Du måste logga in för att svara i en tråd.

• MeandHim

Färga en soffan?

Har en ljus/mellangrå soffa rätt stor variant med massa kuddar.
    skulle gärna vilja färga den mörk grå, nästan svart men INTE svart.
    Nån som har erfarenheter, tips osv??
    Har ju ingen aning om hur man gör sånt här

• Svar på tråden Färga en soffan?
  • MeandHim

Mamsis, bra tips! Jag får nog dela upp den i flera omgångar för allt får inte plats i maskinen samtidigt.
    Tror du det måste vara exakt lika mkt tyg i varje tvätt?
    kan det isåfall bli olika resultat?

• Mamsis

Ja det kan bli olika resultat, men jag chansade och delade på en höft... LIIIIIIIIITE skillnad kan man se om man tittar noga, men hittills är det bara jag som sett det.

Beroende på hur mycket tyg det är så blir det ju mörkare eller ljusare.

• MeandHim

Mamsis, ja jag misstänkte det. Får dela upp det och väga så att det blir hyffsat lika.
    Kan man färga i badkaret annars tro?
    Fast då kanske man får stå och röra en par timmar? :-P

• Mamsis

Ja, röra lär du få göra. En hel massa. Och det kan bli lika flammigt för det.

Man kan säga att det viktiga är att allt har plats att snurra runt ordentligt, så max halv maskin.

• principisessan

tycker du ska satsa på att färga i maskin och inte ge dig på sprayfärger som finns att köpa till textilier, de ger en lite plastig känsla och är rätt dyra så det blir nog bara kostsamt och inte alls garanterat bra resultat.

• MeandHim

mumin, ok...visste inte ens att det fanns i sprayform. Men då ska jag inte testa det iaf

• Triple Trouble
    MeandHim skrev 2009-03-16 12:12:21 följande:
    Tripple trouble. Vad använde du för märke då? Min soffa är från Em möbler och har MASSA tyg så jag får nog färga i badkaret om det inte ska bli flammigt. Eller kan man färga i tvättmaskinen i olika omgångar?
    jag körde den i två delar. Det gäller att uppskatta eller väga den så du vet hur mycket mängd färg man ska använda. På min soffa färgades trådarna också, så det blev kanonsnyggt. Däremot färgade jag en annan soffkudde från en annan soffa, där förblev trådarna vita, så man får vara beredd på vita sömmar på vissa soffor.

tror det var nitor färg jag använde, köpte den på öb. Jag har tvättat överdraget flera gånger (ungarna var kräkbebisar) och överdraget är fortfarande mörkbrunt
  • Mamsis

Shit, jag ljög visst förut! Jag färgade inte alls med Herdins utan Nitor! Sorry!

• MeandHim

Mamsis, ok....
    Tänkte jag skulle måla om o tapetsera vardagsrummet först så färgar jag soffan sen så vi får väl se när det blir

• Måne och Sol

Vi har inte avtagbar klädsel så jag blev lite nyfiken på sprayfärgen. Vilka saluför den och hur funkar det?

• Mamsis

Till inlägg 20, läste att någon testat att svampa in färgen och att det hade gått bra. Det går dock åt ganska mycket färg både vid sprayning och svampning skulle jag tro. Men det kan det ju vara värt. Ett tips annars, kolla vad det kostar att få en ny klädsel sydd av er lokala sömmerska. Ibland är det inte så dyrt som man tror.

Svar på tråden Färga en soffan?