Efterlyser alla med IBS eller andra storre magproblem! (Langt!)
Jag orkar inte vara anonym trots att detta ar en ratt stor och pinsam sak for mig, sa jag ar inte det.
Jag har haft problem med min mage i sa manga ar och nu orkar jag inte. Orkar inte att behova springa som ett galet djur till toaletten bara for att vara forsent ute. Orkar inte standigt behova ata tre olika sorters mediciner bara for att fa en liten chans till att fa behalla maten.
Med hjalp av mamma kom vi pa att jag var laktos intolerant nar jag var runt 14 ar gammal. Nar jag minskade intaget sa skarpte sin mage sig ordentligt men trots att jag ibland kunde ata och dricka mjolkprodukter utan nagra problem alls! Sa nojde jag mig med att tycka att det var laktos intolerans. Lactrase gjorde ju ocksa magen lugnare. Fran att jag var 15 till att jag var 19 sa holl jag ordning pa magen med Coca Cola. Som manga vet har det nagon skum effekt pa magen och det fungerade ratt bra. Sa varje morgon i nastan 5 ars tid borjade jag dagen med ett glas cola. Gjorde jag det inte sa "krashade", som jag kallar det, min mage vid forsta malet. Eftersom jag da gick i skolan och fortfarande gor det sa var det inget jag onskade. Ingenting for mig ar mer pinsamt an just det man behover gora pa toaletten. Nar jag var 17 fick jag min kompis, som jag nu kallar den, en hemorrojd som stannat med mig sedan dess. Det ar inte forrans nu via familjeliv som jag fatt reda pa vad det var, trodde alltid att jag sprack.
Min mage gar alltsa fran att antingen vara stenhard eller vattenlos. Oavsett vad den ar sa gor magen ont och toalettbesoken ondare.
Sen jag flyttade till Japan har jag gett upp. Det finns fina magmediciner har och nu de tva aren som jag bott har har jag borjat dagen med en pase medicin. Ibland blir det tva upp till tre per dag, ibland ihop med laktosmediciner ocksa. Det spelar ingen roll vad jag ater. Kokt, grillat, ratt. Krydda, ingen krydda. Flytande, fast. Bast ar tiden da jag blir hard i magen, for det ar lattare att kontrollera an den andra perioden. Bade pga av att jag inte maste springa till toaletten och sedan fixa tvatttid och av att sa under andra perioden, sa fort jag atit, det tar 10 min sa krashar magen och jag maste pa toa, efter toa besoket kurrar magen tom igen.. den"varsta" med det ar att jag far ata extra vilket bade kostar pengar och moda att halla vikten for fett verkar kroppen minsann hinna suga upp! Men jag tycker kunna marka att jag far vitamin och mineral brist.
Jag ska sjalvklart ga till lakaren. Maste bara fa min forsokring forst, det drojer ytterligare tva veckor. Men jag villha lite mer pa mina fotter innan jag gar. Jag funderar skarpt pa om jag inte har IBS och soker alltsa er som har det eller andra som kanner igen sig. Hur fick ni kontroll pa era magar? Ater ni special utskriven medicin? Kommer jag nagonsin kunna borja tycka om att ata? Kan ni inte beratta era historier, diagnosiserade som odiagnosiserade.
Tack for er tid och ber om ursakt for att jag inte har de tre sista bokstaverna, vet att det kan bli jobbigt att lasa!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-16 15:31
Jag har gjort mer research allt eftersom jag fatt fina tips till dom som svarat i traden, tack verkligen! Det ar ett sant jobbigt amne men nu far det fan vara nog!
Jag ville hora med alla har inne hur ni har det med smartor, har last bl a att halsbranna och annat kan komma hand i hand med IBS. Jag har inga halsbrannor alls i stort sett men jag far ofta "ont i njurarna" som jag sager. Huruvida jag faktiskt har ont i njurarna eller inte vet ju inte jag men det kanns sa, jag far en molande vark back i ryggen dar dom sitter. Det hander ofta nog for att saga ofta. Ar det nagra andra som har sadana smartor, eller kan det helt enkelt vara resultatet i att man ar uttorkad ofta och att jag gar hungrig mycket eftersom magen kastar ut allt?