• LillyLu

Hur skall tappen kännas när det närmar sig förlossning?

Har försökt att känna på min livmodertapp för att kunna lista ut om något är på gång, hur skall den kännas?
    Vet ju inte hur den kändes innan eftersom jag aldrig riktigt känt efter :)
    Har också stickningar och att det hugger i ljumskarna och bak i skinkorna och upp i ryggen. Kan något vara på g?

• Svar på tråden Hur skall tappen kännas när det närmar sig förlossning?
  • LillyLu

Någon som vet?
    Vaknar också ibland av sammandragningar på natten - tecken?

• miia87

det sägs att livmodertappen ska vara som ens näsa ungefär, lika hård. och sen när förlossningen börjar närma sig så blir den mer mjuk som dina läppar ungefär. jag har faktiskt känt efter på mig själv, och kan säga att jag känner skillnad. =) jag är i vecka 37 idag

• Nettan 80

Den blir mjuk. Och ibland om man har öppnats lite så kan man känna det.

Skam den som ger sig........ Theo 080718
  • Mattilda

jag försökte känna igår men förstår inte hur ni gör :) antagligen kommer jag väl inte tillräckligt långt in kanske men jag kände inget annorlunda iallafall :)

• Nettan 80

Min satt lite snett så det är nog lättast att känna skillnad om man kännt på den från början och sen kan känna skillnaden. Men (det låter äckligt) om du snurrar (eller ja rör om, fy det låter juriktigt yerk ) fingret uppe vid så är det lättare att hitta, MEN du ska  handskar då det inte är bra med bakterier.

• Mattilda

vadå för handskar ? =P..diskhandskar är nog ännu värre haha..har nog inga handskar hemma heller.
    usch haha..får nog tappert vänta tills det är dags istället :)

• miia87

jag tror jag är lite öppen.. typ en cm eller nåt. men det är ju vanligt för omföderskor (väntar mitt anra barn) så jag ska väl inte ropa hej ännu.. =)

• Nettan 80
    Mattilda skrev 2009-03-17 08:46:53 följande:
    vadå för handskar ? =P..diskhandskar är nog ännu värre haha..har nog inga handskar hemma heller.usch haha..får nog tappert vänta tills det är dags istället :)
    Ja inga diskhandskar iaf Finns att köpa likadana handskar som gynekologer använder på apoteket. Men var nog med att ha rena händer iaf.
  • miia87

jag var och "pillade" lite innan och kände på livmodertappen. öppningen är lite bredare än två fingrar, och där innanför känner jag typ som en hår ballong.. vad är det??

• Litensmurfmysan

Kanske fosterhinnan??

• Starlight78

Så länge vattnet inte gått är d nog inte nödvändigt med handskar, men det är ju alltid bra med god hygien!

Menar...snoppen är ju inte alltid nytvättad....tyvärr

• Litensmurfmysan

Kan tappen kännas öppen men va stängd längre in? Svårt de va att örklara

• Nettan 80
    Starlight78 skrev 2009-03-18 21:56:44 följande:
    Så länge vattnet inte gått är d nog inte nödvändigt med handskar, men det är ju alltid bra med god hygien!Menar...snoppen är ju inte alltid nytvättad....tyvärr
    Men måste ändå tillägga att det kan vara så att lite av slemproppen har släppt utan att man märkt det och visst den kan återbildas men det går inte på momangen och om man då pillar där med skitiga fingrar så kan det finnas en risk för infektioner. (detta enligt min BM)Om risken är stor eller liten kan inte jag bedöma men jag hade faktiskt undvikt att pilla i slutet. Det finns nog mer skit under ens naglar än på en snopp får man ju hoppas
  • sanHbg

bad min man kolla/känna tappen igår (själv når jag inte när man är smidig som en valross), han säger att han kände en liten knopp som var ganska mjuk, i alla fall mjukare än en nästip. Men han säger även att han kunde känna babyns huvud (ngt stort o hårt som lyftes uppåt när han nuddade vid det och sjönk tillbaka när han släppte)

Men kan man nå barnets huvud om tappen är intakt? ELLER är han förvirrad och vet inte vad det är han känner? Vad kan det hårda stora vara isåfall?

• Nettan 80
    sanHbg skrev 2009-03-19 07:24:08 följande:
    bad min man kolla/känna tappen igår (själv når jag inte när man är smidig som en valross), han säger att han kände en liten knopp som var ganska mjuk, i alla fall mjukare än en nästip. Men han säger även att han kunde känna babyns huvud (ngt stort o hårt som lyftes uppåt när han nuddade vid det och sjönk tillbaka när han släppte)Men kan man nå barnets huvud om tappen är intakt? ELLER är han förvirrad och vet inte vad det är han känner? Vad kan det hårda stora vara isåfall?
    Min BM påstod att hon kunde känna huvudet på min kille när hon undersökte, och då var jag inte öppen ngt, han var dock fixerad och långt nersjunken, men jag har faktiskt ingen aning. Men det är säkert möjligt eftersom hon sa det.
  • Nettan 80

Haha, nu lät det jättekonstigt Huvudet på min son alltså

Svar på tråden Hur skall tappen kännas när det närmar sig förlossning?