• tobiq

Vill män generellt ha söner?

Är det bara jag som inbillar mig när jag tycker att det verkar som att de flesta män skulle välja att få en son om det fanns möjlighet att välja?
    Tycker att det verkar som om alla blivande pappor tror att deras gravida kvinnor väntar en "stor och stark son" och att det finns en uppfattning om att ju maskulinare karl, desto fler söner producerar han.
    Vi fick själva en liten dotter och sambon är helt förälskap i sin lilla tös och skulle aldrig komma på tanken/våga yttra något om att han ibland skulle ha föredragit en grabb. Däremot vet jag att han våndades under graviditeten över att det skulle vara så svårt att vet vad man skulle prata med en dotter om eller om man skulle ha något gemensamt och antydde att det kanske skulle vara lite orättvist om han fick en tös när alla hans bröder fått en massa söner.

Är jag helt ute och cyklar eller förstår ni vad jag menar? Kan erkänna att själv hade jag nog önskat mig en dotter om jag bara fick ett barn och fick "välja kön"-fast det kanske beror på att jag har svårt att se mig som något annat än en flickmamma- eller en mamma till vår egen Moa- som är tjej.

Lyckligare än någonsin!
  • Svar på tråden Vill män generellt ha söner?
  • tobiq

Puffar... Har en grymt trist kväll...

Lyckligare än någonsin!
  • Mummyfied

Jag tror att det beror på att man som förälder vill identifiera sig själv i barnet och att det skulle bli lättare om barnet då vara av samma kön som man själv.

• siamusen

Generellt vet jag inte. Min man brydde sig inte men ville hellre ha söner fôr att jag ville det.

Vet att det var viktigt för min pappa och hans familj att de fick en pojke för efternamnets skull.

Samma sak pa makens sida da han är enda sonen till enda sonen i familjen.

Annars vet jag inte hur det är. Tror det var viktigare för tidigare generationerna.

• Mornie Alantie

Jag tror att det är vanligare att kvinnor vill få en flicka. I Sverige alltså, i många andra länder är det söner folk vill ha, men då av en helt annan anledning.

• Fredrik Al

Jag tror verkligen inte att män hellre vill ha söner. Ett barn är ett barn och jag tror man blir lika glad oavsett kön - åtminstone är fallet så för mig!{#lang_emotions_smile}

• PiceaX

Jag har - helt ovetenskapligt - fått för mig att det är _litet_ vanligare att vilja ha åtminstone en av sitt eget kön. Men att det egentligen inte spelar så stor roll.

• tobiq
    Violiejolie skrev 2009-03-13 23:43:02 följande:
    Jag tror att det beror på att man som förälder vill identifiera sig själv i barnet och att det skulle bli lättare om barnet då vara av samma kön som man själv.
    Jag tror också att det är där skon klämmer, för både män och kvinnor egentligen- det är lättare att se ev. likheter hos ett barn av samma kön tror jag att man åtminstone föreställer sig.

Vi hade såna löjliga diskussioner när jag var gravid och vägde fördelar mot nackdelar, vi tyckte att det skulle vara käckt att få en son först så att kommande barn skulle ha en STOR OCH STARK storebror som kunde försvara dem, och inbillade oss att det var bra att få en flicka först för att det skulle vara mer av en "mjukstart" eftersom flickbebisar givetvis är snällare än pojkbebisar, haha.
    Sen tror jag att man utgår lite från sina småsyskon också, jag har alltid föreställt mig som mamma till en liten flicka då jag har en lillasyster som är sju år yngre, men att det skulle vara spännande med en son eftersom jag aldrig haft en liten pojke i min närhet.
    Sen så är vi båda övertygade om att tonåren kommer bli tuffare med en dotter än med en son- det finns inget så skrämmande som en arg tonårsbrutta. Och pappa ser INTE fram emot att få schasa iväg framtida pojkvänner- han pratar redan om att vi ska flytta ut så lång vi kan på landet och isolera oss och köpa hem mängder av sällskapsspel och annat jox för att dottern ska tycka att det är jätteroligt hemma hos mamma och pappa och aldrig vilja gå ut:)
    Lyckligare än någonsin!
  • mama86

min sambo vill jättegärna få en dotter medans jag tycker om söner. nu har vi två söner och han vill fortsätta tills vi får en flicka. sen ä väl alla glada för vilket kön man än får.

• tobiq
    mama86 skrev 2009-03-14 11:27:48 följande:
    min sambo vill jättegärna få en dotter medans jag tycker om söner. nu har vi två söner och han vill fortsätta tills vi får en flicka. sen ä väl alla glada för vilket kön man än får.
    Ja det är klart! (ja, eller man får ju verkligen hoppas att det är så i alla fall!).
    Lyckligare än någonsin!
  • mrs Elliott

Min man vill ha en flicka ..jag vill ha en pojke.

• hejhejhej

vet inte men jag ville jätte gärna ha en pojk och det fick jag =) men gubben ville ha en flicka

• Dinosaurien

Maken önskade nog söner lite hellre än döttrar. Fast inte lika hett som jag önskade döttrar istället för söner. Söner fick vi...och jag känner en viss besvikelse över det faktiskt. Eller kanske mer en längtan efter en tjej, är inte besviken över de barn vi har.

• tobiq
    Dinosaurien skrev 2009-03-14 11:43:31 följande:
    Maken önskade nog söner lite hellre än döttrar. Fast inte lika hett som jag önskade döttrar istället för söner. Söner fick vi...och jag känner en viss besvikelse över det faktiskt. Eller kanske mer en längtan efter en tjej, är inte besviken över de barn vi har.
    Det kan jag förstå, hade tyckt att det var lite tråkigt om man skulle få många barn och det bara blev endera könet, blir jätteglad över fler döttrar såklart men jag hoppas att vi får minst en son också:). Sen spelar ju könet ingen roll, personligheterna skiljer ju ändå något enormt mellan varje barn, men OM man fick önska så skulle jag vilja ha både en dotter och en son:)
    Lyckligare än någonsin!
Svar på tråden Vill män generellt ha söner?