ingen rörlighet efter nedfrysning/upptining
Om man konstaterat att det finns 1 miljon spermier men ingen rörlighet efter nedfrysning/upptining, kan man ändå bli gravid "normalt"? Kan det funka då? Då är de ju varken frysta eller upptinade.
Anledningen till att jag frågar är att min sambo i höstas drabbades av testikelcancer och då fick frysa ner spermier innan operationen. Ngn månad efter att tre omgångar fryst ned fick vi veta att de sparats för framtida bruk inget om kvalitén eller så.
Dessvärre fick vi veta att cancern spridit sig och därför fick han frysa ner en omgång till innan strålbehandlingen påbörjades. Innan jul fick vi då besked om att det fanns 1 miljon spermier men att de inte klarade just nedfrysning/upptining. Vi fick aldrig ngt svar på om de första var okej (så tolkade vi det iom att de fanns i förvar sas)
Nu har vi i onsdags fått det glädjande beskedet att strålbehandlingen hjälpte och att cancern är borta. Så nu blickar vi förstås framåt. Läkaren verkade lika konfunderad som vi över de olika besked vi fått. Så hon skickade remiss till andrologi/sexualmedicin på KS Huddinge (de första proverna lämnades dock till fertilitetskliniken på dito avdelning). Så i väntan på svar hoppas jag att ngn kan ge mig info/hopp.
Just nu gläds vi enormt över att han är frisk. :D