• Mymla X

Efterlyser alla med IBS eller andra storre magproblem! (Langt!)

Hej,

Jag har haft IBS sen jag var 12. En djävligt elak sjukdom. Tyvärr så får man inte alltid hjälp av vården.

Jag har några tips:

Hitta din värsta fiende...vad gör mest ont för dig. Det är olika för alla med IBS men det finns gemensamma nämnade som gasbildande saker (lök och bönor), rött kött, fett.

Drick aloe vera juice. Det har en lugnande effekt på magen och det pågår studier i dess effekt på IBS.

Drick pepparmyntste. Det har en lugnande effekt på gasig mage.

Här är en bra hemsida: www.helpforibs.com/footer/ Kolla speciellt sidan om mat man ska akta sig för. Där lär man sig mycket, speciellt om olika typer av fibrer.

Sist men inte minst, jag lyckades få tag i en medicin som hjälpte mig. Tryptizol! Detta haren lugnande effekt på nerverna och det fnns teorier att IBS är känsliga nerver runt tarmarna. För mig har detta fungerat fantastiskt bra! jag fick dock denna medicin för RLS men min läkare sa att det möjligen kunde fungera på IBS. Det funkar bättre på IBS än på RLS för mig! Obs! IBS är en väldigt individuell sjukdom så detta kanske inte fungerar för alla.

TS: bra att du började prata om det. Det är så stigmatiserat med tarmsjukdomar och ändå lider ca 10& av Sveriges befolkning av det.

Lycka till allihopa!

• Mymla X

Nej det kan vara väldigt svårt att hitta det som är elakt mot ens mage. Är det riktigt illa så kan det vara vad som helst. När jag har haft det som värst så har jag levt på soyamjölk och rispuffar med lite ekologiskt äpplemos. Det har aldrig gjort mig illa.

Angående detta med att gå på toaletten, ljud och lukt etc. Jag tyckte som ni att detta var ofantligt pinsamt fram till för ett par år sen då mitt ex råkade höra mig prata tarmproblem med en gemensam bekant (hon började, jag hade aldrig pratat om det i det läget). Han hjälpte mig att hitta mer information och var ett riktigt stöd. Sen dess har jag varit öppen med mina problem och det är en sån lättnad! Jag och sambon har en väldigt hjärtlig ton om detta och skämtar om det istället. Tro mig, magen mår inte bättre av att försöka dölja och skämmas över det. Man skäms ju inte över att man får influensa, det kan man ju inte rå för...lika lite så kan man ju rå för att man får tarmproblem.

• Mymla X
    Takex skrev 2009-03-16 15:44:24 följande:
    Jag ar oppen mt min sambo ocksa, och vi kan skratta at handelser jag varit med om for sjalvklart har saker som toaletter som gatt sonder hant nar man ar sa kanslig och obekvam med att ga pa toa, Gud spelar ju en spratt. Han hjalper mig ocksa nar jag har gaser som fastnar eftersom det anda som hjalper ar om han lagger sitt huvud pa magen sa det lossnar.Men jag klarar anda inte av att fisa och ga pa toa nar han ar hemma. Trots att detta inte ar nagot jag hyshar om, inte ens min hemorrojd kompis ar jag tyst med. Jag kommer nog komma dit en dag, jag kanske ar halvvags vem vet.
    Jag håller tummarna för dig oavsett! Förhoppningsvis blir du av med dina besvär!!! :)
Svar på tråden Efterlyser alla med IBS eller andra storre magproblem! (Langt!)