• Myyra

Just konstaterat att jag är laktos-intolerant! Ska bege mig t affären och tar gärna emot er goda tips!!

Nytt läge i livet och en hel del att lära sig!
    Ni är säkert många som har mycket erfarenhet av att handla laktosfritt. Jag skulle bli väldigt glad för tips och råd!!
    Ska just till affären och var börjar man?
    Laktosfri mjölk känns självklart men sen... Har ni tips på bra bröd mm mm så skriv gärna!

Tackar så mycket på förhand!!

• Svar på tråden Just konstaterat att jag är laktos-intolerant! Ska bege mig t affären och tar gärna emot er goda tips!!
  • meic

Hej!
    Allt är precis som vanligt kan man säga, för det finns så stort utbud av laktosfria saker, så du behöver bara byta ut vanlig mjölk, smör, grädde etc mot laktosfri så kommer det gå toppen!

Det finns ju fil, yoggi, creme fraische, gräddfil etc etc

• Zanna1983

Så gott som allt bröd i affären idag är laktosfritt idag Sen har ju Valio väldigt bra produkter du kan använda ist. Jag känner ingen skillnad på deras grädde med vanligt. Kommer gå bra ska du se

• Nina1982

Välkommen till denna värld
    Jag är inte jättekänslig så jag äter ost osv men vet att vissa inte tål det.
    Milda Culinesse är mjölkfri så den använder jag, så slipper man köpa de mjölkfria flytande. Det finns ju de flesta laktosfria mjölkprodukter nu för tiden som man kan använda istället för vanliga. Bara ens affär har ett stort utbud så är det ingen fara =)

När det gäller bröd så är de flesta också mjölkfria, pågens utbud har jag för mig är helt utan men det är bara att läsa på allt innan man handlar, det är så jag lärt mig =) Tänk på att vissa lite mindre märken kan ha mjölk i sig, vet att en del korvar har det.

Ica har en jättebra liten kom i håg lista i fick format där det står vad som kan innehålla laktos, tror till o med man kan skriva ut den... Det behöver ju inte bara står mjölk eller skummjölk...

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=mat_recept_dynamic&viewid=746327

Gå in där och ladda ner lathunden. =) Sen finns en sida som heter allergimat.se (tror jag) där var jag inne i början och lusläste allt!

Men som sagt, läs på allt i början så lär man sig till slut vad som funkar eller inte =)

Lycka till! Har du några mer frågor så fråga på =)

• Myyra

Tusen Tack för snabba svar!
    Ska genast kolla icas hemsida med lathund.
    Lite snårigt i början så jag uppskattar verkligen era tips.

• musli

Har två laktos-intoleranta i familjen!

Rekommenderar verkligen Valio mjölk och grädde. Maken provade nån annan sort en gång och han tyckte den smakade äckligt och numera är det enbart Valio som köps. Valio laktosfri mjölk finns dessutom numera som standard-mjölk också!!!! Jihooo!!!

• vickis75

Vi använder främst produkter från Valio eller Skånemejerier. Det är de barnen tycker smakar bäst.

En grej att tänka på är att när det står "vasslepulver" i innehållsförteckningen så innehåller produkten laktos.

Annars tycker jag rent allmänt att det oftast går att hitta laktosfria alternativ - vi har hittat leverpastej t.ex. där de flesta annars innehåller laktos. Som bordsmargarin använder vi Becel (den vanliga - Gold innehåller mjölk) - och till matlagning ofta Milda Culinesse. Det laktosfria hårda smöret ger väääldigt god smak på pajskal. *nickar nöjt*

Bara den ovetande blir arg, den vise förstår. - morrdraken.blogspot.com -
  • KajsaLiza

Jag är själv laktoskänslig och upplever att jag tål laktos olika bra olika dagar. Om jag har ätit bra mat under dagen funkar det att slarva lite...men en hel dags slarvande är lika med magknip.
    Finns ju någonsorts tabletter som spjälka enzymet laktas, bra att ta om man ska på kalas eller liknande.
    Lycka till!

• Myyra

Tackar hjärtligt för svar!!

• Nina1982

Jag vill bara flika in att jag äter bregott mellan, den har lite laktos i sig men inte mycket alls och det funkar för mig, men som sagt är man jättekänslig så ska man inte, åt becel förut men sen när jag fick veta att det är typ mindre än 0.5 g laktos i 100 g smör så använder jag bregott =) Smakar mycket bättre än Becel skiten =) Keiju använde jag också ett tag och milda mjölkfria men de smakar inte lika gott som bregott =)

• Nina1982
    http://www5.arla.se/Default____17637.aspx

Denna sida är bra att titta i och se hur mycket laktos det är i arlas produkter, men jag håller mig till alla laktosfria ändå förutom bregott för det använder man ju inte så mycket åt gången...

Jag äter också apetina fetaost, inte laktosfria som det finns nu och den är också 0.5 så jag håller mig till så lite i så funkar det...
  • vickis75
    Nina1982 skrev 2009-03-17 19:19:41 följande:
    Jag vill bara flika in att jag äter bregott mellan, den har lite laktos i sig men inte mycket alls och det funkar för mig, men som sagt är man jättekänslig så ska man inte, åt becel förut men sen när jag fick veta att det är typ mindre än 0.5 g laktos i 100 g smör så använder jag bregott =) Smakar mycket bättre än Becel skiten =) Keiju använde jag också ett tag och milda mjölkfria men de smakar inte lika gott som bregott =)
    Jo Bregott är helt klart godast om jag får välja - tyvärr har vi fått välja bort det eftersom dottern reagerar redan vid små små mängder laktos.
    Bara den ovetande blir arg, den vise förstår. - morrdraken.blogspot.com -
  • musli

Maken tyckte att Keiju var helt ok i smaken och dottern brydde sig inte alls vilket smör hon fick! Men nu kan de tack o lov äta bregott!!!!

Svar på tråden Just konstaterat att jag är laktos-intolerant! Ska bege mig t affären och tar gärna emot er goda tips!!