• Tili

Röd rumpa!

Jag provade pampers häromdagen vilket var ett stort misstag min
    lilla kille har blivit helt röd i rumpan och under pungen. Nu har jag använt inotyol
    vid varje blöjbyte men det hjälper inte.
    Är det någon som har något tips på vad jag kan göra?
    Det ser så obekvämt ut för honom.

Jag har låtit honom ligga och lufta jätte mycket men inte heller det verkar hjälpa.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Röd rumpa!
  • tisa

Det kan inte vara något du(om ni ammar ) eller han ätit tex tomat, lök mm.

• Suzanna

Ringblomssalva är helt suveränt- det går bort på en timme. Potatismjöl innan man sätter på nästa blöja är också jättebra.

• Frippa

lufta rumpan. låt lillkillen ligga med rumpan bar ett tag så det inte blir så tätt hela tiden..

• Tygtiiger

Vi brukar smörja med apotekets mandelolja vid röd stjärt - funkar jättebra!

• CherstinBovington

glömde skriva att jag använder natusans baby salva varje gång jag byter blöja på min lilla tjej - den är dunderbra! efter 2 dagar var rödheten borta och hon hade inga utslag.

• Tili

Tack för alla svar jag får prova lite av varje och se vad som hjälper!!!

• anne82

william blev också röd av pampers.
    har använt både pampers och libero till lilla adam nu och det går bra.tycker att pampers är bättre tom,suger bajset bättre än libero,då dom bajsar så löst.
    jag använder bara zinksalva och tvättar med torra tvättlappar med vatten o olja.

• Terra

När lillen blir röd låter jag honom bara ligga och lufta rumpan läääänge (typ någon timme om dagen) Det hjälper alltid.

• Smurf1

Kan det vara svamp måntro? Isåfall ska du inte använda Inotyol för det stänger inne bakterierna. lufta så mkt som möjligt och använg gamla hederliga Idominen istället. Lycka till!

• hanmat

Min lillkille har nästan som små sår runt anus. Vad kan detta bero på och hur kan man få bort det?
    Smörjer växelvis med idomin och zinksalva, smörjes dessutom med bröstmjölk men det känns inte som det blir bättre.
    Det verkar inte som om han har ont av det för han reagerar inte när man torkar men det ser ut att göra ont.....
    Nån som vet?

• Tili

Det var svamp! Han har varit förkyld och på bvc så dom att det kan komma i samband
    med en förkylning. Han fick en salva av bvc som man ska smörja på två gånger om dagen.

• feather

om det är svamp kan man köpa "daktacourt" på apoteket, är eg en salva till fotsvamp men funkar ändå enligt BVC....

• mamsingenX4

Använd zinksalva
    Undvik gnidande när du torkar bajset och dutta på salvan istället för att gnida in den. Lufttorka rumpan ofta och länge
    Byt blöja ofta
    Använd inte tvål (ifall barnet skulle vara känslig mot det, använd istället mild olja)
    Ammar du? Kan det vara något han är allergisk/känslig mot i din föda???

Lycka till!

Svar på tråden Röd rumpa!