Inlägg från: näradig |Visa alla inlägg
  • näradig

Pojkvän som sover över

ja, varför inte?

• näradig

gamla plum skrev 2009-03-15 16:54:23 följande:

Vi har pratat om detta men då beter hon sig som om hon är 13. Springer iväg och tjuter. Vi har väldigt lyhört hemma och dom går och lägger sig vid typ 2 på natten. Skillnad om dom gick i säng vid typ 23.30 Men man vaknar flera ggr per natt för att dom tappar saker eller springer i trappen
    men så får hon ju inte betee sig oavsätt om pojkvännen är där eller ej. de måste givetvis respektera resten av familjen. förklara att det är det det handlar om. på natten ska ni andra ha sovro, punkt slut.

pluggar hon eller varför bor hon hemma?
  • näradig

Carola Carro skrev 2009-03-15 19:48:44 följande:

Så länge hon bor under ert tak är det er regler som gäller..
    det där låter så illa. har man inget hem förens man flyttar "hemifrån"??

Vårt hem är hela familjens. inte bara min partners och mitt utan lika mycket barnens. Det är vi gemensamt som lever, sköter och bestämmer här.

hur ska man kunna känna sig som en del av familjen när man inte är lika viktigt i hemmet?
  • näradig

gamla plum skrev 2009-03-16 13:15:36 följande:

Hur gamla är dina barn? Kanske är ni inte lika känsliga, tur för er. Men det påverkar oss, och vi vill inte ha gäster hemma flera ggr i veckan eftersom jag vaknar flera ggr per natt och jag inte kan somna. vilket påverkar mitt jobb. Öronproppar är inte ett alternativ då jag har problem med mina öron som det är. Det som är det värsta är att hon inte kan ta ett nej. Skulle vi tillåta honom att sova där oftare och säga nej någon gång när hon har "planerat" så ska man behöva komma med värsta försvarttalet och ha 100 skäl till att han inte ska sova över. Inte bara att man inte vill ha gäster hemma.
    hur gammla barnen är ? är det relevant?

familjens partners är familj och inte gäster här hemma.
    det handlar om respekt åt båda håll här.
  • näradig
    SaramedM skrev 2009-03-16 14:37:30 följande:
    Jag minns fortfarande när jag tagit hem min pojkvän till min pappas lägenhet( där jag bara bodde då och då) och han blev jättearg över att jag tagit hem gäster utan att fråga först Då var jag 17 år, nu är jag 28 gift med samma man och det tog lång tid innan vi var hos min pappa igen
    räknar han honom fortfarande som gäst?
  • näradig
    John D skrev 2009-03-16 14:56:58 följande:
    Så länge hon bor hemma hos er så följer hon era regler, där har åldern ingen betydelse. Erat hus, era regler. Punkt. Men är hon 19 är det väl dags att skaffa eget, särskilt om hon nu vill bo med pojkvännen?
    är de inte en familj? föräldrarnas hus?? deras regler?

som familj ska man vara ett team!
  • näradig

gamla plum skrev 2009-03-16 14:53:54 följande:

Ja jag tycker det är relevant eftersom det finns folk som har åsikter om saker dom inte vet något om. Visst kan man anse att dom tillhör familjen och allt detta men till saken hör vilket inte har framkommit är att min sambo har kronisk värk 24-timmar om dygnet och har svårt att sova som det är pga värken. Detta gör även att han inte har så hög tolerans nivå när det gäller ungdomarna. Jag är inte en person som vill ha mycket folk omkring mig, Tycker om när det är tyst och lugnt. Om dom hade gått och lagt sig som normala människor och sovit på nätten skulle det vara mera ok. Men man kan bli väkt kl 3 för att dom sitter och fnissar eller tappar saker i golvet och dyl. Inte så kul när man ska jobba dagen efter.
    bor och levar man med andra människor tycker jag inte att man kan kräva "tyst och lugnt" men respekteras måste du givetvis.

man ska inte väcka andra familjemedlemmar på natten.

vad säger/gör hon när du förklarar vänligt och respektfullt att de måste vara tysta på natten ?
  • näradig

gamla plum skrev 2009-03-16 15:29:15 följande:

Men hon tycker att hon är tyst. Och jag tror säkert att dom försöker att vara tysta, men hon har en förmåga att tappa saker i golvet, springa ner i köket och vårt hus har pappersväggar så jag hör allt. jag hör när min sambo öppnar sin snusdosa på undervåningen när jag ligger i min säng. Det enda som skiljer vårt sovrum med hennes är garderober och allt hörs. Jag hör henne när hon är själv oxå men det är en j-vla skillnad. Jag har nog blivit känsligare sen min mamma gick bort för ca 2 år sen och att jag har en pappa som varit väldigt sjuk det senaste året sätter oxå sina spår. Då jag hela tiden oroar mig för honom. Detta har gjort att jag inte orkar med tjafs. Men i hennes värld är det bara hon som gäller och inte hur någon annan mår.
    kanske någon av er kan byta rum?. det låter ju helt galet lyhört och då får ni ju försöka hitta en lösning på DET problemet. Ett allternativ till öronproppar tex. Men hon måste givetvis lära sig att respektera er och andra. visar ni henne respekt? varför har det blivit så att hon inte respekterar andra?
  • näradig
    John D skrev 2009-03-17 09:02:00 följande:
    Team eller inte, är det föräldrarnas hus så bestämmer dom. Är man dessutom 19 är man myndig och kan flytta hemifrån om man inte trivs.
    ja, men dte är ju det jag ifrågasätter. att det skulle vara föräldrarnas hus. vi har ett hus det är mitt, min partners, våra barns och andra som vi väljer att ta under vårt tak.
  • näradig
    John D skrev 2009-03-17 09:45:15 följande:
    Lite kollektivkänsla där alltså? Själv äger jag mitt hus, och alla är välkommna där så länge dom respekterar mig och mina regler.
    nej. Jag skulle inte vilja bo i kollektiv.
    kollektiv är "Kan även avse en boendeform, där flera personer som inte betraktas som familj permanent eller mer långvarigt bor tillsammans."

mina barn är FAMILJ! Det är deras hem, deras hus. självklart!
Svar på tråden Pojkvän som sover över