Inlägg från: ALisaE |Visa alla inlägg
  • ALisaE

Testat spikmatta?

Läst lite i tråden. Jag har provat både den svenska och den indiska (shatki?) och tycker mycket bättre om den svenska.

Den svenska har längre och bredare spikar som går mer in på djupet (vilket jag föredrar) och den gör inte sådär stickigt ont på samma sätt, utan mer som "massageont". Jag har ofta spänningar i nedre delen av ryggen och sätesmusklerna, så den är perfekt att ha under rumpan och ryggen. Även skön att ha under hela ryggen. Negativt: svårt att komma åt ordentligt i nacken och man kan inte använda den i ansiktet (hade inte velat prova).

Den indiska kommer man åt lättare i nacken och är väldigt skön att ha kinden mot om man har spänningar i käken. Negativt: Jag tycker att den inte går särskilt djupt, mer bara på ytan för blodcirkulationen känns det som. Det tar mycket ondare att ligga på den, mer "stickigt" och man känner pulsen väldigt tydligti kroppen.

Jag tycker helt klart att man kan använda den svenska för hemmabruk.

Jag äger ingen spikmatta själv, utan har bara lånat av bekanta. Men så snart jag känner att jag har "råd" att unna mig en så kommer jag köpa en svensk spikmatta!

Emre 041129, Leo 071228
  • ALisaE
    stjärnströssel skrev 2009-03-25 07:26:05 följande:
    ha ha ha tack för ett gott skratt såhär på morgonen. jag ahr den gröna mattan, har haft den i ca en vecka, legat på den ca 4 gånger...ryggen känns okej efter 10 min... magen..aj aj..ansiktet o öronen..AJ!så magen o ansiktet får vänta... tror på detta
    Har du provat ha en t-shirt på dig när du ligger på magen? Det hade jag och då blev det mycket skönare. Jag antar att det är shatkimattan du har? Ansiktet tycker jag är jätteskönt, men öronen tar rätt ont (helst när man ska upp från mattan {#lang_emotions_surprised}).
    Emre 041129, Leo 071228
  • ALisaE
    stjärnströssel skrev 2009-03-25 08:51:01 följande:
    ska pröva det....får nog ha nått för öronen oxå... aj..
    Ja, jag har också tänkt att jag ska prova ha en tygbit för örat nästa gång. (mina svärföräldrar har en, så jag brukar låna ibland. Men gillar bara den spikmattan för nacken och ansiktet. Möjligtvis även för magen).
    Emre 041129, Leo 071228
  • ALisaE
    mamlan skrev 2009-03-26 15:25:45 följande:
    Men aj, magen må väl vara men det finns ju andra kroppsdelar på framsidan som det inte kan vara skönt att lägga på en spikmatta? Eller? Förresten, om man har en matta, ska man då lägga den direkt på golvet eller på sängen eller annat mjukt underlag?
    Mjukt underlag ska det vara. Man kan som tjej välja att ha mattan under bysten, så slipper man det problemet
    Emre 041129, Leo 071228
  • ALisaE

somnade på den svenska spikmattan en kväll och låg nog mer än en timme på den. Dagen efter upptäckte jag att jag var prickig på ryggen Det kändes ingenting, utan var nog bara att det blivit små små blödningar under huden av piggarna. Efter det har jag sett till att inte somna på den (även om det säkert är helt ofarligt). Shatkimattan står det ju att man kan sova på utan att det är farlig, men jag har inte kollat upp om det är samma med svenska mattan.

Emre 041129, Leo 071228
  • ALisaE
    EKJ76 skrev 2009-03-29 22:41:14 följande:
    Jag köpte en shaktimatta i januari men har inte provat den än (pga graviditet). När jag passerat v36 tänker jag prova, och om jag gillar den ska jag ta med den till förlossningen (endorfiner och oxytocin har aldrig skadat vid barnafödande) Gubben däremot har provat den. Han gillar den och somnar ofta.
    Spännande att prova ha med spikmattan på förlossningen. Det var ett bra tips ifall man skaffar fler barn nångång
    Emre 041129, Leo 071228
  • ALisaE
    Callina skrev 2009-03-31 09:21:18 följande:
    Alla som skrivit här och berättat om vilken färg de har på shaktimattan har köpt grön färg. Själv har jag orange, den gröna var slut när jag beställde. Dom påstår att färgerna har betydelse fast det vet jag förstås inte om det stämmer, vad tror ni?: Den oranga färgen är glädjens färg och står för lust, kreativitet och andlig medvetenhet. Den gröna färgen ger lugn, harmoni och själslig balans.  Jag har använt min matta 5 ggr, tio minuter per gång, en gång testade jag utan tunn tröja och det gjorde för ont men det är dags snart igen. Jag kör enligt instruktionerna, tio minuter per dag första veckan. Jag känner mig avslappnad när jag ligger på den, jätteskönt. Har dock inte provat ansikte ännu v ilket jag skulle behöva eftersom jag är så stel i käkarna och lider av migrän.
    När man är spänd i käkarna är det jätteskönt att ligga med ansiktet på mattan. Själva ansiktet tycker jag bara är skönt, tar inte olidligt ont, men sätt något för örat, för det tar ont!
    Emre 041129, Leo 071228
  • ALisaE
    vargzaga skrev 2009-04-02 10:27:20 följande:
    Igår beställde jag den svenska spikmattan från Azon.nu. Så nu väntar man med spänning att man ska få den. Har fibro och väldiga sömnproblem och jag hoppas att detta kan ge lite lindring. Min dotter är också nyfiken att prova ligga på den . Tyckte det var svårt att välja vilken matta man skulle ta, fanns ju ett par att välja mellan....
    Min mamma har den mattan och har även hon diagnosen fibro (fast hon har börjat fundera om hon har fel diagnos). Hon tycker att hon mår jättebra av att ligga på den. Hoppas det funkar bra för dig också
    Emre 041129, Leo 071228
  • ALisaE
    alvinett skrev 2009-04-12 21:08:44 följande:
    Hej! är det någon som vet om man kan ligga på den när man är gravid, eller bör man undvika det kanske...
    Tidigare i tråden har vi kommit fram till att det troligtvis inte är så bra att använda den när man är gravid. Men jag tror inte att det var någon som visste säkert.
    Emre 041129, Leo 071228
  • ALisaE
    Bettina skrev 2009-04-13 15:44:05 följande:
    Hej Läste också i Aftonbladet ang spikmattan. Surfade lite och fann att det finns 3 olika sorters mattor, en svensk, en indisk och en rysk. Om jag förstår det hela rätt så "behandlar " väl alla tre mattorna samma typer av problem, typ spänningshuvudvärk, ischias mm mm. Vad skall man utgå i från när man väljer en matta? Någon som har några bra tips? Påsk-kramar från Bettina
    Jag har provat både shakti och svenska mattan, gillar den svenska bättre eftersom den går lite djupare.
    Emre 041129, Leo 071228
Svar på tråden Testat spikmatta?