• Anonym

Fler som får jätteont i magen av socker och fett?

Jag får fruktansvärda smärtor så att jag iblan måste uppsöka akuten när jag äter fett tex korv,gräddsås m. Dessa smärtor kommer också när jag äter mycket socker tex mycket lösgodis. Smärtorna håller i sig i timtal. Finns det någon som har som mig??

• Svar på tråden Fler som får jätteont i magen av socker och fett?
  • Anonym

Ingen alls ??

• Anonym (magen)

JAg fär likadant, dock har jag kunnat lokalisera lite till mjölk, så sedan jag tog bort allt som innehåller minsta mjölk så har det förbättrats avsevärt, dock kan jag inte äta allt fett endå men det är mycket bättre.

• Ejin

jag hade så förr.. det var magkatarr... jag åt dida tabletter från hälsokost och dom hjälpte jätte mkt.. dock får jag fotfarande lite ont om jag äter allt för mkt fett ibland.. men de e bättre iaf...

• Anonym (röse)

Japp. Jag får otroliga magknip när jag äter fett och mjölkprodukter. Socker är jag inte så känslig för förutom att jag kan krascha totalt och bli otroligt illamående några timmar efter att jag ätit.

Jag har inte behövt åka till akuten men passar mig för vad jag äter. När jag åt Fish and Chips för några veckor sedan låg jag i svåra plågor i flera timmar efteråt.

Sluta äta mjölkprodukter och försök hålla dig till smalare mat så ska du se att det blir bättre

• Greksmurfen

min svägerska är fettintolernat, och kan inte inta större mängder fett per dag...vet inte vilka symptom hon får men det e iaf magproblem...

mamma till Maximilian född 081028
  • mammapappabebis

Det är nog magkatarr, fruktansvärt!!! Jag har haft det tidigare, och det blev värre sen jag fick barn... Jag försöker undvika att äta fet mat och att äta sent (har oftast ondast på nätterna, när jag ligger ner eftersom magsyran kommer upp i magmunnen då) och sen dricker jag kamomillthé, som verkar hjälpa lite. Stackare, lycka till!

• Anonym (lilja)

nja...jag mår inte bra i magen av socker och fett (typ kakor och bullar) men inte så att jag måste gå till doktorn. får magknip av det ibland. samma med kaffe, då får jag jätteont i magen så det dricker jag aldrig!

• Fannygirl

Jag får också så. Och det är magkatarr. Värst mår jag av vispad grädde och friterad mat.

• Anonym (spinko)

Det är kanske det som är mitt problem. Socker och fettintolenrans. Kanske därför jag har så svårt att gå upp i vikt.
    Har inte kunnat förstå vad det är som gör så fruktansvärt ont ibland.
    Trodde ett tag att det var mensvärk men det var det inte eftersom jag ofta inte skulle ha mens på ett tag.
    Har så ont att jag vill stoppa in en stor kökskniv och vrida runt, känns som att det skulle göra mindre ont.
    Har provat att tagit bort mjölk men det verkar inte vara det för mjölk dricker jag ju varje dag annars och jag har ju bara ont då och då.
    Får också ont i huvudet och mår illa om jag inte hinner äta vanlig mat utan smäller i mig godis istället.

hmmm...

• mammapappabebis

Anonym (spinko) skrev 2009-03-17 09:28:37 följande:

Får också ont i huvudet och mår illa om jag inte hinner äta vanlig mat utan smäller i mig godis istället. hmmm...
    Fast så är det nog för alla :)
  • Anonym (spinko)

haha, jo det förståss.

• Fannygirl

Jag dricker också mjölk varje dag och får inte heller ont av det. Har faktiskt aldrig hört talas om fettintolerans, men det kanske är det jag lider av...

• Anonym

Ja för det är just fett och socker som utlöser mina smärtor och precis som "spinko" så har jag som typ menssmärtor fastän jag inte har eller ska ha mens på flera veckor, förutom när jag får riktiga anfall och åker in akut. Jag har slutat att äta så mycket socker som tex godis och stekt/friterad mat och jag har blivit lite bättre. Sedan vet jag inte om det beror på min medicin som jag tar flera ggr per dag eller om det är en kombination av båda..

• FH Mamma

Jag hade så förr. Fruktansvärt ont efter socker och fett.
    Sen fick man sitta på toa länge.

Nu äter jag mindre sånt så därför har jag antagligen inte ont iof äter jag mindre sånt pga min magsäcksoperation.

• Johnny77

Jag åt tre stora 185 grams chokladkakor och en stor påse med wingummi. Fick jätteont i magen på kvällen dagen efter. Åkte till läkarmottagningen morgonen därpå, tog blodprover och hade högt blodsocker 10, 5-6 är normalt, det långa blodsockert typ 20 senaste dagarna var okay.

Läkaren pratade om gallstenar, njurstenar, blindtarm. Tog alvodon mot smärta och feber, är bättre tredje dagen men helt bra.

• Kristian55

Jag har ont i magen sedan flera år. Håller fortfarande på att fiska efter vad som är fel. Enligt min mening får vi energi från antingen socker eller fett. Jag har ändrat till att få energi av fett. Se LCHF. Gick ner 12 kilo men magvärken försvann inte. Blir jättesjuk av vissa matvaror däribland socker och vissa bananer. Eftersom det inte gäller alla bananer tänker jag att det är stärkelsen i bananer som avtar ju mognare bananerna blir. Magkatarren försvann när jag slutade med socker. Det tar en tid men är värt det, jag lovar. Värken jag hade i muskelfästen under flera år försvann när jag slutade med mjölk och grädde. Tråkigt  men sant. Äter tårta ibland och blir då jättesjuk. Fortsätter min resa mot LCHF och hoppas att magvärken skall försvinna med de nya erfarenheter jag får. Väntar på en gastroskopi men här i VGL är väntetiden lång. En del i våra sjukdomar i tarmsystemet beror på vår rena mat. Mer bakterier förespråkas. Själv äter jag Probi Mage och en 12 rätters kapsel varje morgon. Men det tar ytterligare veckor innan jag kan skåda eventuella resultat. För er som har ont i magen och är unga föreslår jag att ni börjar söka i det ni stoppar i er. LCHF är på rätt väg och helt rätt väg för den som vill gå ner i vikt eller är diabetiker och vill få stabilitet i sockerkurvan. Se Kostdoktorn.se . Lycka till att finna vad som hjälper er och berätta gärna på någon blogg så jag hittar det när jag söker.

• maratontjejen

Jo, får ofta ont i magen / illamående av fet mat såsom friterat och stekt mat. Huvudvärk av socker och godis. Jag undviker den sortens mat och problemet blir obefintligt.

• Duckan

Inga problem av socker (tyvärr!), men mat med mycket grädde i kan ställa till det rejält ibland.

Svar på tråden Fler som får jätteont i magen av socker och fett?