• Örnie

Barnomsorg i Tyskland

Nu byggs det som sagt dagis för små barn för fullt och förskolorna har visst blivit mera flexibla sen mina barn var små för 10 år sen. Men jag tror nog faktiskt att det fortfarande är så att vanliga förskolor (från 3) inte tar emot barn med blöjor. Det brukar finnas 1 utbildad och en praktikant i varje grupp med 24 barn och det blir kris när någon blir sjuk, så för blöjbyte finns det ingen tid. I alla fall var det så för några år sen.

• Örnie

Angående fritidshem. Jag bodde i en småstad förut och där ansågs det vara ganska asocialt att ha barn på fritids. De blev ofta syndabockarna i skolan (han går på fritids, det var säkert han som började). Fast efter flytt till storstad såg jag att det var normalt att ha fritidsplats - inget negativt alls. Allt fler skolor har börjat med eftermiddagsundervisning så att barnen inte ska behöva komma hem till en tom lägenhet. Det är alltså saker på gång.

• Örnie

Personligen anser jag att man inte ska bry sig om vad "folk" säger om fritids, ifall man verkligen behöver det. Ditt barn behöver ju lära sig språket och få hjälp med läxorna. En kompis till mig hade sina barn på fritids i småstaden; det är därför jag vet det där med "syndabock". Och det är synd att säga att jag tycker att de gjorde ett bra jobb just där. (Den mest outbildade) personalen brukade stå och röka på skolgården och säga till ungarna "lek nåt".

• Örnie

Nu måste jag lägga mig i igen. Det har byggts många dagis för små barn på sista tiden. Här i trakten har de precis öppnat ett till och vår granne fick en plats på en gång. På min mans jobb har de ett dagis - öppet för alla men med förtur för anställda - och där står många platser tomma. Jag känner bara till vanliga subventionerade dagis som inte är särskilt dyra alls - det är i Bayern då. Där går det bl a på inkomst, tror jag. Min dotter praktiserade på ett dagis, där en del barn var gratis p g a föräldrarnas sociala situation (arbetslösa och klarade inte barnskötsel).

Så kolla upp läget på din framtida bostadsort först. Det kan variera. Dessutom finns det dagmammor. Det kanske är svårare att få ett jobb med en svensk utbildning än att få dagisplats. Beror väl på vilken utbildning man har också.

Svar på tråden Barnomsorg i Tyskland