Inlägg från: gamla plum |Visa alla inlägg
  • gamla plum

Pojkvän som sover över

näradig skrev 2009-03-16 12:42:27 följande:
    Carola Carro skrev 2009-03-15 19:48:44 följande:
    det där låter så illa. har man inget hem förens man flyttar "hemifrån"??Vårt hem är hela familjens. inte bara min partners och mitt utan lika mycket barnens. Det är vi gemensamt som lever, sköter och bestämmer här.hur ska man kunna känna sig som en del av familjen när man inte är lika viktigt i hemmet?
    Hur gamla är dina barn?

Kanske är ni inte lika känsliga, tur för er.
    Men det påverkar oss, och vi vill inte ha gäster hemma flera ggr i veckan eftersom jag vaknar flera ggr per natt och jag inte kan somna. vilket påverkar mitt jobb.

Öronproppar är inte ett alternativ då jag har problem med mina öron som det är.

Det som är det värsta är att hon inte kan ta ett nej. Skulle vi tillåta honom att sova där oftare och säga nej någon gång när hon har "planerat" så ska man behöva komma med värsta försvarttalet och ha 100 skäl till att han inte ska sova över.
    Inte bara att man inte vill ha gäster hemma.
  • gamla plum

Ja jag tycker det är relevant eftersom det finns folk som har åsikter om saker dom inte vet något om.

Visst kan man anse att dom tillhör familjen och allt detta men till saken hör vilket inte har framkommit är att min sambo har kronisk värk 24-timmar om dygnet och har svårt att sova som det är pga värken.
    Detta gör även att han inte har så hög tolerans nivå när det gäller ungdomarna.

Jag är inte en person som vill ha mycket folk omkring mig, Tycker om när det är tyst och lugnt. Om dom hade gått och lagt sig som normala människor och sovit på nätten skulle det vara mera ok. Men man kan bli väkt kl 3 för att dom sitter och fnissar eller tappar saker i golvet och dyl. Inte så kul när man ska jobba dagen efter.

• gamla plum

Men hon tycker att hon är tyst.
    Och jag tror säkert att dom försöker att vara tysta, men hon har en förmåga att tappa saker i golvet, springa ner i köket och vårt hus har pappersväggar så jag hör allt.
    jag hör när min sambo öppnar sin snusdosa på undervåningen när jag ligger i min säng.
    Det enda som skiljer vårt sovrum med hennes är garderober och allt hörs.
    Jag hör henne när hon är själv oxå men det är en j-vla skillnad.

Jag har nog blivit känsligare sen min mamma gick bort för ca 2 år sen och att jag har en pappa som varit väldigt sjuk det senaste året sätter oxå sina spår.
    Då jag hela tiden oroar mig för honom.
    Detta har gjort att jag inte orkar med tjafs.
    Men i hennes värld är det bara hon som gäller och inte hur någon annan mår.

• gamla plum
    näradig skrev 2009-03-16 15:32:12 följande:
    gamla plum skrev 2009-03-16 15:29:15 följande:
    kanske någon av er kan byta rum?. det låter ju helt galet lyhört och då får ni ju försöka hitta en lösning på DET problemet. Ett allternativ till öronproppar tex. Men hon måste givetvis lära sig att respektera er och andra. visar ni henne respekt? varför har det blivit så att hon inte respekterar andra?
    Ärligt talat vet jag inte vad som hänt med henne. Men hon är ruggigt bortskämd med att hon fått som hon vill.
    Bakgrundsfakta: När hon va 15 träffade hon en kille som bodde på andra sidan stan. Eftersom hans föräldrar bodde i hus och han hade en egen stuga så flyttade hon dit och vi betalade för att hon skulle bo där. Där bodde hon i ca 2 år sen gjorde han slut.
    Då flyttade hon till pappa där hon bodde i 1 år men hade dispyter med hans nya typ hela tiden och tyckte att hon skulle flytta till oss.
    När hon sa detta upplös jag henne om att vi inte kommer att acceptera att pojkvännen sover här lika mycket som hos pappa. Och då sa hon att dom kommer vara mycket där hos honom.

För att hon skulle få bo lite fint, så tapetserade jag hennes rum även fast jag va tvungen att åka till min pappa varje helg för att ta hand om honom.
    Men jag kämpade på.
    Jag ber henne aldrig om något hushållsarbete, men hon tvättar sina egna kläder.

Hon fick en 32" tv för 8000 som hon behöver betala 3000 för. Eftersom den gamla va dålig.

Det enda hon har att klaga över är att han inte får sova där tillräkligt ofta.
    Tyvärr har jag kanske engagera mig tillräkligt i henne då hon bodde borta eftersom jag själv inte alltid mått så bra.
  • gamla plum

Emma tvärtemot
    Jag kan nog erkänna att jag inte riktigt varit lyhörd för hennes känslor den senaste tiden. Då jag knappt har haft ork eller tid att ta tag i mina egna känslor.
    Angående hennes otacksamhet gäller ju inte bara tapetsering och tv:n
    Utan det enda hon kommer ihåg är allt negativt som man gör, dom positiva sakerna försvinner väldigt snabbt i minnet. Vilket kan nog så jobbigt, det är inte så att hon jublar av glädje när man gör något bra. Men skriker högt om man inte gör som hon planerat.
    Den värsta fajten ligger mellan henne och sambon, då han har minde tålamod med henne. Dessutom tror jag inte att han är så förtjust i pojkvännen då det har varit lite turbulent mellan henne och pojkvännen. vilket jag inte vill gå in på.

Men det största problemet är ju fortfarande att han inte kan sova när det låter.
    Och det gör det även om dom försöker vara tysta.

• gamla plum
    John D skrev 2009-03-17 09:45:15 följande:
    Lite kollektivkänsla där alltså?Själv äger jag mitt hus, och alla är välkommna där så länge dom respekterar mig och mina regler.
    Håller med. Jag vill inte bo i kollektiv.
    Jag är ensambarn och tycker inte att man ska behöva öppna sitt hem för alla hela tiden.
    Jag vet att man ska se sina barns respektive som familjemedlemmar och hela den biten. Men det blir svårt när man känner att man inte kan vara riktigt sig själv när dom finns i huset. Vilket min sambo har ännu svårare för än mig.

Jag tycker det blir lättare att se sitt barns partner som självskriven när dom har eget boende av någon konstig anledning.
    Kanske för att man ser dom som mer vuxna då.
  • gamla plum

ta vad som helst då skrev 2009-03-23 00:47:12 följande:

Håller med TS, det är lika lyhört hos oss, och som du säger det tappas saker (låter som om dom tappar möber ibland ) springs på toa, springs i trappan, som knarrar nåt hysteriskt.Sen som så många skriver; varför bor hon hemma, är det inte dags att flytta hemifrån? Vet inte folk om att det är bostadsbrist?Min dotter är 20 år och vill inget annat än flytta hemifrån, men hur? Det är ju inte bara till att TA en lägenhet,eller......
    Va skönt att det finns någon med exakt samma problem som jag . Välter dom en läskflaska börjar man undra om tv:n ramlade i golvet. Sen kan hon inte gå i trappen utan måste då springa upp och ner.
    Jag vet inte vad dom tänkte 1973 när huset byggdes men att att göra rum med garderober som avskiljare är inte så smart ljudmässigt.
  • gamla plum
    nilelitet skrev 2009-03-23 11:07:46 följande:
    Dotterna är väl 19år alltså myndig, vill hon inte bli behandlad som ett barn borde hon kanske sluta vara ett och flytta hemifrån. Så länge man bor hemma får man väl anpassa sig efter reglerna i det huset.
    Hon gör allt för att få tag på en lägenhet, men det är inte lättaste i sthlm.
  • gamla plum

ta vad som helst då skrev 2009-03-23 11:03:44 följande:

gamla plum skrev 2009-03-23 09:33:18 följande:
    Garderober som avskiljare???? Va lyxigt, vi har ingenting Vårat radhusliknande lägenhet byggdes på 90 talet, och jag tror dom hade råd med papper som vägg........ Nä, jag vet , det är hopplöst, man vill ju att det ska funka så varje gång säger man,- men då MÅSTE ni vara tysta-Oftast funkar det, men inte alltid. Nu har ju mina stora barn det så att dom delar rum, för tillfället) så när dom har sina killar med sig är det INTE kul!!!!!Hade en regel förut att köket stänger tio och att det ska vara tyst halv elva
    Jag förstår inte vara det ska vara så viktigt att dom sover ihop varje kväll. Det skulle aldrig jag fått när jag va i den åldern om jag bodde hemma.
    Men det är som att dom ska leva vuxenliv även fast dom bor hemma.
    Jag har försökt att förklara för min dotter att in sinom tid kommer dom få bo ihop och kan sova i samma säng varje kväll. Men inte så länge hon bor hemma hos oss.
    Han får ju vara där varje helg fredag och lördag.
  • gamla plum
    nilelitet skrev 2009-03-23 11:18:39 följande:
    gamla plum skrev 2009-03-23 11:10:23 följande:
    Bor själv i stockholm, flyttade hemifrån när jag var 16. Har man viljan och söker aktivt är det faktiskt inte omöjligt. jag tycker att så länge hon bor hemma hos er får hon respektera era regler. motivationen till att hitta lägenhet kanske blir större om allt inte går ens väg hemma...
    Det stämmer. Jag tror inte hon har sökt så aktivt förrän nu när "hela världen är emot henne" (hennes ord)
    Vi har hittat en etta som skulle vara perfekt men vi har inte fått något svar där ännu.
    Men vi håller tummarna allihop för att allas problem skulle vara lösta då.
    Min sambo skulle få lugn och ro och skulle få sova ihop med pojkvännen varje natt och jag skulle slippa medla.
  • gamla plum

Det har varit väldigt mycket sova hos oss. Men det går till en gräns och när man då tycker att man har fått nog så tar det hus i helvete

• gamla plum
    Tokstolla skrev 2009-03-28 18:18:34 följande:
    Varför sover hon inte hos honom?
    Det gör dom men där får dom inte heller sova varje natt, vilket gör att dom tycker att vi ska lätta på reglerna.
  • gamla plum
    Teeeeess skrev 2009-04-18 14:24:17 följande:
    Jag är väl i nästan samma ålder som din dotter. Jag är 20 idag, ska fylla 21 men har varit tillsammans med min nuvaranda sambo sedan jag var 15.Min mamma var i början lite skeptisk till att han skulle sova över, det var ju lite nytt för henne då Men när vi varit tillsammans i drygt ett halvår så märkte hon att det blev mer seriöst och han fick då sover över ibland.Efter ett tag sov vi tillsammans varenda helg och någongång enstaka ibland på vardagarna, handlade om två dagar i månaden kanske. Men då var vi aldrig vakna så sent då vi hade skola dagen efter. Men jag hade en kompis som hade en pojkvän som sov där varenda dag och dem var uppe hela nätter o.sv. Hennes föräldrar tyckte det var helt okej, men föräldrar är ju så olika!Idag bor jag med min pojkvän, men nu är det lillebrors tur att retas med mamma och hon sover bara där på helgerna eller han hos henne. Det är ju vanligast så!Fast på lov kan det ju hända att man sov över med..Men vad du ska komma ihåg är att det är DITT hus och det är DINA regler!
    Tack för ditt inlägg. Känns skönt att det finns någon i min dotters ålder som förstår vad det handlar om.
Svar på tråden Pojkvän som sover över