• JoJo08

ingen rörlighet efter nedfrysning/upptining

Om man konstaterat att det finns 1 miljon spermier men ingen rörlighet efter nedfrysning/upptining, kan man ändå bli gravid "normalt"? Kan det funka då? Då är de ju varken frysta eller upptinade.

Anledningen till att jag frågar är att min sambo i höstas drabbades av testikelcancer och då fick frysa ner spermier innan operationen. Ngn månad efter att tre omgångar fryst ned fick vi veta att de sparats för framtida bruk inget om kvalitén eller så.
    Dessvärre fick vi veta att cancern spridit sig och därför fick han frysa ner en omgång till innan strålbehandlingen påbörjades. Innan jul fick vi då besked om att det fanns 1 miljon spermier men att de inte klarade just nedfrysning/upptining. Vi fick aldrig ngt svar på om de första var okej (så tolkade vi det iom att de fanns i förvar sas)

Nu har vi i onsdags fått det glädjande beskedet att strålbehandlingen hjälpte och att cancern är borta. Så nu blickar vi förstås framåt. Läkaren verkade lika konfunderad som vi över de olika besked vi fått. Så hon skickade remiss till andrologi/sexualmedicin på KS Huddinge (de första proverna lämnades dock till fertilitetskliniken på dito avdelning). Så i väntan på svar hoppas jag att ngn kan ge mig info/hopp.

Just nu gläds vi enormt över att han är frisk. :D

• Svar på tråden ingen rörlighet efter nedfrysning/upptining
  • kicki np

Hej Jojo08
    min man har också frysta spermier som vi kommer använda till ivf/icsi. Läkaren säger att enligt den kontroll man gjorde på dem innan man frös ner, så var där många spermier men de var inte så pigga. Nu återstår ju att se hur pigga de är när de ska tinas upp efter 8 år... hmmm...
    men jag har inte hört talas om att man kollar huruvida de klarar frysning/upptining innan man fryser ner... måste fråga läkarna...

men vilken tur att din man nu mår bra och är frisk. jätte stort grattis! vilken lättnad. det måste ju ändå vara viktigare, eller hur?!

jag förstod inte ditt inlägg... har ni nedfrysta nu eller??? och hur har det gått annars med er remiss?

• Bling1975

Förmodligen så kanske de "färska" hade kunnat ge upphov till en graviditet men oddsen för att din man har en normal spermieproduktion nu efter behandlingen om den inte var toppen innan är tyvärr inte så stora. Var den dock normal tidigare så får en hel del tillbaka den efter ett antal år men det vet man aldrig.

Min man har också testikelcancer. Han hade redan innan cancern nedsatt mängd så vi fick göra IVF. När cancern kom så lämnade han prov för nedfrysning innan operationen men det blev tyvärr väldigt få spermier och de som de provade att frysa och tina klarade sig inte. Efter operationen men innan kemon så gjordes en testikelbiopsi på den friska testikeln men inga rörliga spermier hittades så vi får nog sätta vårt hopp till de tre embryon vi har från tidigare IVF försök eller spermiedonation.

Om ni vill ha barn redan nu så hade jag nog bett om ett nytt spermaprov och om det inte visade något en biopsi och sedan ställt mig i kö för IVF eller spermadonation beroende på resultatet.

Visst är det sorgligt att det blir så här med fertiliteten men vi får ändå vara tacksamma för tt vi fortfarande har våra mn kvar i livet. Jag önskar er verkligen ett stort lycka till!

Stitch längtar efter Lilo
  • kicki np

hej
    jag hade totalt glömt bort denna tråden, men hittade hit igen ;)
    vi har redan kollat min mans spermier två gånger, en gång i höstas och en gång nu i vår. inga spermier alls... så som sagt, vi hoppas på de nedfrysta. men enligt läkaren säger de att det var ok testresultat på dem innan de frös ned, så hoppas hoppas att nån liten stackare klarar sig. annars har vi också pratat om donator. men det är för djävla trist alltså. men livet är inte alltid så super kul! ;)
    min man har inte haft cancer utan har en vaskulit och därav fått medicinering som gjort att hans spermier flytt sin kos.
    vi är igång med ivf nu, och det känns skönt. v.20 får vi reda på om de klarar upptining eller inte... nervigt! så får man ju också hoppas på att man får tillräckligt med ägg.
    jag önskar er verkligen jätte lycka till. hoppas allt kommer gå susen! kram

Svar på tråden ingen rörlighet efter nedfrysning/upptining