• LolitaPop

Försäkringar - vilka bör man ha?

Vilka försäkringar tycker ni är grundläggande och som man bör ha? Min man och jag har hemförsäkring, barnförsäkring och bilförsäkring. Min man har livförsäkring, jag har inga försäkringar på mig själv. Vilka borde jag ha för en grundläggande trygghet?

• Svar på tråden Försäkringar - vilka bör man ha?
  • speed

Jag har bara bil- och hemförsäkring. Inga barn- drulle- eller livförsäkringar. Jag betalar av på lånen istället. Skaffa så få som möjligt!!

• Themis

Ofta har man fler försäkringar än man tror.

Om du jobbar så kolla upp vad du har genom din arbetsgivare och genom facket, där finns ofta förmånliga gruppförsäkringar (liv och olycksfall/arbetsskada) för låg kostnad och man kan rätt ofta bygga ut skyddet också om man vill.

• JWM

du bör ha en försäkring på dig om så bara en olycksfallsförsäkring

kolla hur mycket hemförsäkringen täcker

ring de försäkringsbolag ni har försäkringarna i och kolla vad det skulle kosta om ni har allt på ett ställe och det går att baka in mer i varje försäkring osv

försäkringar är livsviktigt och inget att glömma bort

det är så lite man betalar om man har varit aktiv och gjort bra val mot vad man får tillbaka när något händer

så kolla och åter kolla upp bolag mot varandra för att se vart det går att få det bästa skyddet mot minst pengar!

• speed

Min erfarenhet är att de inte täcker någonting när det händet något eller att självrisken gör att det inte finns någon vits att lösa in den. Till exempel: en olycksfallsförsäkring kostar 1200 per år, men om du halkar och bryter handleden ersätter den sjukhuskostnaderna där maxtaxan är 900kr innan frikort. Det är bara om du får men för livet som du får ersättning utöver det. Håller du på med något farligt typ motocross så kan det vara värt det att skaffa olycksfallsförsäkring, annars inte.

• Gravid2008

Jag rekommenderar att man som minimum har
    - Barnförsäkring - sjuk och olycksfall, inte bara olycksfall! Många är bara försäkrade under skoltid via de allmänna (blev tydligt i Hissinge branden). Allmänna har också låga belopp. Finns en anledning varför det skiljer mycket i pris.
    - Livförsäkring eller låneskydd om man har större lån. Har man kollektivavtal (eller liknande) finns ca 240 tkr via arbetsgivaren, kan finnas mer vid små barn.
    - Olycksfallsförsäkring (och då syftar jag inte på via hemförsäkringen som är billiga, begränsade och ger låg ersättning)

Sjukförsäkring kan ju vara bra om man antingen lever på marginalen eller har en hög inkomst och inte klarar sig på en betydeligt lägre ersättning om man blir sjuk.

Hem och bilförsäkring är ju självklart.
    Däremot behöver man ju inte alla TV, DVD kamera försäkringar etc som elektronikföretagen säljer på en (och tjänar massor på)

• Ly75

Men det är ju just det, OM du får en skada och men pga det..det är ju då du verkligen behöver en försäkring.

Förhoppningsvis behöver man aldrig få 'nytta' av de försäkringar man har..men det är ju just det där OM det händer något, då är de väldigt bra att ha. En kollega till mig hade inte försäkring på sina barn. Då fick ena dottern diabetes Gissa om min kollega har mått dåligt sen dess för att hon hade slarvat med barnens försäkringar. Inte för sin egen skull då, men för dotterns.

Det brann hos en granne, hon hade ingen hemförsäkring. Hon skrattade inte så högt efter det...

Ok, nu svamlar jag iväg..vad jag försöker ha sagt är att försäkringar behöver inte vara utav ondo, även om jag tillhör skaran som suckar varje gång de ska betalas. Liv-, sjuk, olycksfall-, barn-, hem- och bilförsäkring har vi i vårt hem.

• Motljus

En livförsäkring är viktigt att ha ifall man har lån och bor med någon. Då kan det underlätta för personen man bor med att lösa eventuella huslån och kunna bo kvar.

• speed

Om ni har en gammal bil som inte är så mycket värd är det bättre att ha den trafikförsäkrad än hel/halvförsäkrad eftersom du då slipper betala självrisk om det händer ngt.

• hejlis

Bil, hem, låneskydd och barn. Läser att en del inte har barnförsäkring. Varför väljer man bort det?? och har bilen tex hel/halvförsäkrad istället??

Svar på tråden Försäkringar - vilka bör man ha?