Inlägg från: Post partum |Visa alla inlägg
  • Post partum

Pojkvän som sover över

Även om jag tycker att 3 nätter borde vara mer än tillräckligt, så kan jag förstå att dottern blir vrång om ni lägger upp det som att hon ska anpassa sig- för hon känner sig förmodligen rätt överkörd då samtidigt som hon befinenr sig i en ålder då hon vill känna sig vuxen.

Jag tycker absolut att ni ska sätta er ned och prata igenom detta. Fundera på vari problemet ligger. Du säger att dottern betalar hemma, men om pojkvännen även ska bo där heltid bör ju det innebära en viss fördyring. Er boendekostnad fluktuerar knappast beroende på antalet som bor där, däremot kan ju matkostnader och kostnad för hygienprodukter skena iväg avsevärt när det tillkommer fler i hushållet.

Det låter dock som om kostnaderna inte är det stora problemet utan det faktum att ni inte kan sova. Kan ni komma överens om att de släcker ned vid 23.30 på veckodagarna? Samt att det sover halva veckan hos honom,k halva veckan hos er? Då blir det ju 3-4 dagar per vecka, ungefär det ni var ute efter från början.

Lägg fram det som ett problem som ni måste HJÄLPAS ÅT att lösas; istället för att berätta för henne hus hon sak göra. Det kan kännas betydligt mer motiverat om man fått vara med och bestämma själv.

• Post partum

gamla plum skrev 2009-03-16 16:09:10 följande:

Ärligt talat vet jag inte vad som hänt med henne. Men hon är ruggigt bortskämd med att hon fått som hon vill. Bakgrundsfakta: När hon va 15 träffade hon en kille som bodde på andra sidan stan. Eftersom hans föräldrar bodde i hus och han hade en egen stuga så flyttade hon dit och vi betalade för att hon skulle bo där. Där bodde hon i ca 2 år sen gjorde han slut. Då flyttade hon till pappa där hon bodde i 1 år men hade dispyter med hans nya typ hela tiden och tyckte att hon skulle flytta till oss. När hon sa detta upplös jag henne om att vi inte kommer att acceptera att pojkvännen sover här lika mycket som hos pappa. Och då sa hon att dom kommer vara mycket där hos honom. För att hon skulle få bo lite fint, så tapetserade jag hennes rum även fast jag va tvungen att åka till min pappa varje helg för att ta hand om honom. Men jag kämpade på. Jag ber henne aldrig om något hushållsarbete, men hon tvättar sina egna kläder. Hon fick en 32" tv för 8000 som hon behöver betala 3000 för. Eftersom den gamla va dålig. Det enda hon har att klaga över är att han inte får sova där tillräkligt ofta. Tyvärr har jag kanske engagera mig tillräkligt i henne då hon bodde borta eftersom jag själv inte alltid mått så bra.
    Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera detta, så jag ber på förhand om ursäkt för eventuella "grodor". Jag tycker att det låter som att du är så uppe i allt svårt du varit med om att det i princip inte finns plats för dottern och hennes känslor. Jag inser att detta säkert låter jättehårt och det är inte min avsikt att såra, jag vill bara framföra mitt perspektiv på det hela utifrån vad du berättat. Du har varit med om mycket jobbigt de senaste åren och du tycker att dottern borde vara tacksam för att du tapetserat och köpt en ny TV. Samtidigt har hon blivit dumpad, flyttat mellan exet, pappan och dig, haft konflikter med pappans nya, och vill antagligen helst av allt bo hemifrån även om hon inte kan det pga att det är svårt att få tag på egen lägenhet.

Jag tycker som någon sa att det kanske vore en idé för någon av er att byta rum om den möjligheten finns, alternativt fundera över isoleringen. Är det så pass illa att ni retar er på om någon öppnar en SNUSDOSA på en ANNAN VÅNING känns det ju omöjligt att blidka er. Då kan man ju inte vända sig i sängen utan att någon går i taket.
Svar på tråden Pojkvän som sover över