Devon Rex
Små frågor:
*Kan det skada en katt att få många kullar, finns det något antal kullar man rekomenderar?
*Hur ofta löper din Devon Rex och hur blir hon då?
*Fördelar och nakdelar med sterilisering?
Små frågor:
*Kan det skada en katt att få många kullar, finns det något antal kullar man rekomenderar?
*Hur ofta löper din Devon Rex och hur blir hon då?
*Fördelar och nakdelar med sterilisering?
**puff**
Skada och skada, beror på hur man ser det. Enligt Sveraks regler bör inte en hona få fler kullan är 3 st på 24 månader. Sedan bör man ju se hur många kattungar en hona ska få linje med hur många individer det finns i rasen. Och vilka linjer hon har så klart!
Mina har löpt ganska ofta, ungefär var 5-6 vecka. Blir otroligt skrikiga, och lite rastlösa.
Menar du sterilisering nu eller kastrering?
Ser inga fördelar med sterilisering och inga nackdelar med kastrering:)
Hon är 6 år och har haft två kullar. Senaste för tre år sen.
Hon löper VÄLDIGT OFTA. Var annan vecka.
Hon skriker lite, men pratar destå mer.
Alltså menar Att ta ut limodern.
Hur länge är en katt könsmogen?
har hört att honkatter har lätt att få juver canser och livmodercanser. Stämmer det?
Jag tror inte det finns någon veterinär som steriliserar idag även om de gärna använder det uttrycket.
En kastrering är alltid ett riskfyllt ingrepp, som alla operationer. Men, det är ett rutiningrepp som de flesta veterinärer gör ofta! Man lämnar ofta in katten på morgonen och får hämta henne på eftermiddagen. De kan vara lite slöa första timmarna (även om mina alltid varit väldigt pigga och galna, vad tusan det är ju devons;) ).
Det är inte bra för katten att varken gå på ppiller eller gå och löpa för jämnan, speciellt inte när dom är så gamla som 6 år! En katt slutar aldrig löpa utan löper till den blir kastrerad eller dör.
Jag tycker det är ett under att hon inte fått livmodersinflammation redan! Om jag vore du skulle jag ringa vetten och boka tid för kastrering redan i morgon!
Just ja, jag kan tipsa om två rexklubbar och tillika rexforum, nämligen www.rexunited.com och www.rexringen.nu
Jag har pratat med en veterinär som har gett min rådet att köra P-piller på Alva fram tills alla försökringspapper är klara och försäkringen börjat gälla. Hon viste inte riktigt, men trodde att katten skulle vara frisk i 90 dagar innan försäkringen börjar gälla. Alva skriker inte så mycket, men hon ligger och ålar sig å pratar hela dagarna, kan inte slappna av och har stress på grund av löpningen som är var annan vecka och har därför kala fläckar i pälsen. Hon rekomenderar inte P-piller längre tid men är något som är bra att ge innan katten kastreras då de blir lugnare och inte riskerar att börja löpa då kastreringen görs då de kan börja blöda kraftigt.
Tycker det låter bra, tycker du? Skulle du göra detta?
Ofta brukar det vara 90 dagar karens eller liknande. Däremot så ingår ju inte kastreringen i försäkringen, så där bör det ju inte spela någon roll. Det skulle vara om det händer något, om man skulle få ut något på försäkringen då? Vilket jag tvivlar på. Tycker du kan ringa försäkringsbolaget och höra vad dom säger!
Nog kan du ge henne ppiller om det bara är tre månader. Det viktiga med ppiller är att inte hålla på att "dutta" här och var utan att ge regelbundet. Men ska hon ändå kastreras så spelar det inte så stor roll.
Har hon ätit ppiller tidigare eller?
ok. Tror inte att hon har det då förra ägaren inte tycker att det är bra för katter.
Ska ringa och höra med dem i veckan.
Du, kan du inte sätta in lite bilder på dina godingar, eller har du någon hemsida? är så nyfiken :)
Åh, gick in på www.rexunited.com och hittade hennes stamtavla där, de hade inte skrivit med alla hennes ungar men det fanns daterat släktingar tillbaka ända till 1902, fanns led ännu längre bak men dessa var inte daterade. Så häftigt, har dina stamtavla?
Kirlee är hennes farfars, farfars farfars, (12 led bakåt) farfars mors pappa. Häftigt :)
Kirlee är den första devon rexen som kom. Men det vet du kanske redan.
Hur menar du med "Scannar man sin katt inom hälsoprogrammet för HCM"? Vart gör man det?
Här kan du läsa mer om hälsoprogrammet; www.pawpeds.com/healthprogrammes/hcm.html
HCM är ett hjärtfel som man bör scanna (avels) katter för med jämna mellanrum, eller åtminstone före varje kull. Du bokar tid hos din veterinärklinik.
Vi var hos veterinären i veckan, han lyssnade på hjärtat och tyckte det lät bra. Räcker inte det? Alva ska inte få någon mer kull. Behövs det endå?
Dompans mamma skrev 2009-03-16 08:50:53 följande:
Oki, tack så mycket :)