• Anonym (less)

nästäppa...

Åååhhh... jag är så sjuuukt less på att ha det så här!
    Jag är gravid i v.14 nu. Har läst även innan jag blev gravid att det inte är ovanlig att vara täppt i näsan vid graviditeten för att alla slemhinnor svullnar.. Och det står överallt också att det brukar börja i typ andra hälften av graviditeten. För mig började det i v.8!!! Jag försökte vara stärk och inte använda nässprej, men då började jag få huvudvärk och sov skitdåligt. Så nu är jag beroende av nässprej... Men mina näsproblem slutar inte med det! Jag är samtidigt så sjukt torr i näsan! Det gör ont! Det blir skorpor! Varje morgon vaknar jag men massa torra snor i näsan! Smörjer med näsolja men det hjälper inte! Aaaa!
    Nån som har tips? Eller åtminstone liknande problem så att jag inte känner mig helt ensam med detta elände...

• Svar på tråden nästäppa...
  • FlaxMamma

har samma problem.
    rinexin 50 mg tabletter fungerar bra

• Anonym (less)
    FlaxMamma skrev 2009-03-16 20:17:14 följande:
    har samma problem.rinexin 50 mg tabletter fungerar bra
    Hmm.. varför sa min bm ingenting om det??? Låter ju hur bra som helst (läste om den)! Hon sa bara till mig "tyvärr, men om det började nu ska det pågå under hela graviditeten och det finns inte så mycket man kan göra, bara nässprej.."
    Ska försöka få tag i min doctor imorn...

Tack för tipset!
  • Issa80

Blev också "beroende" av nässpray. Provade att spraya med saltlösning (starkaste som fanns på apoteket). Jag fick spraya stup i kvarten men sen gick det täppta över så det funka för mig.

• Anonym (less)
    Issa80 skrev 2009-03-16 20:33:41 följande:
    Blev också "beroende" av nässpray. Provade att spraya med saltlösning (starkaste som fanns på apoteket). Jag fick spraya stup i kvarten men sen gick det täppta över så det funka för mig.
    Jag sprejade med koksaltlösning i början, men det funkade inte alls...
  • FlaxMamma

Anonym (less) skrev 2009-03-16 20:30:40 följande:

Hmm.. varför sa min bm ingenting om det??? Låter ju hur bra som helst (läste om den)! Hon sa bara till mig "tyvärr, men om det började nu ska det pågå under hela graviditeten och det finns inte så mycket man kan göra, bara nässprej.." Ska försöka få tag i min doctor imorn... Tack för tipset!
    Det är det enda som fungerat för mig. ja nässpray fungerar ju också men man får så ont i näsan!!!

BM sa inte de till mig heller utan jag fick veta det på spec.mödra vården när jag var där på läkarbesök.
    men det är absolut värt att prova.
  • Anonym (less)
    Det är det enda som fungerat för mig. ja nässpray fungerar ju också men man får så ont i näsan!!!BM sa inte de till mig heller utan jag fick veta det på spec.mödra vården när jag var där på läkarbesök.men det är absolut värt att prova.
    Hur länge ska du äta den då? Rinexin. Undrar bara om man kan äta den hela graviditeten... Sa dom nåt om det?
Svar på tråden nästäppa...