• entjej

Vi som går på Carl von Linne kliniken fortsättningstråd igen.....

Tack sth67 och Kramiiis!

• entjej

Hej Maryah!

Än så länge kan jag itne säga att losec hjälpt men kanske för att jag minskade dosen. Ökade idag igen. Förstod inte riktigt det där med din syster. Vad har hon gjort? Tyvärr finns ingen som har diagnostiserat mig och därmed ingen som kan hjälpa mig.

• entjej

Grattis Turbolina!

Grattis Marya till bra äggskörd!

Själv kommer jag nog glesa ut skrivandet här. Jag har fortfarande samma helvete med munnen men det verkar bara vara min sambo, som ser hur jag får hålla på, som verkligen kan förstå. I helgen som var spottade jag nog ut närmare en liter per dag. Det bara flödar in i munnen. Ingen i sjukvården förutom en privat internläkare jag var hos idag verrkar förstå. Hon sa det mest troliga är det jag själv kommit fram till. Dvs mer eller mindre ständig reflux till halsen/munnen pga att magmunnen gått helt upp pga då jag låg i 5 veckor och prog. Ev kan det bero på candida oclså. Jag får upp magsyra + att extra saliv då bildas och kanske extra slem från luftstrupen för att hela den blivit irriterad vid detta laget. Det bränner i hela munnen numera. Jag har tappad hud på gommen. Beror det på syran eller medicin? Får ingen hjälp att bedöma det. Rädd! Tog en ny tablett nu till slut för det har varit ett helvete några timmar. Jag började om igår med losec och det var något bättre då.. Svampmedlet vågar jag inte ta nu. Jag var på gyn idag då jag misstänkte jag var uttorkad eftersom det sätter igång bara jag dricker något så det är liksom ingen idé. Drick mer var slutsatsen från gyn då de såg att jag var uttorkad och så har du ju en tid på medicin om två veckor... Jag fattar inte. De lyssnar inte. Lite slem och smak verkar de tänka på alla ställen. Jag ligger fortfarande på minus 3 kg fast jag är i vecka 25 nu. Fostrt har rört sig mindre denna vecka. Orolig för hur min uttorkning påverkar fostret. Jag är helt slut. Jag som egentligen är så glad för att jag är gravid. Inte ens min syster verkar förstå. Ikväll sa hon. DET, nästan ständig reflux har jag aldrig hört talas om. Behandla svampen, om du har lite reflux så får du väl stå ut. Det har många gravida... Då tänkte jag om inte hon förstår hur ska ni som längtar efter att bli gravida förstå. Men tack ni som jag fått stöd ifrån. Jag har nog inget annat val än att forstätta med losec och hoppas på att det är lösningen och hålla koll på blåsorna huden i munnen och hoppas det inte är en reaktion på medicinen. Fast det kommer varje gång jag tar medicin så jag blir orolig över otäck reaktion. Kan kanske vara lite allt av det. Känlsigare pga gravid och pga syran och pga svampen och så medicin uppe på det. ..Orolig för farlig reaktion. Jag har fått skräck för alla biverkningar man kan få från mediciner för det händer alltid så mycket konstigt. Är j uväldigt nedsatt psykiskt och fysiskt. Kanske mer mottalig för reaktioner då. Tog medicinen vid 12. Börjar funka om två timmar. Sitter uppe till dess....

• entjej

Alltså att magmunnen gått upp kan bero på candidan. Hon trodde inte symptomen var pga candidan som jag dock också har...

• entjej

Ikväll har jag hållit på och spottat varannan minut sedan klockan sex.... Det flödar in i munnen. I helgen som var var det från ca tre. Efter att vi ätit.

• entjej
    sth67 skrev 2009-04-16 09:25:53 följande:
    entjej; stackars stackar dig, det låter fruktansvärt jobbigt. Tack o lov att du redan är i v 25 inte så långt kvar nu. kramar om dig turbo: lyckliga du!! tänk att ni lyckades tillslut. vad säger din sambo, ärhan lika tokig o glad som du? Jag har fått tråkiga besked igår, min pappa har fått prostata cancer och jag ligger hemma idag o har migrän. Min pappa är min bäste vän o jag är orolig trots att hans värden inte var skyhöga men ändå cancer. Detta är inget jag ville höra just nu då jag laddar inför mitt 6e försök så jag känner mig låg o ledsen o uppgiven..tyvärr
    Nej, vad jobbigt sth67 om din pappa. Stor Kram!

När det gäller mig så är det det privatläkaren tror så är det inget som går över automatiskt när barnet fötts men man kanske tål medicinerna bättre.
  • entjej
    sth67 skrev 2009-04-16 14:41:23 följande:
    entjej: men shit vad jobbigt att det kanske inte går över efter barnet kommit ut, jag trodde det hade lite med graviditeteten att göra. Men som du säger, du kankse kan ta andra tabletter då och kroppen kanske ändrar sig lite. och du kanske tål tabletterna på ett annat sätt och framför allt du behöver inte vara rädd att barnet skall ta skada av pillren. stor kram
    Nej, det går inte över automatiskt när barnet kommer. Men är det Laryngopharyngeal reflux (LPR), som det verkar, så bröt det troligen ut pga jag låg 20 timmar om dygnet i fem veckor efter blödningen och hade extra prog. Magmunnen löstes upp av prog och magsyra."Vanlig halsbränna" är vanligt under grav sista trimester pga fostret trycker på magmunnen och ökade prog halter. Vanlig halsbränna är lätt att åtgärda med losec eller annan medicin och går över efter grav. LPR är betydligt mer svårbehandlat. Läst om killar som haft det i flera år och ingen medicin hjälper. Ibland hjälper inte operatin heller. Privatläkaren jag träffade trodde att pga jag inte fått hjälp av sjukvården på 10 veckor så är det försent för mig att bli bra nu i grav. men förhoppningsvis blir jag bättre med medicin och kan bli bra efter grav. Men hög dos av losec krävs. Började idag med dubbel dos losec då vanlig dos inte hjälpte. Så ännu mer läkemedel stackars lilla foster... Läkaren jag träffade trodde att min matstrupe troligen nu var helt inflammerad och att slemhinnor i hals och mun blivit angripna. Jag lever inget liv som det är nu. Vill inte gå ut eller umgås med folk då jag måste spotta hela tiden. Munnen fylls med magsyra och saliv som jag måste spotta ut då det fastnar i halsen om jag försöker svälja. Om det inte går bort snabbt efter att fostret föds kommer jag inte klara att ta hand om barnet på ett bra sätt. Då får nog min sambo bli ensamstående förälder för jag klarar inte av livet med dessa symptom. Det är det värsta jag varit med. Kommer heller aldrig glömma hur nochalant sjukvården behandlat mig.
  • entjej

Maryah: Så din syster hade svampinfektion och inflammation i matstrupen? Hade hon inflammation pga svampen? Var det därför hon opererades? Har hon varit gravid nyss? Hur fick hon svampen och inflammationen? Vad hade hon för symptom? Det vore snällt om du vill svara på alla frågor.

Angående anmälan. Jo, jag tänker nog anmäla v.c. sedan för att de helt struntat i mig. Varken gjort utredningar eller remitterat vidare. Sedan borde även BM och gyn-läkare ha agerat snabbare med tanke på att jag är gravid. Men v.c har inte gjort någonting!

Svar på tråden Vi som går på Carl von Linne kliniken fortsättningstråd igen.....