Inlägg från: Havanna82 |Visa alla inlägg
  • Havanna82

Devon Rex

Skada och skada, beror på hur man ser det. Enligt Sveraks regler bör inte en hona få fler kullan är 3 st på 24 månader. Sedan bör man ju se hur många kattungar en hona ska få linje med hur många individer det finns i rasen. Och vilka linjer hon har så klart!

Mina har löpt ganska ofta, ungefär var 5-6 vecka. Blir otroligt skrikiga, och lite rastlösa.

Menar du sterilisering nu eller kastrering?
    Ser inga fördelar med sterilisering och inga nackdelar med kastrering:)

• Havanna82

Jag tror inte det finns någon veterinär som steriliserar idag även om de gärna använder det uttrycket.
    En kastrering är alltid ett riskfyllt ingrepp, som alla operationer. Men, det är ett rutiningrepp som de flesta veterinärer gör ofta! Man lämnar ofta in katten på morgonen och får hämta henne på eftermiddagen. De kan vara lite slöa första timmarna (även om mina alltid varit väldigt pigga och galna, vad tusan det är ju devons;) ).

Det är inte bra för katten att varken gå på ppiller eller gå och löpa för jämnan, speciellt inte när dom är så gamla som 6 år! En katt slutar aldrig löpa utan löper till den blir kastrerad eller dör.
    Jag tycker det är ett under att hon inte fått livmodersinflammation redan! Om jag vore du skulle jag ringa vetten och boka tid för kastrering redan i morgon!

• Havanna82

Ofta brukar det vara 90 dagar karens eller liknande. Däremot så ingår ju inte kastreringen i försäkringen, så där bör det ju inte spela någon roll. Det skulle vara om det händer något, om man skulle få ut något på försäkringen då? Vilket jag tvivlar på. Tycker du kan ringa försäkringsbolaget och höra vad dom säger!

Nog kan du ge henne ppiller om det bara är tre månader. Det viktiga med ppiller är att inte hålla på att "dutta" här och var utan att ge regelbundet. Men ska hon ändå kastreras så spelar det inte så stor roll.
    Har hon ätit ppiller tidigare eller?

• Havanna82
    Svar på #9
    Var du på Pawpeds och tittade?

Det är ett ideellt register dit man kan kan skicka sina stamtavlor och avkommor så registreras dem. Jättebra sida faktiskt, även om inte alla katter finns med. Scannar man sin katt inom hälsoprogrammet för HCM finns resultatet med där också.

Självklart har mina katter stamtavla ;) Både de jag har köpt och de jag föder upp.
Svar på tråden Devon Rex