• Em4

Öppen 2cm, hur lång tid tog resten för er?

Hej!
    Jag är bubblande lycklig. Har precis kommit hem från ett pitstopp på förlossningen. Min slempropp gick igår förmiddag vid 12tiden, var lite osäker på om det var det som hände, men fick det bekräftat av barnmorskan nyss;) Började få lite mer regelbundna värkar i samband med det, vid 6tiden igårkväll så hade jag regelbundna värkar m 10 min mellanrum. Detta eskalerade till var 5e minut vid 10tiden. Sen har det hållit sig där nånstans under natten (har varit alldeles för spännande för att kunna somna). Vi åkte in till förlossningen kl.4.30 efter tel.samtal m barnmorska. Då min sambo jobbar 12 mil hemifrån ville jag gärna veta om vi kommit nån vart, för att kunna bestämma om han skulle åka iväg och jobba eller ej. Dröm om min glädje när barnmorskan uttrycker "nu känner jag bebisens huvud med fingret" :) Jag var öppen ca 2cm. Frågade hur lång tid hon trodde att det skulle ta, hon tyckte att min sambo kunde stanna hemma från jobbet. Jag frågade om det inte kunde ta flera dagar, men hon trodde att det nog skulle gå relativt fort, och inte alls ta flera dar "det brukar gå rätt fort för er yngre tjejer". Pirrigt och grymt spännande! (Till saken kanske hör att jag ätit bricanyl i åtta veckor för att motverka förtidigt värkarbete, slutade m de pillren i torsdags.. kan ju ha betydelse för varför hon tror att det kommer gå relativt fort också.. vet inte? Några förslag?)
    Har för mig att jag läst om vissa som varit öppna 2cm flera veckor? Vill jättegärna höra hur det var för fler! Oavsett om det gick relativt fort eller långsamt! Jag är laddad till max om det blir förlossning inom kort.. ska bara försöka sova lite nu ifall det blir mer intensivt framåt förmiddan:)
    Åååhh.. jag kanske får bebis snart! Va tror vi?

• Svar på tråden Öppen 2cm, hur lång tid tog resten för er?
  • LindaL1983

Är ju jättesvårt att veta. Min slempropp gick 4 veckor innan, var även öppen 2-3 cm innan,hade lite värkar då och då, men när det väl drog igång gick allt jätte fort, 4 tim med första och 1,5 timma med andra.

Filippa December 06 Ebba December 08
  • MS82

Jag var öppen 2 cm, 2v innan dottern föddes.
    Min slempropp lossnade kvällen inann hon föddes. Värkar drog igång på imorronen o hon föddes vid 23.

• LHUF

Från mina 5 cm till 10 gick det på 6 timmar, men sedan tog det stopp men 6 timmar från 5-10 cm. 

Tilde 080319
  • Em4

Ååhh va kul att så många skriver! Tusen tack för era kommentarer:)
    Sitter här m mina sammandragningar och har inte alls lust att gå&lägga mig.. är alldeles för spännande det här!

• Lovizas Mamma

2,5 dygn på BB med kraftiga regelbundna värkar, dom sa till mig med att det skulle gå "relativt fort", jag var också ung (20 år). men när krystvärkarna väl kom så tog det bara 30 minuter.

• En bebis i magen

Jag var inne då jag var tre cm öppen. Vi valde att åka hem, då de ju skulle ta flera dygn (förstföderska). Åkte hem, tog två alvedon, kräktes, var tillbaka på förlossningen en timme senare och var då 5 cm öppen. Sen öppnade jag mig helt på en timme och hade krystvärkar i 25 minuter. Det måste inte alltid ta lång tid. Nu väntar jag nr 2 och är lite orolig att det ska gå super-jättefort.

• Lilla Morran

Var öppen 4 cm när jag kom in, sonen föddes 7 timmar senare. Aktivt värkarbete hela vägen och 2 timmar krystvärkar...

• Lollo1977

när jag kom till FL var jag öppen 2cm, sonen var sen ute efter 4 tim =)

Värkar konstant sen gick vattnet där efter krystade jag 3 ggr sen var han ute...

• 3 barns mamma84

jag var öppen 2½cm och min tapp var ej mogen ännu för förlossning och jag hade gått in i v 41+2 men då fic jag planeradsnitt tackar gudarna för det !!
    Ja jag fick inte föda fram honom alls då.

Med dottern så såg jag aldrig slemmisen och hade aldrig några värar helt blötslik v 41+1 gick vattnet hehe och hon föddes 2 dagar efter

Ts håller tummarna för dig och grattis i förskott

• MariamedTrollet

Efter 11 h med värkar hemma åkte vi in till förlossningen, var då öppen 3 cm. Efter 9 h på fl var våran tjej ute. *lycka*

Felicia, 061206 och Knytet, bf 090428
Svar på tråden Öppen 2cm, hur lång tid tog resten för er?