Efterlyser alla med IBS eller andra storre magproblem! (Langt!)
Hej,
Jag har haft IBS sen jag var 12. En djävligt elak sjukdom. Tyvärr så får man inte alltid hjälp av vården.
Jag har några tips:
Hitta din värsta fiende...vad gör mest ont för dig. Det är olika för alla med IBS men det finns gemensamma nämnade som gasbildande saker (lök och bönor), rött kött, fett.
Drick aloe vera juice. Det har en lugnande effekt på magen och det pågår studier i dess effekt på IBS.
Drick pepparmyntste. Det har en lugnande effekt på gasig mage.
Här är en bra hemsida: www.helpforibs.com/footer/ Kolla speciellt sidan om mat man ska akta sig för. Där lär man sig mycket, speciellt om olika typer av fibrer.
Sist men inte minst, jag lyckades få tag i en medicin som hjälpte mig. Tryptizol! Detta haren lugnande effekt på nerverna och det fnns teorier att IBS är känsliga nerver runt tarmarna. För mig har detta fungerat fantastiskt bra! jag fick dock denna medicin för RLS men min läkare sa att det möjligen kunde fungera på IBS. Det funkar bättre på IBS än på RLS för mig! Obs! IBS är en väldigt individuell sjukdom så detta kanske inte fungerar för alla.
TS: bra att du började prata om det. Det är så stigmatiserat med tarmsjukdomar och ändå lider ca 10& av Sveriges befolkning av det.
Lycka till allihopa!