• Thilia

Vad kan man egentligen göra med röda vinbär??

Jag har massor av dessa fruktansvärt sura bär och nu har jag plockat in flera liter, men vad ska man egentligen ha de till??

Sylt: Jovisst, men det behövs ju MASSSSSOR av socker för att tämja de där bären!!
    Gele: Mycket gele blir det!!
    Saft: Samma som sylten, va?
    Kakor: Ska man ju hålla sig ifrån när man vill gå ner i vikt!

Egentligen så är de väl godast att äta direkt från busken, va?? Eller är det någon som har nåt tips??

//Thilia

• Svar på tråden Vad kan man egentligen göra med röda vinbär??
  • TheAngelMoM

saften behöver itne alls vara mycket socker i!
    tycker att röda vinbär har en uppfriskande smak som rabarber, citron osv.
    jag köper helst osockrade safter utan konseveringsmedel o grejjer
    as gtt med lite syrlig uppfriskande saft *tycka*

• Sunshine02

Man kan göra gelé eller så brukar svägerskan göra kaka i långpanna med röda vinbär.. gottigt.. o syrligt

• bambigirl

Mormor brukade göra rödvinsbärssaft med citron i och den görs som vanlig saft. Den blir inte sur, men inte jättesöt heller. Passar jättebra att dricka till maten.

Annars är ju gele så himla gott. Gör och ge bort, folk brukar bli så glada...

• giz
    ååååå rödvinbärssaft med citron och eller rabarber i mums mmums
    *tar på mej kamoflage kläderna å pallar en 10 liters hink vinbär*
    där imot fattar jag inte hur folk kan äta svartavinbär... dom är hemska ju
  • MariaK

saft (Vet att saftblandning rabarber/vinbär eller krusbär/vinbär är jättegoda),
    gele,
    snabbbakade kakor (perfekt för oanmälda gäster, frysbären i små burkar),
    bara äta som de är med glass...mmmmmmmMMM GOTT.

• MariaK

Hittade några saft recept men det finns massa olika variationer av dem.

Röd vinbärssaft

1 sats

Ingredienser

1 kg röda vinbär (ca 2 liter)
    5 dl vatten
    finns som ekologisk vara 6-7 dl socker, per liter avrunnen saft
    1 krm natriumbensoat, per liter saft

= Denna symbol visar att ingrediensen finns som ekologiskt alternativ

Tillagning

Bären behöver varken repas, snoppas eller kärnas ur. Skölj bären och låt dem rinna av. Frysta bär behöver inte tinas. Koka upp vattnet i en stor gryta. Lägg i bären. Koka ca 10 min. Tryck sönder bären med en träsked mot grytans kant.

Häll upp bärmassan i en silställning och låt saften självrinna 20-30 min. Mät upp den i en rengjord gryta. Tillsätt sockret och koka saften på svag värme ca 10 min. Skumma saften väl.Tillsätt natriumbensoat utrört i lite saft.

Häll upp saften på väl rengjorda varma flaskor. Förslut dem genast med skruvkork eller kokta korkar. Förvara saften svalt.

Rödvinbärssaft med kryddor
    För den som vill ha en lite mer spännande saft ...

1 l röda vinbär
    2 lime
    3 dl strösocker
    5 dl vatten
    2 vaniljstänger
    5 kardemummakärnor
    2 stjärnanis (kan uteslutas)
    Rensa bären ordentligt. Pressa limen. Lägg bär, limesaft, socker, vatten, vaniljstänger, kardemummakärnor och eventuellt stjärnanis i en kastrull och sjud sakta i en halvtimme. Låt alltsammans stå och dra i en timme. Skumma om det behövs.
    Sila och häll upp saften ända upp till kanten på väl rengjorda, varma flaskor. Sätt på korken och förvara svalt.

Svar på tråden Vad kan man egentligen göra med röda vinbär??