• träd

Flammentanz, nypon?

Skall nyponen klippas bort efter avslutad blomning? Eller blommar rosen ändå nästa säsong? Är nybörjare inom detta område..

• Svar på tråden Flammentanz, nypon?
  • rosyposy

De blommar ändå, du kan låta nyponen sitta kvar

• Majsan71

Jag tar inte bort nyponen. Det enda jag gör är att klippa bort döda grenar på sen vår/försommaren när man kan se vad som lever och inte och mer än så gör jag inte med dem. Mina växer och blommar så jag tror att jag gör rätt {#lang_emotions_dreamer}

*~* Jag längar efter våren *~*
  • träd

Tack för svar! De får sitta kvar!

• Trynträ

Jag brukar knipsa av dem, likaså torkade blad för det ser lite tråkigt ut när de sitter kvar tycker jag.

• Fru Mjau

Du kan med fördel klippa bort dina överblommade blommor. Då triggar du rosen att fortsätta blomma ett tag till. Men de sista kan du låta sitta kvar om du tycker att det är fint med nyponen under höst och vinter. Ta bort dem på våren (när björkarna fått musöron) när du klipper bort ev. döda grenar.

• Lilla Hjärtat

Fru Mjau skrev 2009-03-15 19:43:05 följande:

Du kan med fördel klippa bort dina överblommade blommor. Då triggar du rosen att fortsätta blomma ett tag till. Men de sista kan du låta sitta kvar om du tycker att det är fint med nyponen under höst och vinter. Ta bort dem på våren (när björkarna fått musöron) när du klipper bort ev. döda grenar.
    Fast Flammentanz är en engångsblommande ros. Så därför spelar det inte någon roll om man klipper av överblommat, du får ändå inte fler blommor utan blir bara av med ev nypon. Gör ingenting med den efter blomningen om du vill ha nypon.
    Klippa av överblommat kan man däremot med fördel göra på sånt som remonterar (blommar om), men alltså inte Flammentanz.

Hade jag varit du så hade jag friserat den lite på våren, tagit bort gammalt dött och ev föryngringsbeskurit de äldsta grenarna om busken är 5-6 år eller mer.
  • Fru Mjau

Oj då, då minns jag visst fel. Men är det inte så att de flesta växter fortsätter att blomma en tid om du klipper bort vissnande blommor? Trodde att det även gällde engångsblommande rosor. Men du kanske bara gynnar tillväxten?

• Lilla Hjärtat

Fru Mjau skrev 2009-03-16 20:02:52 följande:

Oj då, då minns jag visst fel. Men är det inte så att de flesta växter fortsätter att blomma en tid om du klipper bort vissnande blommor? Trodde att det även gällde engångsblommande rosor. Men du kanske bara gynnar tillväxten?
    Nä, engångsblommande rosor blommar på fjolårsskotten, så det spelar ingen roll om du klipper av gamla blommor, det blir inte fler...
Svar på tråden Flammentanz, nypon?