• Augusti06

Äta nyttigt! Hjälp mig!

Jag har nu bestämt mig för att börja äta nyttigt! Äter väl inte sådär jätteonyttigt nu heller då sallad är min favoriträtt tex. Det jag funderar på nu är vad som ska bort. Colan ska bort, chipsen ska bort, men ska tex oljan som jag blandar ut dressingen med bort? Det är lite såna saker jag behöver hjälp med. Vilka fetter är bra, vilka är dåliga? Är sötningsmedel bättre än socker? Så kom igen nu! Ge mig alla era vardagstips som ni brukar tänka på när det gäller maten!

• Svar på tråden Äta nyttigt! Hjälp mig!
  • scrapparlotta

puffar upp för jag vill åxå ha tips på nyttig mat. Hur är det med keso, ganska nyttigt eller, men vad äter ni till det? Keso + vadå??

• Juno

Jag har några riktlinjer som jag tycker funkar

1. Äta ofta och lite - frukost, lunch, middag och två-tre mellanmål
    2. Mer protein än kolhydraret - alltså mer kyckling än potatis på tallriken. Är frukt och grönsaker till alla måltider och mellanmål
    3. Rörelse varje dag - promenader, cykla till jobbet och likande. Helst nåt träningspass i veckan.

Vad det gäller fettet är omättat fett nyttigare än mättat. Omättat är inte mindre fett men det är bra för hjärtat och håller förbränningen uppe. Omättat fett finns i olja, flytande margarin, vissa lättmaragin typ becel och lätta mini, alla sorters nötter (helst osaltade), avocado och fet fisk typ makrill och lax. Mättat fett finns i kakor, chips och choklad och i hårt margarin, smör och vissa smörgåsmargarin. Det finns i grädde, korv, ost och leverpastej. Välj mager variant av pålägg.

Några kesoförslag:
    Keso med god sallad, avocado och en skiva grovt bröd
    Keso med strimlad skinka och grönsaker i en bakad potatis
    Keso och lufttorkad skinka med melon och sallad, bröd
    Keso i tunnbröd med goda grönsaker och mager vitlöksdessing
    Keso i pastasallad med tonfisk och ägg (proteinbomb
    Keso och fruktsallad eller bär (mellanmål)

Hoppas att det är till nån hjälp

/Juno

Svar på tråden Äta nyttigt! Hjälp mig!