Testat spikmatta?
Läst lite i tråden. Jag har provat både den svenska och den indiska (shatki?) och tycker mycket bättre om den svenska.
Den svenska har längre och bredare spikar som går mer in på djupet (vilket jag föredrar) och den gör inte sådär stickigt ont på samma sätt, utan mer som "massageont". Jag har ofta spänningar i nedre delen av ryggen och sätesmusklerna, så den är perfekt att ha under rumpan och ryggen. Även skön att ha under hela ryggen. Negativt: svårt att komma åt ordentligt i nacken och man kan inte använda den i ansiktet (hade inte velat prova).
Den indiska kommer man åt lättare i nacken och är väldigt skön att ha kinden mot om man har spänningar i käken. Negativt: Jag tycker att den inte går särskilt djupt, mer bara på ytan för blodcirkulationen känns det som. Det tar mycket ondare att ligga på den, mer "stickigt" och man känner pulsen väldigt tydligti kroppen.
Jag tycker helt klart att man kan använda den svenska för hemmabruk.
Jag äger ingen spikmatta själv, utan har bara lånat av bekanta. Men så snart jag känner att jag har "råd" att unna mig en så kommer jag köpa en svensk spikmatta!
).