jag frågade en bekant, som säljer de båda varianterna i sin fitness butik,(jag visste inte att han sålde dom när jag beställde min från bodystore)
han säljer ju båda, och har provat båda och han säger så här:
den svenska, som är av plast, helt å hållet, passar bra på en arbetsplats, man behöver inte ligga naken på den, utan det går utmärkt med en t-shirt på..och den är lätt att spola av. medan shakti-mattan är mer för hemmabruk, du ligger på den helst innan sänggåendet på kvällen, detta för optimal avslappning... den har 6000 piggar totalt, medan det på den svenska är längre mellan piggarna, och den har bara 600 ungefär...
Den svenska är en efterapning av den indiska shakti mattan, och kan inte se likadan ut pga. patent osv.
shaktimattan är mjukare och mer följsam, du kan tex lägga en kudde under, för att få upp den i nacken, medan den svenska är stelare, och svårare att forma, även om den går att bygga i lite olika formationer...
kontentan är väl att shakti-mattan är att föredra, MEN jag påstår inte att den svenska är dålig.. svårt val? aftonbladet eller expressen?