• missis

Någon som vill rekomendera något bra ställe att resa till för en barnfamilj?

Hej! vi tänkte åka på semester i sommar med sonen som är 4,5 år. Det blir första gången han följer med på semestern då vi alltid annars haft barnvakt. Nu tänkte vi åka på en riktigt barnvänlig resa mest för sonens skull, men vart ska vi åka?
    vi tänkte vara borta ca: 1-2 veckor o helst inom sverige men andra förslag är åxå välkommnande vad rekomenderar ni?

• Svar på tråden Någon som vill rekomendera något bra ställe att resa till för en barnfamilj?
  • hotten

nämän oj så tråkigt att ni inte velat ha barnet med er förut, blev aldeles stum...

nåväl kul att ni nu tänkt om, var bor ni ? alltid bättre å lättare om man har en utgångspunkt

• missis
    hotten skrev 2009-03-16 01:35:58 följande:
    nämän oj så tråkigt att ni inte velat ha barnet med er förut, blev aldeles stum...nåväl kul att ni nu tänkt om, var bor ni ? alltid bättre å lättare om man har en utgångspunkt
    ja fast ibland kan man behöva lite egentid åxå men nu är han så pass stor att han skulle kunna komma ihåg o glädjas av resan vi bor i umeå
  • CosmicCat

Inom sverige skulle jag rekommendera ett besök på Astrid Lindgrens värld, Kolmården eller High Chaparall (om han gillar cowboys och indiander).

Utrikes skulle jag rekommendera en kryssning med Royal Caribbean som förövrigt även kryssar från Stockholm nu i sommar. Nu reste vi iofs med en av de största båtarna, men ungarna älskade det och hade troligtvis inte tråkigt en sekund.

• hotten

förra sommaren önskade sig dottern tågluffa men då jag skulle ensam på semestern med henne (pappan jobbade) så valde vi bara en kort luffning, var ändå trevligt kanske nått av detta passar er oxå?

Luleå C ? Skövde C , SJ Nattåg, 91 .. www.sj.se/

Buss Skövde C ? Skara sommarland www.sommarland.se/

riktigt prisvärt, 245,- pers för 2 dagar å då fick man åka hur mycket man ville, finns massor att göra för barn i alla åldrar! superbilliga stugor på andra sidan vägen.

1811 ? 1917 .. Skövde ? Göteborg X2000 Tåg nr: 411, ..
    Göteborg ? Clarion Collection Hotel Odin. Odinsgatan 6, tele: 031-7452200
    www.hotelodin.se/

med coop erbjudande 1395,- 2 pers 2 nätter, då ingår även middagsbuffe å frukost båda dagarna! hotellet ligger bara ett stenkast från centralen tar 5 min att gå max.

Tors 26 Shopping, Universum (kl 10-19 ), ev paddan? om vi hinner även Liseberg (kl 11-22)
    www.liseberg.se .... www.universeum.se/

Fre 27 Utflykt (nått av ovan), Liseberg ??Åka till hamnen ca kl 16

Kl 17 ombord på båten, stena line, båt: Stena scandinavica

www.stenaline.se/farja/
    barn underhållning kl 19-22 , sover ombord på båten

Lör 28 Tyskland kl 0900 -1900 (frukost 07-09 )

Gratis Buss kl 0915 till shopping i CITTY PARK (10 Min resväg ? Tillbaka kl 13 00 gratis)

www.citti.se/SEEEMS/779.asp

Sedan nära båten HolstenstraBe ? shopping i innerstad, evenemang ? tex Kieler Woche

Sophienhof, querpassage, Holstentörn (3 shopping områden under tak, tysklands största 2 min från båten www.kiel-tourist.de/index.php&active_id=737

Taxi guidning boka i från turistbyrån
    Barnunderhållning kl. 19-21

Sover ombord på båten

Sön 29 Framme i Göteborg kl 0900 ( frukost 07-09)

1140-1537 Göteborg ? Köpenhamn Öresundståg Tåg nr: 1069.

Köpenhamn: Comfort Hotel Europa, Colbjørnsengade 11, tele: 0045 33 21 33 33

www.choice.se/html/sv245620.jsp

samma erbjudande coop här 1395,- dock bara frukost, nära tivolit mm..

Tivoli www.tivoli.dk/

Mån 30 Utflykter, shopping, + ev zoo el tivoli .. www.copenhagen.com/swedish/tourism/welcome.asp

Tis 1 /7 0831 ? 1340 Köpenhamn ? Sthlm X2000 Tåg: 530 ..

Hotell STHLM: Comfort Hotel, Kungsbron 1, Phone: 08 / 56 62 2200

www.hotels.se/hotell-sverige/hotell-stockholm/comfort-hotel-stockholm/
    här bodde vi för ca 800.- men rummen är små bara för 2 pers..

Skansen akvariet (10-20), Allsång på Skansen www.skansen.se/

Ons 2 /7 Junibacken (öppet 9-18), www.junibacken.se/

Aquaria Vattenmuseum (hajmatning ons kl 1430, öppet 10-1630)

www.aquaria.se/swe/start.html

Grönan ONS-TORS 14 & 16 Tobbe Trollkarl Dansbanan,..
    www.gronalund.com/

Tors 3 /7 Kungliga slottet ( öppet 10-17), www.royalcourt.se/dekungligaslotten/kungligaslottet.4.7c4768101a4e8883780002658.html

shopping ?. (Ev vasamuseet 0830-18 www.vasamuseet.se/

arlanda express senast kl 1720- www.arlandaexpress.com/

1915-2035 Arlanda ? Luleå? Norwegian DY 461, www.norwegian.no/sw23898.asp

• hotten

nu fattar jag ju att ni inte skall från luleå ,utan kopierade bara vår färd samma erbjudanden finns nu oxå.

• hotten

vi var senare på hösten till pite havsbad helafamiljen, vilket säkert vore trevlig semester för er oxå?

liksom utomlands som vi oftast föredrar både vår, höst å vinter.. å måste då säga att utlandsresorna blir billigare än att semestra i scandinavien...

• Örnie

Mina barn gillade att bo på lantgård när de var små. Man kan hyra en stuga en vecka och gå in till lammen och klappa dem, eller titta på vid mjölkningen osv.

• Miss Lau

Vi har varit på Astrid Lindgrens värld två somrar och barnen har gillat det. Dessutom är det ju inte jättelångt till Öland om man vill fortsätta en bit.

Och sen slår jag ett slag för Idre Fjäll, vi är där en vecka varje sommar och mina barn (och jag plus maken) älskar stället!

• missis

Men åh! vad många bra tips jag fått!!! TACK SNÄLLA NI!!!{#lang_emotions_heart}Ska gå igenom ställena nu o bestämma nåt. Längtar till sommaren nuuuuuuu!!!!!!!{#lang_emotions_sunny}

Svar på tråden Någon som vill rekomendera något bra ställe att resa till för en barnfamilj?