• Takex

Efterlyser alla med IBS eller andra storre magproblem! (Langt!)

Jag orkar inte vara anonym trots att detta ar en ratt stor och pinsam sak for mig, sa jag ar inte det.

Jag har haft problem med min mage i sa manga ar och nu orkar jag inte. Orkar inte att behova springa som ett galet djur till toaletten bara for att vara forsent ute. Orkar inte standigt behova ata tre olika sorters mediciner bara for att fa en liten chans till att fa behalla maten.

Med hjalp av mamma kom vi pa att jag var laktos intolerant nar jag var runt 14 ar gammal. Nar jag minskade intaget sa skarpte sin mage sig ordentligt men trots att jag ibland kunde ata och dricka mjolkprodukter utan nagra problem alls! Sa nojde jag mig med att tycka att det var laktos intolerans. Lactrase gjorde ju ocksa magen lugnare. Fran att jag var 15 till att jag var 19 sa holl jag ordning pa magen med Coca Cola. Som manga vet har det nagon skum effekt pa magen och det fungerade ratt bra. Sa varje morgon i nastan 5 ars tid borjade jag dagen med ett glas cola. Gjorde jag det inte sa "krashade", som jag kallar det, min mage vid forsta malet. Eftersom jag da gick i skolan och fortfarande gor det sa var det inget jag onskade. Ingenting for mig ar mer pinsamt an just det man behover gora pa toaletten. Nar jag var 17 fick jag min kompis, som jag nu kallar den, en hemorrojd som stannat med mig sedan dess. Det ar inte forrans nu via familjeliv som jag fatt reda pa vad det var, trodde alltid att jag sprack.
    Min mage gar alltsa fran att antingen vara stenhard eller vattenlos. Oavsett vad den ar sa gor magen ont och toalettbesoken ondare.

Sen jag flyttade till Japan har jag gett upp. Det finns fina magmediciner har och nu de tva aren som jag bott har har jag borjat dagen med en pase medicin. Ibland blir det tva upp till tre per dag, ibland ihop med laktosmediciner ocksa. Det spelar ingen roll vad jag ater. Kokt, grillat, ratt. Krydda, ingen krydda. Flytande, fast. Bast ar tiden da jag blir hard i magen, for det ar lattare att kontrollera an den andra perioden. Bade pga av att jag inte maste springa till toaletten och sedan fixa tvatttid och av att sa under andra perioden, sa fort jag atit, det tar 10 min sa krashar magen och jag maste pa toa, efter toa besoket kurrar magen tom igen.. den"varsta" med det ar att jag far ata extra vilket bade kostar pengar och moda att halla vikten for fett verkar kroppen minsann hinna suga upp! Men jag tycker kunna marka att jag far vitamin och mineral brist.

Jag ska sjalvklart ga till lakaren. Maste bara fa min forsokring forst, det drojer ytterligare tva veckor. Men jag villha lite mer pa mina fotter innan jag gar. Jag funderar skarpt pa om jag inte har IBS och soker alltsa er som har det eller andra som kanner igen sig. Hur fick ni kontroll pa era magar? Ater ni special utskriven medicin? Kommer jag nagonsin kunna borja tycka om att ata? Kan ni inte beratta era historier, diagnosiserade som odiagnosiserade.

Tack for er tid och ber om ursakt for att jag inte har de tre sista bokstaverna, vet att det kan bli jobbigt att lasa!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-16 15:31
    Jag har gjort mer research allt eftersom jag fatt fina tips till dom som svarat i traden, tack verkligen! Det ar ett sant jobbigt amne men nu far det fan vara nog!

Jag ville hora med alla har inne hur ni har det med smartor, har last bl a att halsbranna och annat kan komma hand i hand med IBS. Jag har inga halsbrannor alls i stort sett men jag far ofta "ont i njurarna" som jag sager. Huruvida jag faktiskt har ont i njurarna eller inte vet ju inte jag men det kanns sa, jag far en molande vark back i ryggen dar dom sitter. Det hander ofta nog for att saga ofta. Ar det nagra andra som har sadana smartor, eller kan det helt enkelt vara resultatet i att man ar uttorkad ofta och att jag gar hungrig mycket eftersom magen kastar ut allt?

• Svar på tråden Efterlyser alla med IBS eller andra storre magproblem! (Langt!)
  • FlaxMamma

Hej.

usch jag vet precis vad du går igenom. Jag har haft IBS i 18!!!!! år nu...'det är fruktansvärt jobbigt men jag har ju inte haft något annat val än att lära mig leva med det.
    det enda som varit riktigt svårt (förutom hemska toabesök) är att IBS:en har så många symptom så man vet aldrig om man är sjuk eller om det har med magen att göra.
    T.ex:
    hjärtklappning
    svettningar
    huvudvärk
    trötthet
    Tryck i underlivet
    kissa oftare
    ont vid samlag
    illamående

Jag kan ge dig en massa tips på vad du inte bör äta iaf (typ allt egentligen)
    Jag har även provat alla möjliga mediciner men inget fungerar! det enda som är bra när jag är riktigt dålig i HELA magen är losec mups. (men kosten är otroligt viktig)

just det, Jag blev MYCKET bättre när jag tog bort alla kolhydrater i maten!!

OTILLÅTEN MAT VID IBS:

Växter som verkar stela, trådiga, har hårt skal, skinn, eller kärna: Var försiktig, det är troligtvis väldigt högt antal olösliga fibrer i detta.
    Fullkorns: vetemjöl, bröd och flingor.
    Müsli,Kärnor,Nötter
    Popcorn
    Bönor och linser
    Bär,Körsbär,Ananas,Persika, Nektarin, Aprikos, Päron, Äpple, Rabarber, Melon, Apelsin, Grape, Citron, Lime
    Dalar, katrinplommon, russin
    Spenat, Sallad, Kål (även bryssel-, blom-), Vattenkrasse, Chili/Pepparfrukter, Ärtor (alla delar av), Sparris,Gröna bönor
    Äggplanta (aubergine)
    Lök (alla sorter även gräs-, vit- och purjo-)
    Tomat,Gurka,Groddar (alfalfa, solros, rädisgroddar e.t.c)
    Färska örter
    Vinäger, Ättika (Sura och syrliga saker)
    Fruktos och alla typer av sockerersättningar (maltitol, aspartam o.s.v? även corn syrup)
    Socker, honung, sucrose
    Rött kött
    Mjölkprodukter (även pulverformer i halvfabrikat)
    Kaffe
    Äggula
    Mat stekt i smör/margarin
    Kolsyra
    Alkohol
    Färskpotatis
    Tillsatser (smakämnen, färgämnen, o.s.v)
    Starka kryddor
    Svamp

Lycka till, hoppas det blir bättre!!

• Takex
    Svar på #11
    .. Det finns ingen mat kvar att ata efter att du listat inte ata listen : ( Men den later anda logisk. For den finns inget monster i vad som gar ner och inte gar ner. Beror pa vad magen ar pa for humor.
    Din lista pa annat som IBS ocksa kan orsaka ar valdigt intressant, kanske ar darfor jag ar sa hysteriskt trott. Trodde att jag kanske hade en vitamin brist. Jag sover visserligen normalt inte som vanliga manniskor eftersom min ADD haller mig uppe konstiga tider men jag ar sa van vid det, har varit sa i flera ar och helt plotsligt pa senare tid sa har jag varit sa sjukt trott (jag har visserligen bytt land ocksa.. men anda manga backar sma.)

Vad ska jag ata da? Verkar va det anda som inte ar pa listan : (.

18 ar.. jag kanner med dig, far val ta och vanjamig vid det har, nu har jag inte nagon diagnos an, utan det ar sjalvdiagnosiserat men tvivlar pa att det jag tror ar fel.

Svar Suris;

Det ska jag gora. Men det kommer drojja lite, har ingen forsakring just nu. Vanta tills CSN kickar igang den nagon gang nasta vecka forhoppningsvis.
  • Anonym (Jag med)

Här är en till med stora magbesvär. Haft problem under många år med förstoppning varvat med diarré samt smärtsamma magknip. Det visade sig att jag var glutenintolerant. Magen blev betydligt bättre efter att jag började äta glutenfritt men jag har fortfarande kvar delar av mina besvär, de är bara inte lika uttalade längre. Misstänker att jag även har IBS.

Jag kan inte gå på toaletten när min sambo är hemma, detta för att jag skäms. Skäms över att jag inte vet om det är hård avföring som kommer eller om det är diarré. Eller hur mycket gaser det är. Jag går heller aldrig på toaletten när jag är borta, mycket för att jag inte kan. Kan då verkligen inte slappna av.

Intressant att se vad läkaren i Japan säger. Var där för några år sedan och längtar verkligen tillbaka. Men jag tror att det viktigaste du måste göra först det är en gastroskopi eller rektoskopi eller kanske t o m en koloskopi för att utesluta glutenintolerans innan man går vidare. Frågan är hur vanligt glutenintolerans är i Japan och hur vana de läkarna är med den diagnosen?

• Mymla X

Hej,

Jag har haft IBS sen jag var 12. En djävligt elak sjukdom. Tyvärr så får man inte alltid hjälp av vården.

Jag har några tips:

Hitta din värsta fiende...vad gör mest ont för dig. Det är olika för alla med IBS men det finns gemensamma nämnade som gasbildande saker (lök och bönor), rött kött, fett.

Drick aloe vera juice. Det har en lugnande effekt på magen och det pågår studier i dess effekt på IBS.

Drick pepparmyntste. Det har en lugnande effekt på gasig mage.

Här är en bra hemsida: www.helpforibs.com/footer/ Kolla speciellt sidan om mat man ska akta sig för. Där lär man sig mycket, speciellt om olika typer av fibrer.

Sist men inte minst, jag lyckades få tag i en medicin som hjälpte mig. Tryptizol! Detta haren lugnande effekt på nerverna och det fnns teorier att IBS är känsliga nerver runt tarmarna. För mig har detta fungerat fantastiskt bra! jag fick dock denna medicin för RLS men min läkare sa att det möjligen kunde fungera på IBS. Det funkar bättre på IBS än på RLS för mig! Obs! IBS är en väldigt individuell sjukdom så detta kanske inte fungerar för alla.

TS: bra att du började prata om det. Det är så stigmatiserat med tarmsjukdomar och ändå lider ca 10& av Sveriges befolkning av det.

Lycka till allihopa!

• Takex

Att ata gluten och laktos fritt underlattar for mig i vissa fall. Ett tag at jag endast glutenfritt da det ibland automatiskt ar laktos fritt ocksa. Men jag tyckte det var konsigt hur jag ena sekunder blev hur sjuk som helst pa yoghurt, t ex, och sen nasta dag kunde halsa i mig ett helt paket (detta da jag trodde att jag var laktos intolerant, vilket jag oftast ar).

Vi har samma toa nojja du och jag marker jag, jag kanner verkligen med dig. Det gor heller inte tarmarna mindre irriterade. Jag minns en gang nar magen krashade nar jag var 15 och var hemma hos min forsta pojkvan over helgen och ville verkligen inte fa diarre pa deras toalett (jag kanner alltid vilken, far inte ont i magen om det inte ar diarre) sa jag gick till busshallplatsen och tog bussen till McDonalds inne i centrum for att ga pa toaletten.. da hade jag hallit mig i over en timme nar jag kom fram. Under att det inte gick igenom den gangen.

Alla dom dar skopi prylarna.. innebar det inte att man sticker in sma kameror ner i mat strupen och sa?

Anonym (Jag med) skrev 2009-03-16 10:39:26 följande:

Här är en till med stora magbesvär. Haft problem under många år med förstoppning varvat med diarré samt smärtsamma magknip. Det visade sig att jag var glutenintolerant. Magen blev betydligt bättre efter att jag började äta glutenfritt men jag har fortfarande kvar delar av mina besvär, de är bara inte lika uttalade längre. Misstänker att jag även har IBS. Jag kan inte gå på toaletten när min sambo är hemma, detta för att jag skäms. Skäms över att jag inte vet om det är hård avföring som kommer eller om det är diarré. Eller hur mycket gaser det är. Jag går heller aldrig på toaletten när jag är borta, mycket för att jag inte kan. Kan då verkligen inte slappna av. Intressant att se vad läkaren i Japan säger. Var där för några år sedan och längtar verkligen tillbaka. Men jag tror att det viktigaste du måste göra först det är en gastroskopi eller rektoskopi eller kanske t o m en koloskopi för att utesluta glutenintolerans innan man går vidare. Frågan är hur vanligt glutenintolerans är i Japan och hur vana de läkarna är med den diagnosen?
  • Takex

Tack for dina fina tips!

Jag tycker inte att speciell mat har speciell effekt, det ar helt slumpmassigt, darfor har det varit svart for mig att salla! Frukt ar valdigt neutralt dock och har alltid gatt ner oavsett illamaende och annat. Mjolkprodukter har lange varit nagot men det har skarpt till sig nagot otroligt sen jag flyttade till Japan. Jag dricker ju inte mjolk sa dar vet jag inte men gradde kan jag ata igen, pa tartor och sa (men tycker gradden verkar annorlunda har). Det gick misstankar nar jag var liten att jag hade gallproblem eftersom fet mat och saker som gradde gjorde mig valdigt illamaende.

Interssant det dar med nervmedicinen! For IBS verkar i stort sett vara tamrar som fatt nog av stress och darmed tanker hamnas resten av livet. Definitivt nagot jag tanker halla i tankarna, ska se vad lakarna sager om jag kommer ivag.

Mymla X skrev 2009-03-16 10:49:48 följande:
    Hej, Jag har haft IBS sen jag var 12. En djävligt elak sjukdom. Tyvärr så får man inte alltid hjälp av vården. Jag har några tips: Hitta din värsta fiende...vad gör mest ont för dig. Det är olika för alla med IBS men det finns gemensamma nämnade som gasbildande saker (lök och bönor), rött kött, fett. Drick aloe vera juice. Det har en lugnande effekt på magen och det pågår studier i dess effekt på IBS. Drick pepparmyntste. Det har en lugnande effekt på gasig mage. Här är en bra hemsida: www.helpforibs.com/footer/ Kolla speciellt sidan om mat man ska akta sig för. Där lär man sig mycket, speciellt om olika typer av fibrer. Sist men inte minst, jag lyckades få tag i en medicin som hjälpte mig. Tryptizol! Detta haren lugnande effekt på nerverna och det fnns teorier att IBS är känsliga nerver runt tarmarna. För mig har detta fungerat fantastiskt bra! jag fick dock denna medicin för RLS men min läkare sa att det möjligen kunde fungera på IBS. Det funkar bättre på IBS än på RLS för mig! Obs! IBS är en väldigt individuell sjukdom så detta kanske inte fungerar för alla. TS: bra att du började prata om det. Det är så stigmatiserat med tarmsjukdomar och ändå lider ca 10& av Sveriges befolkning av det. Lycka till allihopa!
  • Takex
    Anonym skrev 2009-03-16 15:27:38 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m39745956.html Där är en tråd för folk med IBS, som har hållt på rätt länge nu. Om du läser i dom trådarna kan du säkert hitta en hel del info.
    Tack sa super mycket for tipset! Hade ingen aning!
  • Mymla X

Nej det kan vara väldigt svårt att hitta det som är elakt mot ens mage. Är det riktigt illa så kan det vara vad som helst. När jag har haft det som värst så har jag levt på soyamjölk och rispuffar med lite ekologiskt äpplemos. Det har aldrig gjort mig illa.

Angående detta med att gå på toaletten, ljud och lukt etc. Jag tyckte som ni att detta var ofantligt pinsamt fram till för ett par år sen då mitt ex råkade höra mig prata tarmproblem med en gemensam bekant (hon började, jag hade aldrig pratat om det i det läget). Han hjälpte mig att hitta mer information och var ett riktigt stöd. Sen dess har jag varit öppen med mina problem och det är en sån lättnad! Jag och sambon har en väldigt hjärtlig ton om detta och skämtar om det istället. Tro mig, magen mår inte bättre av att försöka dölja och skämmas över det. Man skäms ju inte över att man får influensa, det kan man ju inte rå för...lika lite så kan man ju rå för att man får tarmproblem.

• Takex

Jag ar oppen mt min sambo ocksa, och vi kan skratta at handelser jag varit med om for sjalvklart har saker som toaletter som gatt sonder hant nar man ar sa kanslig och obekvam med att ga pa toa, Gud spelar ju en spratt. Han hjalper mig ocksa nar jag har gaser som fastnar eftersom det anda som hjalper ar om han lagger sitt huvud pa magen sa det lossnar.

Men jag klarar anda inte av att fisa och ga pa toa nar han ar hemma. Trots att detta inte ar nagot jag hyshar om, inte ens min hemorrojd kompis ar jag tyst med. Jag kommer nog komma dit en dag, jag kanske ar halvvags vem vet.

Mymla X skrev 2009-03-16 15:39:19 följande:
    Nej det kan vara väldigt svårt att hitta det som är elakt mot ens mage. Är det riktigt illa så kan det vara vad som helst. När jag har haft det som värst så har jag levt på soyamjölk och rispuffar med lite ekologiskt äpplemos. Det har aldrig gjort mig illa. Angående detta med att gå på toaletten, ljud och lukt etc. Jag tyckte som ni att detta var ofantligt pinsamt fram till för ett par år sen då mitt ex råkade höra mig prata tarmproblem med en gemensam bekant (hon började, jag hade aldrig pratat om det i det läget). Han hjälpte mig att hitta mer information och var ett riktigt stöd. Sen dess har jag varit öppen med mina problem och det är en sån lättnad! Jag och sambon har en väldigt hjärtlig ton om detta och skämtar om det istället. Tro mig, magen mår inte bättre av att försöka dölja och skämmas över det. Man skäms ju inte över att man får influensa, det kan man ju inte rå för...lika lite så kan man ju rå för att man får tarmproblem.
Svar på tråden Efterlyser alla med IBS eller andra storre magproblem! (Langt!)