Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Charlie74

Våtrumsskivor

Vårt badrum har en fuktskada och vi står i begrepp att renovera där. Försäkringsbolaget tar 3000:- i självrisk för att riva ut, byta ev skadade gipsskivor, sätta tillbaks VVS. ALL nybyggnation får vi själva betala. I nuläget har vi våtrumstapet och plastgolv. Detta vill vi inte ha igen. Nu har vi sett våtrumsskivor, som ser ut och känns som riktigt kakel. Enda sättet är att känna på fogarna med nageln. Våtrumsskivorna har slätare fog. Fördelen är att vi helt slipper regla upp,dubbla specialgipsskivor, membran,spärrskikt,kakelklister och fogmassa. Våtrumstapet fäster man upp med skruvar i list och är lika tätt som våtrumstapet. Inget spärrskikt behövs alltså. Mindre arbete och billigare alltså med våtrumsskiva.
    Det finns olika fabrikanter men vi är intresserade av Fibo-Trespo (499:-/m2).
    Har någon av er erfarenhet av detta? Hur fungerar detta på lång tid sett?
    All kunskap och erfarenhet emottages tacksamt.

• Svar på tråden Våtrumsskivor
  • Pappa G

Godkänner ditt försäkringsbolag dessa skivor då?
    De flesta gör inte det, som jag förstår det.

Vore det så fantastiskt som du beskriver så hade det troligen använts flitigt.

• LLNLLLNB

Vi är supernöjda med våra skivor! (Fibo-tresbo)
    Om du vill kika på vårat badrum:
    hemnet.se/beskrivning/hemnet/383694

De används flitigt i Norge t ex. I vägrastplatsernas toalettutrymmen är det ofta en variant av sådana skivor även i Sverige.

Kolla som sagt med ditt f-bolag. Vad jag upplevt med dessa skivor är omgivningens skepsis, eftersom det i Sverige är en ny produkt.

Jag tycker det är mycket lättare att hålla rent och man slipper kakelfogar som blir fula med tiden. Jag litar mer på dessa skivor än på kakel, för har det blivit tokigt när tätskyddet gjordes inunder kaklet så är det kört.

Det gäller så klart att täta allt på rätt sätt. Vi satte även frigolitlister istället för trälister så att det blev ännu tätare upptill där skivorna slutar.
    De är tunga att handskas med, så man behöver vara två för att sätta upp dem. Smidigt är det, men lite pyssel blir det ju ändå, så det är ju inte fixat på ett par timmar, men som reklamen säger, så kan man fixa det på en helg faktiskt.

• LLNLLLNB

Just ja, Fibo Tresbo har lång garantitid på skivorna

• Charlie74
    LLNLLLNB skrev 2009-03-20 17:36:38 följande:
    Vi är supernöjda med våra skivor! (Fibo-tresbo) Om du vill kika på vårat badrum: hemnet.se/beskrivning/hemnet/383694 De används flitigt i Norge t ex. I vägrastplatsernas toalettutrymmen är det ofta en variant av sådana skivor även i Sverige. Kolla som sagt med ditt f-bolag. Vad jag upplevt med dessa skivor är omgivningens skepsis, eftersom det i Sverige är en ny produkt. Jag tycker det är mycket lättare att hålla rent och man slipper kakelfogar som blir fula med tiden. Jag litar mer på dessa skivor än på kakel, för har det blivit tokigt när tätskyddet gjordes inunder kaklet så är det kört. Det gäller så klart att täta allt på rätt sätt. Vi satte även frigolitlister istället för trälister så att det blev ännu tätare upptill där skivorna slutar. De är tunga att handskas med, så man behöver vara två för att sätta upp dem. Smidigt är det, men lite pyssel blir det ju ändå, så det är ju inte fixat på ett par timmar, men som reklamen säger, så kan man fixa det på en helg faktiskt.
    Tusen tack för ditt svar. Precis vad jag sökte. Jättekul att få se din bild på badrummet. Det var jättefint (som resten av huset). Bra med frigolitlist-tipset!
    Bra förvaring i din hall- där har jag något jag kanske kan apa efter också.
  • Charlie74

Pappa G skrev 2009-03-16 17:30:16 följande:

Godkänner ditt försäkringsbolag dessa skivor då? De flesta gör inte det, som jag förstår det. Vore det så fantastiskt som du beskriver så hade det troligen använts flitigt.
    Som jag har förstått saken har FiboTresbo blivit typgodkända först 2008. Har inte kunnat fråga försäkringsbolaget om detta ännu, då de inte är lätta att få tag i trots flertal påringningar........
  • Pappa G
    Charlie74 skrev 2009-03-21 18:49:55 följande:
    Som jag har förstått saken har FiboTresbo blivit typgodkända först 2008. Har inte kunnat fråga försäkringsbolaget om detta ännu, då de inte är lätta att få tag i trots flertal påringningar........
    Jag har också läst om deras angivna typgodkännande. Som jag tolkar det så verkar det dock INTE ha något att göra med att de skulle bli godkända i våtrum..
  • Charlie74

Pappa G skrev 2009-03-22 11:04:29 följande:

Jag har också läst om deras angivna typgodkännande. Som jag tolkar det så verkar det dock INTE ha något att göra med att de skulle bli godkända i våtrum..
    Idag pratade jag med försäkringsbolaget vi har (länsförsäkringar) och enl dem är Fibo-Tresbos våtrumsskivor godkända för våtrum. Bara vi sätter upp dem enl instruktioner. Det gäller ju iofs alla material. Företaget har funnits sen 1952 och godkännandet de får gäller fem år i taget. Dessa skivor har vi sett på Bauhaus.
  • Charlie74
    LLNLLLNB skrev 2009-03-20 17:40:14 följande:
    Just ja, Fibo Tresbo har lång garantitid på skivorna
    Vet du vad ni har betalat /m2 för våtrumsskivorna? Vad kostade tillbehören såsom listerna de fästs i och skruvarna, samt ev andra tillbehör? Jag är jättenyfiken på er kostnad för detta.
  • LLNLLLNB

Ursäkta sent svar. Vi köpte skivorna innan den prishöjning som tydligen skett, så vi betalade 379 kr/kvm. Nu ligger de ju över 400.

Vet inte vad vi betalade för saker per styck. Räkna hur mycket ni skulle behöva och åk till Bauhaus och räkna samman summan för just erat. Det är rätt lätt faktiskt, be dem om hjälp annars om ni bara har med en ritning så de kan se hörn o dyl.

Hela badrummet med allt (nya rör, nytt duschavlopp, golvet, toa, osv) gick på ca 25 000kr. Badrummet är på 4 kvm, så vi behövde inte förstärka golvet innan vi klinkrade och killen som gjöt fallet (golvet) tog bara 500 kr.
    Vi letade bra pris på kommod (Hafa 4000kr m kran och allt) klinker och toa. Ingen lyx men trevligt.

Hade blivit oerhört mycket dyrare med kakel på väggarna, eftersom vi då skulle fått byta ut gipsskivorna osv. Tyckte att det blev för mycket pengar och jobb att lägga på det här pyttelilla badrummet.

• Charlie74

Vart har ni köpt era våtrumsskivor? Bauhaus tar 499:-/m2. Intressant svar jag fick. Tack. Vi tar definitivt med oss ritning så allt blir rätt.

• LLNLLLNB

Jo, vi köpte på Bauhaus. Fattar inte varför de höjde priset så mycket.
    Det står att man inte behöver skenor längst ner på alla ställen i badrummet, men det tog vi i alla fall. Det var tur det, för de är som sagt jättetunga, så det blev en bra hjälp att kunna ställe dem på skenorna vid monteringen.

Svar på tråden Våtrumsskivor