• Pelargonen

Vad händer om man inte anmäler ett namn på sitt barn?

Man har som bekant tre månader på sig att välja namn. Till slut kommer ett kravbrev hem men vad händer om man ändå låter bli? Sitter det någon statligt anställd och väljer fritt ett namn eller blir det något slags standardnamn då? Typ "Anna" + mammans efternamn?

Nyfiken nu.

• Svar på tråden Vad händer om man inte anmäler ett namn på sitt barn?
  • AnneSophie

Efter tre månader skickas det ut påminnelser och om föräldrarna fortfarande inte skickar in namnblanketten så kan det leda till böter.

moderatorsvart
  • siamusen

Som redan nämnts skickas först en paminnelse ut. Kommer det fortfarande inget namn efter den och böterna går ärendet till en s.k Förordnad Namngivare, vilket i detta fallet råkar vara just min titel.

Jag väljer då alltsa fritt namn efter vad jag anser passa familjen bäst, en bedömning jag gör efter att jag lâst alla fakta som presenterats över familjen.

Och här har du trott att jag skämtat hela tiden nâr jag kallat ditt barn för Spencer och Sally. Nåväl....det kan du ju få tro då.

Litet p.s bara. Antingen har jag eller AnneSophie rätt. Du får sjâlv bedöma.

• fairyfloss

Standardnamn, haha.

Får mig att tänka på när jag och mina kusiner spelade "The Sims" och vi fick ett barn, och vi klickade fel eller nått så vi han inte ge den ett namn! Den fick namnet "Simbarn", hahaha! Det kanske är nått sånt .

• Pelargonen
    AnneSophie skrev 2009-03-14 15:02:14 följande:
    Efter tre månader skickas det ut påminnelser och om föräldrarna fortfarande inte skickar in namnblanketten så kan det leda till böter.
    Och sen då? Efter att man har betalat boten så händer.... ?
  • Pelargonen
    siamusen skrev 2009-03-14 15:08:52 följande:
    Som redan nämnts skickas först en paminnelse ut. Kommer det fortfarande inget namn efter den och böterna går ärendet till en s.k Förordnad Namngivare, vilket i detta fallet råkar vara just min titel.Jag väljer då alltsa fritt namn efter vad jag anser passa familjen bäst, en bedömning jag gör efter att jag lâst alla fakta som presenterats över familjen.Och här har du trott att jag skämtat hela tiden nâr jag kallat ditt barn för Spencer och Sally. Nåväl....det kan du ju få tro då.Litet p.s bara. Antingen har jag eller AnneSophie rätt. Du får sjâlv bedöma.
    Jaså! Jag som trott att du skojat hela tiden med mig. *skäms över min blåögdhet*
  • Pelargonen
    fairyfloss skrev 2009-03-14 15:09:31 följande:
    Standardnamn, haha.Får mig att tänka på när jag och mina kusiner spelade "The Sims" och vi fick ett barn, och vi klickade fel eller nått så vi han inte ge den ett namn! Den fick namnet "Simbarn", hahaha! Det kanske är nått sånt .
    Simbarn? *smakar på namnet*

Inte helt tokigt kanske.
  • BeccaStina

det kan bli riktigt stora böter på att inte lämna in namnet, komemr inte i håg hur stora de va men jag kommer i håg att jag blev chockad iallafall!

• AnneSophie
    Pelargonen skrev 2009-03-14 15:41:51 följande:
    Och sen då? Efter att man har betalat boten så händer.... ?
    Då träder Siamusen in i bilden med namnboken i hösta hugg.

Nu kan ju saker ha ändrats sedan jag kollade upp det där sist (ett par år sedan) men då var det som så att om föräldrarna inte skickade in blanketten med namn så tilldömdes föräldrarna vite (skrev böter tidigare men menade vite) med jämna mellanrum (oavsett om dom betalade eller inte) tills dess att blanketten med ett godtagbart namn skickades in till folkbokföringen.
    Vad jag vet så finns det inget barn som inte tilldelats namn efter att föräldrarna tilldömts vite.

I värsta fall, om man nu skulle tänka sig ett scenario där föräldrarna struntar i viten, så skulle nog sociala myndigheter kunna kopplas in för en utredning. I FN:s barnkonvention står det att barn har rätt till en egen identitet, och jag tror att ett (ok) namn är en tung del däri. Det skulle nog kunna dras till domstol om  det krävdes.
    Men jag har som sagt aldrig hört talas om något sådant i Sverige.
    moderatorsvart
  • siamusen
    AnneSophie skrev 2009-03-14 19:18:00 följande:
    Då träder Siamusen in i bilden med namnboken i hösta hugg. Nu kan ju saker ha ändrats sedan jag kollade upp det där sist (ett par år sedan) men då var det som så att om föräldrarna inte skickade in blanketten med namn så tilldömdes föräldrarna vite (skrev böter tidigare men menade vite) med jämna mellanrum (oavsett om dom betalade eller inte) tills dess att blanketten med ett godtagbart namn skickades in till folkbokföringen.Vad jag vet så finns det inget barn som inte tilldelats namn efter att föräldrarna tilldömts vite.I värsta fall, om man nu skulle tänka sig ett scenario där föräldrarna struntar i viten, så skulle nog sociala myndigheter kunna kopplas in för en utredning. I FN:s barnkonvention står det att barn har rätt till en egen identitet, och jag tror att ett (ok) namn är en tung del däri. Det skulle nog kunna dras till domstol om  det krävdes.Men jag har som sagt aldrig hört talas om något sådant i Sverige.
    Man borde väl kunna ringa skatteverket och fraga vad som hânder

Och för övrigt behôver jag inte ens en namnbok. Jag är en aldrig sinande kâlla av vackra väl avvägda namn.

Dantinas son kommer tex registreras som Spencer Ambroise och en dotter som Sally Onyx.
  • AnneSophie
    siamusen skrev 2009-03-14 19:31:19 följande:
    Dantinas son kommer tex registreras som Spencer Ambroise och en dotter som Sally Onyx.
    Men hello...?
    Detta är FL och år 2009 Siamusen, det är alldeles för få z och h i de där namnen. Och visst borde du kunna klämma in några ´och `och kanske ett ¨?
    Look and learn:
    - Zhpénzhèr Ambroizéh
    - Zállyh Ohnÿxh
    moderatorsvart
Svar på tråden Vad händer om man inte anmäler ett namn på sitt barn?