• Fenna

Barnomsorg i Tyskland

Hej, vi funderar lite pa att flytta till Tyskland (min partner ar tysk), men jag har fatt intrycket att det knappt finns nagon barnomsorg dar innan barnen ar 2-3 ar och da ar de bara nagra timmar pa dagis. Jag vill absolut inte bli hemmafru och jag tror inte att min partner vill vara hemma pa heltid heller. Var son ar ett ar och eventuellt blir det ett syskon i framtiden. Det skulle vara snallt om nagon kunde forklara lite hur det fungerar.

• Svar på tråden Barnomsorg i Tyskland
  • Fenna

Tack for alla svar. Ja, det verkar ju inte sa bra. Dyrt, fa timmar och svart att fa plats alltsa. Ovanpa det eventuellt negativa kommentarer fran omgivningen efter vad jag har hort. Lite synd, jag skulle garna bo nagra ar i Tyskland for att fa lite mer flyt i spraket . 900 euro betalar vi nu ocksa for en dagisplats och det ar en av anledningarna till att vi funderar pa att flytta.

Min sambo blir val glad iallafall, han skulle garna flytta till Skandinavien och det har ar ju ett starkt argument for det .

• Fenna

Ok, utifran de sista inlaggen later det ju ratt positivt. Konstigt att det verkar vara sa olika pa olika stallen i samma land.

Ossie, just nu bor vi i Dublin. Vi trivs bra har, men jag borjar kanna att det kanske ar dags att prova nagot nytt.

Likjornaja: Jag tror inte att det ar nagra storre problem att jag inte har tysk utbildning, jag jobbar inom en valdigt internationell branch. Daremot kan det ju bli svart att fa jobb overhuvudtaget just nu och det ser ju inte direkt ut att ljusna inom den narmaste framtiden.

Svar på tråden Barnomsorg i Tyskland