• Meran

Nu ska sambon lära sig svenska!

Hur sjutton börjar man?
    Har tänkt köpa en svenska för invandrare bok för att ha något att gå efter och inte bara lära honom räkna och "vill du ha kaffe" fraser. Något med en liten grammatisk bas och kanske övningar och liknande. Vill gärna ha något att gå efter i början och en bok ger ju en ordentlig struktur på inlärningen. Han kan endast ett fåtal ord som han snappat upp under semestrarna så det behövs en grundkurs i svenska!

Hur har ni gjort som har en partner som har lärt/lär sig svenska? Vi bor ju inte i Sverige så han kan inte gå på undervisning eller liknande utan jag kommer lära honom allt!

Har ni någon svenskabok som är att rekommendera? Några andra tips? Hjälp oss!

• Svar på tråden Nu ska sambon lära sig svenska!
  • Londonvibes

Vilket land bor ni i? Min man gick en kvällskurs i Svenska då vi bodde i London. Han använde sig även av 'teach yourself Swedish' cd-skivor.

Jag personligen tror att det är svårt att lära sig Svenska utan att gå en kurs om man inte bor i Sverige. Efter ett flertal år utomlands var min egen Svenska grammatik inte på topp (ooops) och jag tycker att det är svårt att förklara grammatiken och varför man säger som man gör, eftersom jag hör hur det ska vara. Men är man bra på gramamtik och har mer tålamod än vad jag ahr så går det säkert bra att lära nån Svenska.

Sif har en bra undervisningsbok, kommr inte ihåg vad den heter nu bara med det måste ju gå att googla. Lycka till!

• Örnie

Efter att min man hade läst en pixibok (!) och varit på semester i Sverige en sommar gick det jättesnabbt tills han kunde perfekt svenska. Han gick även på kvällskurser i Tyskland, men de var så lätta, så han hoppade över de flesta. Vi talar mycket svenska hemma och åker nästan ingen annanstans än till Sverige på semestern. Barnen talar också svenska.

Om din man anmäler sig till en kurs kommer de att säga vilken bok han ska ta. Det kan vara bra att skaffa sig en ordentlig svensk grammatik. Min man ställde ständigt luriga grammatikfrågor. Faktum är att man som svensk inte alltid vet VARFÖR man säger så eller så, fast man vet ATT det är så. Svenskan är lite oregelbunden på vissa områden. Tysktalande lär sig svenska ganska snabbt, likaså holländare. Folk från öststaterna verkar vara ganska språkbegåvade.

Jag har själv undervisat i olika språk och har märkt att de som inte kan något främmande språk från sin skoltid har det mycket svårare i ett nytt språk, än de som redan har fattat att det är olika uttals- och grammatikregler i olika språk. De som inte är vana vid andra språk tenderar till att blockera när det kommer något nytt.

Så du kan förvänta dig olika stor framgång beroende på din mans tidigare språkkunskaper.

• en blev två

Jag kanske inte är den bästa personen du ska prata med för jag har sagt exakt samma sak i snart 12 år

Vi har en bok som heter "Lär dej svenska på 3 månader" kan dock inte påstå att det har funkat, men jag tror inte att det är bokens fel
    Sen har vi ett Data program som heter Rosetta Stone som visst ska vara jätte bra. Väldigt dyrt dock, tror att det kostade ca 1200kr. Men det är verkligen jätte bra. Man kan prata med datorn sen visar den om man utalar orden rätt osv.

Jag har provat några gånger att prata svenska med G sen kan han svara på engelska och det går faktiskt riktigt bra. Fast du vet hur det är, det går 10min sen pratar vi engelska igen!
    Skulle vara kul om vi kunde peppa varandra, för jag vet att de hänger på mej om han ska lära sej.
    Vi ska åka utomlands med hela svenska släkten i September och jag skulle så gärna vilja att han kan förstå lite vad dom pratar om, allt blir ju så mycket roligare då.

• Meran

Jag har kollat upp teach yourself Swedish boken och den verkar vara ett bra alternativ.

Tänkte inte på det men visst hade det varit bra att ha en grammatikbok också. någon som har ett bra tips på en sådan? Det kan vara både från engelska eller spanska.
    Ska faktiskt be mamma skicka mig några av mina gamla pixi-böcker. Det kan ju vara en bra början.

Boken "lär dig svenska på 3 månader", var kan man få tag i den? Vad innehåller den? Grammatik, övningar etc?

Och visst hänger det på mig om han nu ska lära sig. Han är väldigt motiverad och det hänger på mig att verkligen ta tag i det. Jag inbillar mig att han har känsla för språk då han lärde sig engelska väldigt fort.
    Min hemlängtan blir bara starkare med åren och jag har insett att jag har svårt att se mig bli gammal eller ens ha mina framtida barn i skolan här. Sambon går med på att leva i Sverige, men INTE utan att kunna svenska. Så nu måste jag ta tag i det!

Fler ideer någon? Tankar kring partners som lärt sig svenska?

• Snustroll

Vi fick ett sånt där "teach yourself" paket med bok och cd av min familj i present men tyckte inte att det var så bra. Svårt för nybörjare och lite för turistinriktad för oss.

Efter det köpte vi boken "Swedish: An Elementary Grammar-Reader" av Gladys Hird, Göran Huss, och Göran Hartmanmed. Boken i sig är på engelska men med svenska texter och efter varje kapitel ett antal frågor och översättnings- och grammatikuppgifter. Boken är ganska gammal så texterna är lite föråldrade men det spelar ingen roll. Ca 1-2 timmar att ta sig igenom ett kapitel.

Annars rekommenderas att prata svenska så mycket som möjligt. Vi brukade bara prata engelska med varandra men har nu övergått till att prata våra resp modersmål (franska och svenska) och det har fungerat över förväntan. Visst, man behöver grammatik också men det är otroligt vad mycket man lär sig bara genom att lyssna. Men man måste vara konsekvent och ha mycket tålamod vilket är jättesvårt i början men efter (lång) tid så går det ganska bra faktiskt.

Är också intresserad av fler tips!

• Ain

Min man lärde sig i stort sätt själv att prata svenska. Han hade fördelen att han bott nagra manader i Sverige och da gick en grundkurs i Svenska. Sedan har han tyska som modersmal och det gör det nog lättare att lära sig svenska än om han vore fransman.

Vi bor nu i Frankrike och det var här han lärde sig mesta svenskan. Dels genom att bara kasta sig ut i svenskan (dvs prata även om han gjorde mycket fel och det tog tiiid att sätta ihop en mening) dels genom att läsa svenska serietidningar. Det var jättebra, eftersom det är lätta korta texter med bilder till.

Andra jag känner som lärt sig svenska själva har använt sig av "lär dig svenska-cd". Det finns ju olika beroende pa vilket modersmal man själv har. Genom att lyssna pa svensk musik, se pa svenska filmer med text (finns ju endel som blivit översatta), se pa svensk tv över internet osv

Men det viktigaste är nog motivationen.

• en blev två

Wow den sidan är ju helt suverän, nu gäller det bara att få "gubben" att göra alla övningar

estflicka skrev 2009-04-12 21:28:03 följande:
    Han kan börja kanske www.digitalasparet.se
  • karet

Jag har ett litet tips.

En bekant till mig hade en utländsk sambo som skulle till att lära sig svenska. Hon satte upp lappar i hemmet med det svenska ordet på (en lapp med TV på tvn, LAMPA på lampan osv).

Just bara för att få in små övningar i vardagen.

Svar på tråden Nu ska sambon lära sig svenska!