• Aneleh09

Svenskar i Frankrike

Hej.

Jag undrar om det finns fler gravida svenskor i Frankrike som planerar att föda här? Jag är i vecka 24+4 och börjar fundera lite över framtiden (på tiden kanske.. :) och eftersom jag inte är så superhaj på franska så har jag inte riktigt full koll på hur saker och ting sker i det här landet. Framför allt skulle jag vilja ha någon att diskutera inside kunskaper om Securite social och alla dess obegripliga subenheter.. :)

Någon som vet? Mina franska kollegor är snälla och förklarar, men det är lite svårt när jag inte vet vad jag ska fråga om..

• Svar på tråden Svenskar i Frankrike
  • siamusen

Jag har fött tre barn i Frankrike. Jag är inte sa haj pa securite sociale sjâlv men maken âr insatt. Vad vill du veta?

• Aneleh09

Jag skulle garna vilja veta vad det ar for skillnad mellan allocation familiale och Securite sociale, jag har registrerat mig hos bada i vecka 16, men jag forstar inte riktigt vad allocation familiale gor.. jag far ju inga barnbidrag eftersom jag bara har ett barn. Sen funderar jag lite pa utbetalningar av min mamma peng, jag planerar namligen att lamna Frankrike under mammaledigheten och aka hem till Sverige, men enligt alla papper maste jag & bebisen genomga undersokningar enligt ett speciellt schema, annars far jag inga pengar.. stammer det och i sa fall kan jag gora dom undersokningarna hemma i sverige. Barnet kommer nog bli skrivet i sverige (hos pappan dar vi ska bo), kommer det paverka mammapengen..

det ar sa manga losa faktorer, framfor allt som man maste deala med forsakringskassan hemma och har..

sen funderar jag aza om man blir erbjuden profylaxkurs, eller om man far betala den sjalv. Hur forbereder man sig for sjalva forlossningen? min lakare ska prata om det nasta undersokning sager han, men jag ar redan nu nyfiken, och han ar inte varldsbast pa engelska & Min franska ar inte heller helt pa topp..

• siamusen

Allocation är pengar du far efter din familjs ekonomiska situation, eller om du har flera barn.

Securite âr pengar du far nâr du är sjuk.

Mammapeng vet jag inget om da jag inte jobbar.

Profylaxkurser och liknande erbjöd min sjukhus gratis, man fick skriva in sig pa ett visst datum dock, men det skiljer sig kanske fran olika sjukhus.

Vet inte om du föder privat eller pa ett allmânt sjukhus?

• Aneleh09

jag går på en privat klinik, och dom verkar vara välrenomerade.

det är mest bara det att man inte riktigt har koll på saker och ting, och språkskillnaden gör det inte direkt enklare. Men det löser sig säkert när det är dags..

Tänkte gå ner till Sec.soc någon dag, någon måste dom ju ha som kan engelska tillräkligt mycket för att jag ska kunna göra mig förstådd..

Stämmer det att man bara har tre dagar på sig att ge barnet ett namn, och om man inte gör det, vad händer då? Har fått veta att pappan vanligen går till Mairie och lämnar in födelseattesten och ger barnet namnet, men jag är inte säker på att pappan har hunnit ner till mig, och jag lär ju knappast ta mig dit själv inom 3 dagar.. kan man göra det på kliniken?

• siamusen
    Aneleh09 skrev 2009-03-15 19:53:44 följande:
    jag går på en privat klinik, och dom verkar vara välrenomerade.det är mest bara det att man inte riktigt har koll på saker och ting, och språkskillnaden gör det inte direkt enklare. Men det löser sig säkert när det är dags.. Tänkte gå ner till Sec.soc någon dag, någon måste dom ju ha som kan engelska tillräkligt mycket för att jag ska kunna göra mig förstådd..Stämmer det att man bara har tre dagar på sig att ge barnet ett namn, och om man inte gör det, vad händer då? Har fått veta att pappan vanligen går till Mairie och lämnar in födelseattesten och ger barnet namnet, men jag är inte säker på att pappan har hunnit ner till mig, och jag lär ju knappast ta mig dit själv inom 3 dagar.. kan man göra det på kliniken?
    Ja,man har bara tre dagar pa sig. Vad som hânder annars vet jag inte även fast jag ringde och fragade sist. Det var inte en möjlighet att inte registrera ett namn sa det. Ett var vi tvugna att lämna in och man far ha hôgst fem namn.

Tror inte man kan göra det pa kliniken men det borde ju finnas nagon som kan göra det at dig där och som kan ga till Mairie istället för pappan till barnet.
  • Laurentia

Jag är inte gravid men har fött två barn i Frankrike och kan bidra, om än lite sent, med ett par försök till svar på dina frågor.

Om du inte vet vad du skall fråga om så kan du läsa mer om graviditet i Frankrike på www.levaiparis.se/graviditet-och-mammaledighet-i-frankrike/

La CAF ger bidrag för (ett) barn under tre år (PAJE, allocation de base) om man ligger under ett visst inkomsttak. Är man berättigad till det får man även en födelsebonus (allocation de naissance), som betalas ut under sjunde månaden. Man kan även få barnomsorgsbidrag (del av dagmammans lön och arbetsgivaravgifter) eller vårdnadsbidrag (550 euro per månad) om man väljer att vara hemma med barn.

Läs mer på www.caf.fr/wps/portal/particuliers/catalogue/metropole/paje .

Förberedande kurs inför förlossningen ersätts till 100% av la Sécu. Om inte din klinik erbjuder en, så kan du kontakta en privatpraktiserande barnmorska. Här där jag bor erbjuds diverse inriktningar, som yoga, sång och annat.

Jag vet inte riktigt vad det innebär att vissa läkarbesök är obligatoriska. Tidigare så skulle man skicka in ett intyg från tre av barnets besök till la CAF, vilket antyder att de bidragen skulle kunna påverkas om man inte går dit. Numera skickas den informationen automatiskt via systemet med carte Vitale. Även la Sécu vet ju om man varit där eller inte, men jag tror inte att mammapengen påverkas. Jag har vid ett flertal tillfällen gått på de obligatoriska läkarbesöken utanför de tidsramar som angetts, utan att det hänt något. Under graviditeten hoppade jag över ett av de obligatoriska besöken, då jag var i Sverige. Jag gick istället till en barnmorska på bvc och frågade min franska gynekolog om hon ville ha ett intyg, vilket hon inte ville. Jag fick aldrig höra något från vare sig la Sécu eller la CAF heller angående mitt missade obligatoriska besök.

Jag har vid båda tillfällena kunnat registrera mina barn redan på sjukhuset. De har haft en person som skött det administrativa åt en, dvs kommit med papper att fylla i och samlat in kopia på pass och liknande. Vi har sedan kunnat gå till vårt mairie i lugn och ro ett par veckor senare för att få barnets acte de naissance och anmäla efternamn.

Eftersom Frankrike inte har samma system som Sverige med folkbokföring, så spelar det ingen roll om Sverige anser barnet skrivet där eller inte. Ditt barn kommer aldrig att kallas till något automatiskt i Frankrike, utan det är ditt ansvar att hitta en barnläkare osv. Ditt medlemskap i den franska försäkringskassan hänger på din anställning, inte på att du är skriven i Frankrike. Du kan skriva in ditt barn i ditt namn om du vill.

Svar på tråden Svenskar i Frankrike