspektören.
    Men det är inte det jag är ute efter. Jag är ute efter att få köra upp en gång till - gratis.
  • konkelbär
    FlaxMamma skrev 2009-03-14 10:41:02 följande:
    Jag fick höra att dessa saker var jätte viktiga på min uppkörning: titta åt vänster, titta åt höger sen åt vänster igen -sen köra VIKTIGT tydligen. Ang där högerregeln gäller så måste man alltid förbereda sig genom att i god tid börja motorbromsa även om det inte kommer någon eftersom att det lätt kan dyka upp någon dåre i hög hastighet. Hon var kanske extra grinig och hade en dålig dag men vissa håller ju verkligen benhårt på regler och ger inga undantag. tråkigt iaf. det blir alltid jobbigare och mer nervöst om man kuggar. Lycka till på nästa
    Nu bröt jag ju inte mot några regler...
  • PernillaWaxin

Ja du ibland vet man inte varför de kuggar en jag körde upp för första gången den 9:e och var lite nervös men mannen jag körde med var rätt lättsam att ha med. Jag blev kuggad för 1 grej. På motorvägen blev det från 110 till 90 från en avfart som jag kom ifrån och missade skylten helt. Jag körde 100 på 90 vägen och den korta biten som det var 90 var typ 200meter lång eller kort kanske man ska säga så ett misstag av mig men tycker att han skulle bortse från det eftersom i övrigt som han även sa var allt bara bra inga problem... men en liten skit grej gjorde att jag kugga och tydligen efter lite undersökning är det otrolig svårt att upptäcka denna skylt och därför kör man ofta upp just där och många kuggar bara för att man inte körde 90. Jag har en ny tid den 20:e och då fan ska jag ta körkortet

• konkelbär

PernillaWaxin: Det är ju ett misstag man aldrig gör om. Dock vill jag påpeka att du bröt ju mot reglerna när du körde för snabbt. Jag bröt inte mot några regler... :(

• PernillaWaxin

Konkelbär: Ja du har rätt att jag bröt mot reglerna men man blir så jävla ( ursäkta svordommen) irriterad att man missade skylten men som du däger missar man nog den inte den andra gången man ska köra upp ett misstag som man lär sig av.

Ja du bröt inte mot någon regel precis och vilken otur du hade med att få samma surkärring 2 gånger. Konstigt det där med hårda inbromsningar och inte titta åt höger i rondellen. Ja kanske hon menar är att du inte " tänkte på med trafikanerna" med finare ord när det gällde inbromsningarna så att trafiken runt dig blev störd och fick bromsa in också. Störa trafiken runtomkring dig eller nått. För det är också en regelbrytning.

Berättade hon itne lite mera om sina citat efter uppkörningen?

Svar på tråden Kuggade på uppkörningen igår. Men varför egentligen?