Kuggade på uppkörningen igår. Men varför egentligen?
Detta var min andra uppkörning. Förra gången gjorde jag ett fel enligt protokollet; jag utnyttjade en lucka när jag körde ut på en landsväg så bakomvarande trafik fick bromsa lite grann. Jag vet att det var fel, kommer aldrig göra om misstaget. Till mitt försvar var jag nervös och tänkte att jag skulle vara tuff och ta för mig - som körskolan sagt. Även om det nu blev tokigt den gången.
Denna gång gick allt bra. Trodde jag, även om benen skakade på mig under hela uppkörningen. Jag var så nervös så att jag antagligen inte ens kunnat ange mitt personnummer om hon frågat.
Det var samma kvinna vid denna uppkörning som vid den första, som var med. Förra gången fick jag en utskällning i stil med "fattar du inte...". Det faktum att det var samma kvinna gjorde mig ännu mer nervös.
Aja, TILL SAKEN.
Det hon kuggade mig för denna gång:
Citerar protokollet: "rondell, tittar åt höger!?" - Eftersom att det körde in bilar ifrån alla påfarter in i rondellen samtidigt som mig, ville jag ju ha koll på hur snabbt alla åker. Så att jag inte kör in i baken på någon. Därför tittade jag både åt vänster och höger. Det fanns ingen som helst säkerhetsrisk i och med det jag gjorde då.
Citerar protokollet: Korsning, högerregeln, "hårda inbromsningar". - I en korsning med dåligt sikt där högerregeln gällde kom en bil väldigt snabbt, antagligen FÖR snabbt, och jag reagerade genom att bromsa. På rätt plats i korsningen, och inbromsningen var verkligen ingen tvärnit. Den var hård, hårdare än normalt kanske men även det berodde på min nervositet. Jag hindrade inte trafiken, var ingen säkerhetsrisk och körningen blev inte ojämn. Jag bromsade, och körde sedan vidare.
Det jag funderar över är om hon verkligen är befogad att kugga mig. Det kändes ju redan från början som att hon bestämt sig. Väldigt sur kvinna, i medelåldern. Jag - ung och nervös 21-åring.
Jag ska skicka in en överklagan, men jag undrar vad ni andra tror?
Har för övrigt hört mycket negativt om just denna kvinna...