• Meran

Nu ska sambon lära sig svenska!

Hur sjutton börjar man?
    Har tänkt köpa en svenska för invandrare bok för att ha något att gå efter och inte bara lära honom räkna och "vill du ha kaffe" fraser. Något med en liten grammatisk bas och kanske övningar och liknande. Vill gärna ha något att gå efter i början och en bok ger ju en ordentlig struktur på inlärningen. Han kan endast ett fåtal ord som han snappat upp under semestrarna så det behövs en grundkurs i svenska!

Hur har ni gjort som har en partner som har lärt/lär sig svenska? Vi bor ju inte i Sverige så han kan inte gå på undervisning eller liknande utan jag kommer lära honom allt!

Har ni någon svenskabok som är att rekommendera? Några andra tips? Hjälp oss!

• Svar på tråden Nu ska sambon lära sig svenska!
  • Meran

Jag har kollat upp teach yourself Swedish boken och den verkar vara ett bra alternativ.

Tänkte inte på det men visst hade det varit bra att ha en grammatikbok också. någon som har ett bra tips på en sådan? Det kan vara både från engelska eller spanska.
    Ska faktiskt be mamma skicka mig några av mina gamla pixi-böcker. Det kan ju vara en bra början.

Boken "lär dig svenska på 3 månader", var kan man få tag i den? Vad innehåller den? Grammatik, övningar etc?

Och visst hänger det på mig om han nu ska lära sig. Han är väldigt motiverad och det hänger på mig att verkligen ta tag i det. Jag inbillar mig att han har känsla för språk då han lärde sig engelska väldigt fort.
    Min hemlängtan blir bara starkare med åren och jag har insett att jag har svårt att se mig bli gammal eller ens ha mina framtida barn i skolan här. Sambon går med på att leva i Sverige, men INTE utan att kunna svenska. Så nu måste jag ta tag i det!

Fler ideer någon? Tankar kring partners som lärt sig svenska?

Svar på tråden Nu ska sambon lära sig svenska!